Däcken låter väldigt mycket efter byte

Link73
12 november 2015 · 75 Inlägg

Hej !

När jag lade om till vinterdäck så låter det väldigt mycket  "vovovov" typ och hörs mest från ca 40km/h till ca 80km/h. ( och jag har ingen hund i bilen:)

Har varit in med bilen till däckfirma och de kollade men fann inget inga lager eller fel på däcken...
Med sommardäck så är det hur bra som helst.
Jag har inte kollat upp navringar men det borde väl också däckfirman veta om ?
Jag har en Passat 2006 och att tillägga är att jag har köpt bilen i år så det är första gången vinterdäcken sitter på.
Kan jag ha fått fel fälgar eller något annat, men det borde väl däckfirman ha sett tycker man...

Tacksam för hjälp

Mvh

Link73
12 november 2015 · 75 Inlägg

Hej igen !

Fick ett tips av en kompis om mina däck och det kanske är därför de låter ?
Jag har Cooper WM-ST3 och enligt honom låter det en del om dom.
Någon som har erfarenhet av detta ?

Meaganeowner
12 november 2015 · 2 250 Inlägg

Eller om de lagrats stående över sommaren....

_740tic
12 november 2015 · 224 Inlägg

Om de är dubb så blir de ljud

Link73
12 november 2015 · 75 Inlägg

Ja men jag har aldrig hört ett sådant högt ljud från dubbade vinterdäck på någon av mina ca 7 andra bilar som jag har haft.
Då har jag hört dubbarna men inte något annat, nu hör jag inte dubbarna för det andra ljudet.
Har kört ca 50 mil med dessa.

alexbenhard Hemlig Agent
12 november 2015 · 1 115 Inlägg

Vissa däck är helt usla vad gäller oljud.
Bytte däck i somras till nya trots ca. 6 mm kvar p.g.a. bullret.
Oftast V-mönstrade av okända märken som bullrar mest oavsett angett DB.

Link73
12 november 2015 · 75 Inlägg

Så min vän kanske har rätt, cooper wm-st3 är väldigt högljudda och om jag vill göra något åt detta så är lösningen att byta däck.
Men som du skriver tråkigt/dyrt när det är mycket kvar på däcken...

dawwe ...has left the building...
12 november 2015 · 4 474 Inlägg

Mja...Det kan vara lätt "klackbildning" på G...Det beror på inte optimal hjulinställning så att säg...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
haack
12 november 2015 · 186 Inlägg

Ja köpte några billiga dubbdäck till en Audi ja hade för några år sen. Hade samma fenomen..lät så otroligt högt och illa..dock så blev dom bättre efter ca 150-200 mil. Dom blev aldrig tysta..men dendär vov-vov-vov ljudet försvann nästan helt.

Link73
12 november 2015 · 75 Inlägg

Vad är Klackbildning för något och om det har med hjulinställningar att göra borde det inte höras på sommardäcken ?

Senast redigerat av Link73 (12 november 2015)

dawwe ...has left the building...
12 november 2015 · 4 474 Inlägg

Mja...Jag fick klackbildning på mina däck efter 4000 mil, så det beror på dels hur illa hjulinställningen är samt hur långt man kört... Det som händer är att däckens ytterkanter slits ner olika mycket i mönstret, blir typ som en trappa...

Senast redigerat av dawwe (12 november 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
NIzmO Ollikkala Racing
12 november 2015 · 1 724 Inlägg

Som dawwe säger så kan såna klackar skapa ett himla oljud, nära på som dåliga hjullager men det borde däckfirman sett när dom tittade på bilen.

Vissa hjul skapar helt enkelt mer ljud än andra och en del lite för mycket, på mitt gamla jobb kommer jag ihåg när jag satte dit helt nya Goodyear ultra grip extreme med "v-format" mönster på en helt ny Ford Focus och vid provkörning lät det som 4st trasiga hjullager yikes
Samma sak på alla Focus med dom hjulen så inget enstaka tillfälle.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
alexbenhard Hemlig Agent
12 november 2015 · 1 115 Inlägg

dawwe skrev:
Mja...Det kan vara lätt "klackbildning" på G...Det beror på inte optimal hjulinställning så att säg...

Mja till att vissa däck bullrar mycket?
Om alla fyra däck är sprillans nya, är det "klackbildning" då med?

dawwe ...has left the building...
12 november 2015 · 4 474 Inlägg

Var står det att det är nya däck? Var skriver jag att "klackbildning" INTE tar tid/mil, hur lång/många tid/mil beror på hur "illa" hjulinställningen är...I mitt fall tog det 4000 mil, men jag har sett exempel på "klackbildning" på under 1000 mil...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Link73
14 november 2015 · 75 Inlägg

Tack era tips och råd.
Däcken kände däckfirman på med händerna, jag var med då detta kollades så det borde han ha känt.
Han pratade om förslitningar mm och visade mig men det var det inte sa han.

Blir nog att kolla hjulinställningen men borde det inte bli förslitningar på däcken i så fall ?

Mvh

Senast redigerat av Link73 (14 november 2015)

Evildan
14 november 2015 ·

Mod: Det här är väl knappast motorteknik?
Flyttar tråden för den här gången men posta gärna rätt fortsättningsvis.

dawwe ...has left the building...
14 november 2015 · 4 474 Inlägg

Evil: Mja...Ljudet som alstras kan ju likna "motorljud" big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
fish Allfixare
14 november 2015 · 1 475 Inlägg

Köpte helt nya däck iår till vinterbilden. Sonar hette dom, har aldrig vart med om maken till däck att låta illa. Låter som att jag har sågklingor som däck och inga hjullager kvar typ. Det låter så in åt helvete mycket så man nästan känner det!

Senast redigerat av fish (15 november 2015)

CC72
15 november 2015 · 1 661 Inlägg

Men dom var billiga, eller hur? wink

FLindgren
15 november 2015 · 5 089 Inlägg

Upplevde samma problem när jag skulle pröva dubbfritt i år för första gången. s40-09.
Nya HKPL R2. Låter som hela bilen håller på att ramla isär plus att bilen är ostabil som tusan.
Pratade med nokia efter det och de sa att de har problem med dels oljud på våt vägbana och att värmen som just nu förstör mycket utav stabilitetet i däcken.
Aldrig heller varit med om det tidigare men å andra sidan är det inte så mycket ljudisolering i bilarna idag så man hör och känner kanske mer då.

Och angående cooperdäcken så är de ju väldigt grova i mönstret.
Antingen får man köra på sommardäck eller inse att det krävs grövre däck för att ta sig fram i snön smile

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang