Hjälp med baslåda

Jimmy-Sparrisen
13 november 2015 · 6 Inlägg

Tja!!

Jag behöver lite hjälp, Jag sitter och laborerar med Bassbox 6 pro.
Jag är inte helt hundra på vad jag gör tongue
Jag räknar på en låda till 2st gas alpha 1026 basar.
-fs 36
-Qms 7.058
-Qes 1.094
-Qts 0.947
-vas 30 liter
-spl 86 db

Jag har kommit fram till en låda på 70 liter med ett 4" rör på 175 mm utan trattar
eller 2st 3" portar på typ samma längd, då tror jag att avstämningen blir runt 38 hz ?
Tänkte använda avloppsrör från biltema billigt och bra big_smile
Spelar dubstep techno metal mm.
Tacksam för hjälp tänkte bygga i helgen smile

Nausea Avstängd
19 november 2015 · 598 Inlägg

Qts ligger på 0,947 så den passar bäst som open air. Ett hål i hatthyllan mao. Eller mot baksätet.

Jimmy-Sparrisen
20 november 2015 · 6 Inlägg

Open air är nog inte att tänka på i en volvo 940 hmm
Basarna ska ju spela bra i brl s portade låda.
Det står att den ska trivas bäst i portat.

Nausea Avstängd
20 november 2015 · 598 Inlägg

Varför är det inte att tänka på? Du måste lära dig vad olika Thiele/Small parametrar betyder, och hög Qts som denna bas passar bra till open air. Den har också hög Qms vilket är bra. Jag har denna Peerless med Qms på 10,83 https://www.madisoundspeakerstore.com/a … one-4-ohm/ Hög Qms betyder hög mekanisk dämpning = hög detaljåtergivning. Som exempel kan nämnas Dynaudio Esotar 650 med Qms på 6,2, medan på jämförbara konkurrenter från Seas Excel, Scan-Speak Illuminator, Visaton, Accuton osv ligger Qms mellan 1-3. Så på papper är Esotar överlägsna men även IRL. Allt är inte hugget i sten men "experter" på högtalarbyggen sedan många år säger att Qts under 0,4 är basreflex, mellan 0,4 och 0,7 sluten låda och över 0,7 open air. Det är inte hugget i sten utan bara en rekommendation för det finns som alltid undantag. Mycket beror på hur den används, i bilen eller hemmet. Men du kan ju alltid testa och skruva fast de i baksätet innan du bestämmer dig för en låda. Baffel till lådan har du ju redan i så fall.

Senast redigerat av Nausea (20 november 2015)

Jimmy-Sparrisen
21 november 2015 · 6 Inlägg

Jag vill bara slänga ihop en låda med bra tryck som jag kan flytta till en annan bil
om jag vill och inget permanent bygge i bilen.
Men jag tackar för din åsikt om open air, jag vill bara veta om jag är på rätt väg med lådan.

Nausea Avstängd
21 november 2015 · 598 Inlägg

Jag hade inte lagt ner så mycket jobb på basar för några hundra kr styck. Köp en färdig låda från BRL då och dämpa den ännu mer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang