Batteri i bagage, avluftning?

LeafBox Lat Perfektionist
16 november 2015 · 6 359 Inlägg

Tjena gubbs,

Har flyttat batteriet till bagaget för det är det enda stället med utrymme kvar, haha.
Tänkte på avluftningen, jag vet inte hur griniga dom är på bes med detta? (ska dessutom reg.bes snart.)

Räcker det med en Biltema-låda som man fäster en slang i toppen på? Eller måste den vara 100% lufttät?

Senast redigerat av LeafBox (16 november 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Powerman Japan Quality
16 november 2015 · 670 Inlägg

Bland det viktigaste är ju att lådan sitter fast i bagaget. Min batterilåda är öppen upptill.

Senast redigerat av Powerman (16 november 2015)

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
LeafBox Lat Perfektionist
16 november 2015 · 6 359 Inlägg

Powerman skrev:
Bland det viktigaste är ju att lådan sitter fast i bagaget. Min batterilåda är öppen upptill.

Självfallet, man är väll ingen amatör wink

Mer intresserad utav avluftningen dock, det enda som står hos SFRO är; "Infästning av tank och batteri (avluftning, överfyllnadsskydd, polskydd). Vilket som vanligt inte är speciellt hjälpande tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Putteliten
16 november 2015 · 9 074 Inlägg

Dagens batterier är väl helt förslutna och har ingen avluftning?

mb_pucken
16 november 2015 · 5 087 Inlägg

Många batterier är täta. Då behövs ingen avluftning. Dom batterier jag stött på som har det har en slang från batteriet och ut genom golvet smile det kan vara en idé smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
LeafBox Lat Perfektionist
16 november 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Dagens batterier är väl helt förslutna och har ingen avluftning?

mb_pucken skrev:
Många batterier är täta. Då behövs ingen avluftning. Dom batterier jag stött på som har det har en slang från batteriet och ut genom golvet smile det kan vara en idé smile

Jaaaaa, jag har alltid hört att när batterier blir låga så börjar dom i princip tillverka knallgas, vilket inte är trevligt om man råkar få till en gnista (och det är även därför man bör koppla startkablar i en viss ordning, för att undvika gnistbildning nära ett dåligt batteri) Och det är klart att man bör avlufta då.

Men det kanske är stenålders-grejjer jag blev lärd som inte är aktuella längre?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
G-Bruno ArtDirector
16 november 2015 · 462 Inlägg

På jobbet kör vi med flertalet batterier i varje fordon inne i kupén eller lastutrymmet sammankopplat med hytten. Detta är inget problem så länge man väljer ett batteri av typ AGM typ utan avluftning. Sen ser du till att polerna är skyddade då största chansen att du skulle råka ut för en olycka är att du skulle råka kortsluta batteriet.
Antinge stängd låga eller polskydd i plast över båda polerna!
Lycka till!
PS. Om det skulle vara så att du råkar överladda batteriet å det börjar koka så finns det inte en chans i Småland att du inte skulle märka detta då det luktar så jäkla mycket ärtsoppefis så du kan inte ana!
Om det skulle koka, koppla från all form av laddning och låt vänta tills det svalnat sen är det bara att lyfta ur bilen. RÖR ALDRIG ETT VARMT BATTERI, förenat med livsfara!

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang