Volvo V70 D5 -02 växlar på annat sätt än V70 140hk -02?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 november 2015 · 17 465 Inlägg

Har haft en Volvo V70 140hk bensin -02. Automatlådan växlade kanon och den motorbromsade ibland i backar och behöll växel i. Fullt normalt kändes det som. Nu sålde jag den och flyttade in i min V70 D5 -02. Bilarna är identiska så när som på färg och maskin. Med samma 5-petade automat.

I alla farter under cirka 80 km/h då lockup går ur så går bilen ner på tomgång så fort jag släpper gasen. Känns märkligt då jag kört automat, med vissa undantag, de sista 20 åren...

Dieselburken är italienimport och går och växlar i övrigt som den vore ny. Cirka 21500 mil. Bilen går ju bra men lite ovan vid att den släpper drivning när jag släpper gasen.

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/381943/381943-3614457.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Christian S
17 november 2015 · 4 816 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
I alla farter under cirka 80 km/h då lockup går ur så går bilen ner på tomgång så fort jag släpper gasen. Känns märkligt då jag kört automat, med vissa undantag, de sista 20 åren...

att den går ner till typ tomgång så fort man släpper gasen gör dom, det är först på senare år dom behåller växeln i och även växlar ner när man bromsar för att få bättre motorbroms.

är neutralkontrollen bortkopplad så att den inte lägger i neutral när man bromsar in för tex korsningar/rondeller? man brukar märka det om man inte behöver stanna utan börjar ge gas igen, då brukar dom rycka och ha sig lite då den inte riktigt värkar vet vilken växel den ska ha i.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2015 · 17 465 Inlägg

Christian S skrev:

Hybridsmurfen skrev:
I alla farter under cirka 80 km/h då lockup går ur så går bilen ner på tomgång så fort jag släpper gasen. Känns märkligt då jag kört automat, med vissa undantag, de sista 20 åren...

att den går ner till typ tomgång så fort man släpper gasen gör dom, det är först på senare år dom behåller växeln i och även växlar ner när man bromsar för att få bättre motorbroms.

är neutralkontrollen bortkopplad så att den inte lägger i neutral när man bromsar in för tex korsningar/rondeller? man brukar märka det om man inte behöver stanna utan börjar ge gas igen, då brukar dom rycka och ha sig lite då den inte riktigt värkar vet vilken växel den ska ha i.

Den går in i neutral även vid bromsning i nedförsbacke. Märker detta tydligt nedför Tjörnbron mot en korsning. Den andra V70:in ägdes av en herre som uppenbarligen var bilintresserad och dessutom hade samma OBDII-läsare som Volvo använder. Han kan ju ha hittat på något under åren...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
engolf
17 november 2015 · 3 235 Inlägg

Jag tror den ska ha växeln i under motorbromsning, det gör i alla fall min automat (2003).
Dock gör den inte det innan den kommer upp i arbetstemp, så vid korta sträckningar är det helt normalt att den frikopplar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2015 · 17 465 Inlägg

engolf skrev:
Jag tror den ska ha växeln i under motorbromsning, det gör i alla fall min automat (2003).
Dock gör den inte det innan den kommer upp i arbetstemp, så vid korta sträckningar är det helt normalt att den frikopplar.

Christian S tyckte det var normalt.

den som behåller växel i är tillverkad 2001-12
den som släpper växel är tillverkad vet jag inte då import

Kanske man kan avgöra med hjälp av chassinummer? Har tillgång till bägge slädarna. Inte så noga men nyfiken nu då meningarna går isär.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Christian S
17 november 2015 · 4 816 Inlägg

engolf skrev:
Jag tror den ska ha växeln i under motorbromsning, det gör i alla fall min automat (2003).
Dock gör den inte det innan den kommer upp i arbetstemp, så vid korta sträckningar är det helt normalt att den frikopplar.

det har ingen av dom jag har kört gjort och inte heller den V70 2.5T ´05 min pappa hade.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
tiquz Melchert
17 november 2015 · 182 Inlägg

Min D5 -05 fungerar då precis som din D5:a smile

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2015 · 17 465 Inlägg

tiquz skrev:
Min D5 -05 fungerar då precis som din D5:a smile

Detta börjar bli rejält intressant! Undrar om det är skillnad på diesel vs bensin? Eller om folk pratar i nattmössan? Ska imorgon ut på en liten tur på över 110 mil med god marginal. Ska tänka på saken och även skicka in 4/3/2 på automaten och se vad som händer...

Som sagt: spelar ingen roll men åsikterna går isär!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tiquz Melchert
17 november 2015 · 182 Inlägg

Eller tja, kan ha missuppfattat.. Den släpper inte växeln direkt utan om vi säger att jag kör 120 på E4 (på 5:ans växel då..) och släpper gasen så motorbromsar den ner till 80, där släpper den och rullar på tomgång.. tongue
Aldrig tänkt på det förutom då iaf. smile

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Evildan
17 november 2015 ·

Motorteknik herr moderator? Ehem...

Joakim-S Hobby Fotograf
17 november 2015 · 650 Inlägg

Min xc90 D5 2005 lägger i neutralen under 90 km/h över det så motorbromsar den med växel i. Låter som dom flesta gör det inna 2005, efter det när den nya 6 växlade automaten kom så gör dom det inte längre, då motorbromsar den alla växlar

MG e-HS (2021)
Berggren75
18 november 2015 · 24 Inlägg

min gör som din d5

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november 2015 · 17 465 Inlägg

Evildan skrev:
Motorteknik herr moderator? Ehem...

Hoppsan! Det borde jag ha koll på. Skäms lite. Eller så provar jag er nya mod, man vet inte :-) Men tydligen så är förfarandet normal för bilen. Lägger man in växel 4-3-L osv så motorbromsar den kraftigt. Tror nog lådan gör sitt jobb. Tror även att den bensinare jag hade var utsatt för lite "experiment" från föregående ägare. Vi kan nog säga case closed.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang