Biltullar förbi städer?

Auto-man
16 november 2015 · 551 Inlägg

Sthlm lägger biltullar på Essingeleden också 2016, så man kan inte komma förbi Sthlm vardagar dagtid utan stora omvägar som inte lönar sig.

Det är unikt och ska betala ny Tunnelbana pga felplaneringar.

Vad jag sett är det betalvägar i andra länder, men Gratis förbi städerna. Ev. finns det i Gbg redan.

Vet du någon annan stad där man tar betalt för att komma förbi?

Senast redigerat av Auto-man (16 november 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
IceEyes Varningar: För många..
16 november 2015 · 2 552 Inlägg

I Sundsvall är det kostnadsfritt (åtminstone än så länge) att åka igenom staden, men ska man passera motorvägsbron över bukten kostar det. Kommunens hjärndöda trafikplanerare försöker dock med alla möjliga destruktiva medel tvinga folk att välja bron istället. Deras senaste förslag var att gräva bort det ena av de två körfälten som sveper genom staden och därmed tvinga all trafik att samsas på det kvarvarande fältet.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
granadadr
16 november 2015 · 7 286 Inlägg

alla kommuner kommer nog snart försöka pumpa oss på pengar,, så skaffa ordentliga extraljus som döljjer plåten,, har passerat Sundsvall  ett antal ggr sen i maj å inte fått 1kr  i avgift än wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Muttley
16 november 2015 ·

Om man läser här https://www.motormannen.se/resan/bila-i … riktioner/
Så är de ju inte unikt någonstans.

De är väl bra om de går till att betala infrastrukturen i Sthlm ?

Mack855
16 november 2015 · 1 354 Inlägg

Nu är min politiska åsikt lite mer åt höger än åt vänster så hoppas ingen tar illa upp.

Jag har inte jobbat mer än 4 år i mitt liv (jag är 22) så jag ver inte hur skattesatsen var på inkomsten INNAN moderaterna vann valet för 8-9 år sen(?) men min spontana tanke är att innan M gick in och sänkte inkomstskatten, jobbskatteavdrag osv så räckte skattepengarna till för infrastrukturen. Idag gör den uppenbarligen inte det eftersom vi i Sverige mer och mer ser vägtullar in till Sthlm och på essingeleden från och med 1a januari -16 och därför inför man dem.

I typ USA har dom en annan skattesättning på allt, mat, inkomst, restaurang, öl, bensin osv ni förstår vad jag menar. Där gissar jag att man sen länge haft vägtullar för att bilister får finansiera infrastrukturen de använder. Eftersom vi har skattesatsen vi har idag så kommer förmodligen vi se mer av detta här.

Jag sitter mest och spånar och gissar varför det blir såhär och hur det kan se ut längre fram. Jag har ingen fakta bakom mina gissningar heller. Ville bara tydliggöra det så ingen sen säger "Källa på det då?!" wink

Senast redigerat av Mack855 (16 november 2015)

Auto-man
16 november 2015 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:
Om man läser här https://www.motormannen.se/resan/bila-i … riktioner/
Så är de ju inte unikt någonstans.

De är väl bra om de går till att betala infrastrukturen i Sthlm ?

Vägavgifter är känt men neråt brukar det vara gratis runt städerna, då man åkt gammal gratis väg och stället för gratis igenom.

Man bör först bygga Förbifarten, unikt att betala genomfart och vad har bilarna med tuben att göra, de som åker där ska väl betala.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
16 november 2015 ·

Mack855 skrev:
Nu är min politiska åsikt lite mer åt höger än åt vänster så hoppas ingen tar illa upp.

Jag har inte jobbat mer än 4 år i mitt liv (jag är 22) så jag ver inte hur skattesatsen var på inkomsten INNAN moderaterna vann valet för 8-9 år sen(?) men min spontana tanke är att innan M gick in och sänkte inkomstskatten, jobbskatteavdrag osv så räckte skattepengarna till för infrastrukturen. Idag gör den uppenbarligen inte det eftersom vi i Sverige mer och mer ser vägtullar in till Sthlm och på essingeleden från och med 1a januari -16 och därför inför man dem.

I typ USA har dom en annan skattesättning på allt, mat, inkomst, restaurang, öl, bensin osv ni förstår vad jag menar. Där gissar jag att man sen länge haft vägtullar för att bilister får finansiera infrastrukturen de använder. Eftersom vi har skattesatsen vi har idag så kommer förmodligen vi se mer av detta här.

Jag sitter mest och spånar och gissar varför det blir såhär och hur det kan se ut längre fram. Jag har ingen fakta bakom mina gissningar heller. Ville bara tydliggöra det så ingen sen säger "Källa på det då?!" wink

2000     2005             2006    2007     2015
30,38    31,60    31,60    31,55    31,99

http://www.statistikdatabasen.scb.se/px … 0db8bd5973

Kommunalskatterna då.

Tycker du vi ska höja mer ?

Muttley
16 november 2015 ·

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:
Om man läser här https://www.motormannen.se/resan/bila-i … riktioner/
Så är de ju inte unikt någonstans.

De är väl bra om de går till att betala infrastrukturen i Sthlm ?

Vägavgifter är känt men neråt brukar det vara gratis runt städerna, då man åkt gammal gratis väg och stället för gratis igenom.

Man bör först bygga Förbifarten, unikt att betala genomfart och vad har bilarna med tuben att göra, de som åker där ska väl betala.

De handlar om att infrastruktur skall betala infrastruktur.  De bör lägga pengar från tullen till järnvägen med. I andra länder betalar du ju milpeng för att åka på motorvägarna. Då är nog våra tullar ganska billiga.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2015 · 17 455 Inlägg

Åka genom Göteborg på E6:an betyder vägtull. Ska man åka runt dessa så är det givetvis inte lönt...

Det finns smitvägar utan tull:
http://www.gp.se/nyheter/bilder/1.30983 … mitvagarna

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack855
17 november 2015 · 1 354 Inlägg

tkd_rille skrev:

Mack855 skrev:
Nu är min politiska åsikt lite mer åt höger än åt vänster så hoppas ingen tar illa upp.

Jag har inte jobbat mer än 4 år i mitt liv (jag är 22) så jag ver inte hur skattesatsen var på inkomsten INNAN moderaterna vann valet för 8-9 år sen(?) men min spontana tanke är att innan M gick in och sänkte inkomstskatten, jobbskatteavdrag osv så räckte skattepengarna till för infrastrukturen. Idag gör den uppenbarligen inte det eftersom vi i Sverige mer och mer ser vägtullar in till Sthlm och på essingeleden från och med 1a januari -16 och därför inför man dem.

I typ USA har dom en annan skattesättning på allt, mat, inkomst, restaurang, öl, bensin osv ni förstår vad jag menar. Där gissar jag att man sen länge haft vägtullar för att bilister får finansiera infrastrukturen de använder. Eftersom vi har skattesatsen vi har idag så kommer förmodligen vi se mer av detta här.

Jag sitter mest och spånar och gissar varför det blir såhär och hur det kan se ut längre fram. Jag har ingen fakta bakom mina gissningar heller. Ville bara tydliggöra det så ingen sen säger "Källa på det då?!" wink

2000     2005             2006    2007     2015
30,38    31,60    31,60    31,55    31,99

http://www.statistikdatabasen.scb.se/px … 0db8bd5973

Kommunalskatterna då.

Tycker du vi ska höja mer ?

Spelar ju ingen roll vad man skriver nån ska ändå på ett drygt sätt tillrättavisa en att man är puckad, jag sa klart och tydligt att jag har inga källor utan gissar, och nej jag vill väl lika gärna som du få mer pengar över i min plånbok?
Och fortfarande jag fick fast anställning 2011 så jag hade fortfarande ingen aning om att skattesatsen var lägre förr.

Senast redigerat av Mack855 (17 november 2015)

Muttley
17 november 2015 ·

Mack855 skrev:

tkd_rille skrev:

Mack855 skrev:
Nu är min politiska åsikt lite mer åt höger än åt vänster så hoppas ingen tar illa upp.

Jag har inte jobbat mer än 4 år i mitt liv (jag är 22) så jag ver inte hur skattesatsen var på inkomsten INNAN moderaterna vann valet för 8-9 år sen(?) men min spontana tanke är att innan M gick in och sänkte inkomstskatten, jobbskatteavdrag osv så räckte skattepengarna till för infrastrukturen. Idag gör den uppenbarligen inte det eftersom vi i Sverige mer och mer ser vägtullar in till Sthlm och på essingeleden från och med 1a januari -16 och därför inför man dem.

I typ USA har dom en annan skattesättning på allt, mat, inkomst, restaurang, öl, bensin osv ni förstår vad jag menar. Där gissar jag att man sen länge haft vägtullar för att bilister får finansiera infrastrukturen de använder. Eftersom vi har skattesatsen vi har idag så kommer förmodligen vi se mer av detta här.

Jag sitter mest och spånar och gissar varför det blir såhär och hur det kan se ut längre fram. Jag har ingen fakta bakom mina gissningar heller. Ville bara tydliggöra det så ingen sen säger "Källa på det då?!" wink

2000     2005             2006    2007     2015
30,38    31,60    31,60    31,55    31,99

http://www.statistikdatabasen.scb.se/px … 0db8bd5973

Kommunalskatterna då.

Tycker du vi ska höja mer ?

Spelar ju ingen roll vad man skriver nån ska ändå på ett drygt sätt tillrättavisa en att man är puckad, jag sa klart och tydligt att jag har inga källor utan gissar, och nej jag vill väl lika gärna som du få mer pengar över i min plånbok?
Och fortfarande jag fick fast anställning 2011 så jag hade fortfarande ingen aning om att skattesatsen var lägre förr.

De jag skrev var inte ens drygt, inte ens sa inlägget att du var puckad.. De var upplysande, ditt svar var däremot drygt wink
Gissa mindre och läs på mer, inte konstigt att människor är dryga i de verkliga livet. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang