Volvo 945 turbo -97 Startar inte, har felsökt, slut på idéer.

bosabengt
16 november 2015 · 2 035 Inlägg

Hej!

Jag skulle iväg med bilen efter att den stått still i ca en vecka. Innan det gick den bra förutom att startmotorn verkar vara dålig då den inte vill släppa redigt och skapar ett missljud utan dess like. Dock har den startat.
MEN nu startar den INTE. sad

Jag har kollat en massa grejer samt bytt delar från en helt fungerande 745 a.

Jag har gjort följande utan tillstymmelse till liv:

Bytt bränslepumpsrelä, spridarrelä, mätt upp spridarmotstånden (OK), kollat kamremmen och läget på remmen (OK), felsökt BTR (OK), kollat gnista (OK), kollat så soppa kommer fram till spridarbryggan(OK), sprutat in startgas in i insuget utan gasspjäll men den tänder inte ens till, lossat tanklocket men ingen skillnad, testat olika nycklar, ingen skillnad, bytt hallgivare men ingen skillnad. När jag försöker starta har jag booster så jag vet att det finns kräm hela tiden.

Ska kolla fördelare och rotor idag om jag hinner och kolla LMM.

Vad kan vara fel och vad kan jag felsöka mer?

Med vänlig hälsning !

Biljudsveteran sen 1984!
millekrafft
16 november 2015 · 66 Inlägg

Vet du ifall du får soppa igenom spridarna?kan ju annars va att dom inte öppnar. Kan isf vara bränsleboxen som sitter till höger om passagerarens fötter :-) fortsätt uppdatera tråden 👍🏻

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
millekrafft
16 november 2015 · 66 Inlägg

Vet du ifall du får soppa igenom spridarna?kan ju annars va att dom inte öppnar. Kan isf vara bränsleboxen som sitter till höger om passagerarens fötter :-) fortsätt uppdatera tråden 👍🏻

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
millekrafft
16 november 2015 · 66 Inlägg

Vet du ifall du får soppa igenom spridarna?kan ju annars va att dom inte öppnar. Kan isf vara bränsleboxen som sitter till höger om passagerarens fötter :-) fortsätt uppdatera tråden 👍🏻

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
bosabengt
16 november 2015 · 2 035 Inlägg

När jag kollar gnista kommer det en bensindimma ur tändningshålet och tror då att spridarna funkar. Har inte testat dem på nåt annat sätt.

Biljudsveteran sen 1984!
siiimooon Påstängd
16 november 2015 · 1 194 Inlägg

Prova rulla igång den. Min startmotor skar så den gick tungt och tog all ström när man skulle starta..

bosabengt
16 november 2015 · 2 035 Inlägg

Det är en automatare. Så kan inte rulla igång den vad jag vet.

Sen har jag en booster till hands när jag gör startförsök.

Biljudsveteran sen 1984!
Aronson
16 november 2015 · 914 Inlägg

Är säkring 4 hel,till bromsljus och immobilizer.

bosabengt
23 november 2015 · 2 035 Inlägg

Säkringar är hela.

Vi har hållt på å grejat med bilen och har nu fått den till att starta men den dör igen efter några sek.

Har bytt till andra spridare från en GL så det är ju inte rätt men det gjordes för att se om det överhuvudtaget fanns nåt liv i han. Spridarna var tydligen igenbekade. (var inte med å mekade hela tiden)

Biljudsveteran sen 1984!
Bamzefan Bondmeckare
23 november 2015 · 246 Inlägg

Turbo & Sugis har olika spridare, inte bara flödet utan ena är högohm och andra är lågohm. Har du satt GL spridare i en turbo har du troligtvis dödat spridarmotståndet. Prova att mät upp det igen efter spridarbytet.

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
bosabengt
30 november 2015 · 2 035 Inlägg

Inget gick sönder då vi testade med gula spridare. Borde vara tvärtom som dödar spridarna.

Det var iaf spridarna som hade bekat igen. Sen att den inte hoppade igång på tomgång osv är ett mysterium.

Biljudsveteran sen 1984!
millekrafft
30 november 2015 · 66 Inlägg

bosabengt skrev:
Inget gick sönder då vi testade med gula spridare. Borde vara tvärtom som dödar spridarna.

Det var iaf spridarna som hade bekat igen. Sen att den inte hoppade igång på tomgång osv är ett mysterium.

Går den som den ska nu?wink

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
bosabengt
30 november 2015 · 2 035 Inlägg

Den går kanon nu.

Jag fattade inte riktigt vad dem gjorde sen för dem sa det att dem hade kopplat upp spridarna till nån dator och ställt in trycket på nån kurva/diagram. Men det är ju org spridare, men den går bra iaf.

Biljudsveteran sen 1984!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang