Några frågor om v70II automat

tvedberg
16 november 2015 · 773 Inlägg

tjenare, det är så att jag har börjat kolla in en v70 II som första bil. med 2,5ft motor och med automatlåda, och så som ni kan förstå så kommer det bli endel gasande så jag undrar om en automat håller för att pressas endel? smile

Mvh Love

engolf
16 november 2015 · 3 235 Inlägg

Det beror på vilken låda som sitter i den. AW55-50 har en del sjukdomar, mest pga avsaknad av serviceintervall.
Kommer du köra bana, dra släp, eller bara busköra?

tvedberg
16 november 2015 · 773 Inlägg

engolf skrev:
Det beror på vilken låda som sitter i den. AW55-50 har en del sjukdomar, mest pga avsaknad av serviceintervall.
Kommer du köra bana, dra släp, eller bara busköra?

okej smile vilka bilar sitter aw55-50 i? det är nog mest bussköra smile

engolf
16 november 2015 · 3 235 Inlägg

Servar du bilen ordentligt bör det hålla.

xXSammy
17 november 2015 · 6 569 Inlägg

tvedberg skrev:

engolf skrev:
Det beror på vilken låda som sitter i den. AW55-50 har en del sjukdomar, mest pga avsaknad av serviceintervall.
Kommer du köra bana, dra släp, eller bara busköra?

okej smile vilka bilar sitter aw55-50 i? det är nog mest bussköra smile

V70 II har ju AWTF-80

https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Byt olja på den var 8000mil/4år så håller de nog att busköra, bara att den kommer anpassa växlingarna efter din körstil.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2015 · 17 470 Inlägg

Fick googla saken men våra (en såld) V70II kör med AW55-50. Den satt enligt wiki i: 2000–2005 Volvo V70 II. Sedan kom just AWTF-80, vilken jag inte vet något om.

Frågade min Volvo-mek om just 55-50 och han sa att oljebyten ska göras. Då håller de. Fast det verkar som dessa lådor har en inbyggd livslängd om cirka 42000-44000 mil. Kanske beror på slarv?

Gjorde en tråd igår om att våra bilar växlar olika. Den ena, numera sålda bensinaren, lät bilen ligga kvar på växel vid gasuppsläpp i farter under ca 80 km/h. Dieseln går ner på tomgång... Har inte kollat upp saken mera än.

Lådorna är ju adaptiva som nämnts så kör du som en galning en stund växlar lådan som en ekorre som rökt upp vinterns nötförråd istället för ätit desamma. Tar ngn km innan den lugnar ner sig sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Christian S
17 november 2015 · 4 816 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Fick googla saken men våra (en såld) V70II kör med AW55-50. Den satt enligt wiki i: 2000–2005 Volvo V70 II. Sedan kom just AWTF-80, vilken jag inte vet något om.

wiki och väldigt många andra sidor skriver fel då V70II kom som modellår 08 och är den modellen vi fortfarande bygger idag.

V70 97-00 som många kallar V70I
V70N 00-08 som många kallar V70II
V70II 08-> som många kallar V70III

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2015 · 17 470 Inlägg

Christian S skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Fick googla saken men våra (en såld) V70II kör med AW55-50. Den satt enligt wiki i: 2000–2005 Volvo V70 II. Sedan kom just AWTF-80, vilken jag inte vet något om.

wiki och väldigt många andra sidor skriver fel då V70II kom som modellår 08 och är den modellen vi fortfarande bygger idag.

V70 97-00 som många kallar V70I
V70N 00-08 som många kallar V70II
V70II 08-> som många kallar V70III

Jo, wiki är ju wiki. Lurigt. Då fick jag och säkert fler lära sig något. Man tackar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jocke_gronberg
17 november 2015 · 4 586 Inlägg

Ifall det gäller v70 III ifrån 2008 så har nästan alla bilar med 2.5ft motorn en ventiljustering som ska göras var 9000e mil. Väldigt törstiga är dom med

Skulle provköra en manuell och en automat kanske även en med T4 motorn innan du bestämmer dig

tvedberg
17 november 2015 · 773 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Ifall det gäller v70 III ifrån 2008 så har nästan alla bilar med 2.5ft motorn en ventiljustering som ska göras var 9000e mil. Väldigt törstiga är dom med

Skulle provköra en manuell och en automat kanske även en med T4 motorn innan du bestämmer dig

precis det är 08 och frammåt. skulle gärna vilja ha manuell men de jag kollar på så är alla automater.. en fråga till hur är det att köpa en lång milare?

jocke_gronberg
17 november 2015 · 4 586 Inlägg

tvedberg skrev:

jocke_gronberg skrev:
Ifall det gäller v70 III ifrån 2008 så har nästan alla bilar med 2.5ft motorn en ventiljustering som ska göras var 9000e mil. Väldigt törstiga är dom med

Skulle provköra en manuell och en automat kanske även en med T4 motorn innan du bestämmer dig

precis det är 08 och frammåt. skulle gärna vilja ha manuell men de jag kollar på så är alla automater.. en fråga till hur är det att köpa en lång milare?

Kör en D3 så kan inte svara på hur dom håller i längden

Men ofta så är långmilare ett bättre köp då dom gått längre sträckor mellan start och stopp

Menar du med långmilare dom som gått över 20.000 mil ?

Senast redigerat av jocke_gronberg (17 november 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 november 2015 · 3 730 Inlägg

Detta är ett otroligt provocerande missförstånd.

V70 97-00
V70N 00-07
V70 II 08-16

DETTA KAN JU INTE VARA ÖVERMÄKTIGT EN NORMALBEGÅVAD ATT LÄRA SIG? Eller?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Christian S
17 november 2015 · 4 816 Inlägg

precis, DET FINNS INGEN MODELL SOM HETER V70III !!!!!!!!!det är bara ett jävla hitte på av många reserdels och tillbehörs firmor eftersom dom skriver till vilken genertion av kaross deras grejer passar och inte vad modellen igentligen heter.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
tvedberg
17 november 2015 · 773 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

tvedberg skrev:

jocke_gronberg skrev:
Ifall det gäller v70 III ifrån 2008 så har nästan alla bilar med 2.5ft motorn en ventiljustering som ska göras var 9000e mil. Väldigt törstiga är dom med

Skulle provköra en manuell och en automat kanske även en med T4 motorn innan du bestämmer dig

precis det är 08 och frammåt. skulle gärna vilja ha manuell men de jag kollar på så är alla automater.. en fråga till hur är det att köpa en lång milare?

Kör en D3 så kan inte svara på hur dom håller i längden

Men ofta så är långmilare ett bättre köp då dom gått längre sträckor mellan start och stopp

Menar du med långmilare dom som gått över 20.000 mil ?

De ja kollat på har gått ca 28-33k mil bör man undvika dessa?

Senast redigerat av tvedberg (17 november 2015)

xXSammy
17 november 2015 · 6 569 Inlägg

Kolla att all elektronik fungerar.. Kablaget i dörrarna är svag punkt.

Bussningarna i bakvagnen går åt, likaså AOC-pumpen som styr fyrhjulsdriften.

Edit: Finns det ingen service historik på växellådan så undvik dem vid de miltalen.. men de klart, har man råd att ha en sån bil som första bil har du råd att laga den också.

Senast redigerat av Malheus (17 november 2015)

De/Dem
Aronson
17 november 2015 · 914 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Ifall det gäller v70 III ifrån 2008 så har nästan alla bilar med 2.5ft motorn en ventiljustering som ska göras var 9000e mil. Väldigt törstiga är dom med

Skulle provköra en manuell och en automat kanske även en med T4 motorn innan du bestämmer dig

Ventiljustering vid 9000 mil är sedan ca 1 år tillbaka borttagen ur volvos service program då det visade sig att det ej var nödvändigt .Nu görs den med 18000 mils intervall.

tvedberg
17 november 2015 · 773 Inlägg

Malheus skrev:
Kolla att all elektronik fungerar.. Kablaget i dörrarna är svag punkt.

Bussningarna i bakvagnen går åt, likaså AOC-pumpen som styr fyrhjulsdriften.

Edit: Finns det ingen service historik på växellådan så undvik dem vid de miltalen.. men de klart, har man råd att ha en sån bil som första bil har du råd att laga den också.

okej tack för svar! jag förstår att när man köper en bil som gått långt att det blir lite leder, bussningar, bromsskivor som ger sig så det har jag räknat med smile men vill inte dirket att en automat låda rasar så det blir ett jävla skruvande...

Evildan
17 november 2015 ·

V70,N,II,III ger mig huvudvärk, det är för svårt.

TS: Lådorna är i regel inte några problem om dom inte leks sönder, ställs på "P" läge utan parkeringsbromsen ansatt (som på alla automatlådor, undrar någon varför kan jag utveckla det) eller föraren lägger i backen när bilen åker framåt eller lägger ur backen och slår i driven när bilen fortfarande rullar bakåt.

tvedberg
17 november 2015 · 773 Inlägg

Evildan skrev:
V70,N,II,III ger mig huvudvärk, det är för svårt.

TS: Lådorna är i regel inte några problem om dom inte leks sönder, ställs på "P" läge utan parkeringsbromsen ansatt (som på alla automatlådor, undrar någon varför kan jag utveckla det) eller föraren lägger i backen när bilen åker framåt eller lägger ur backen och slår i driven när bilen fortfarande rullar bakåt.

jaha okej smile så det sliter inte så mycket mer om man gasar mycket så den växlar snabbare på högre varv tex?

Evildan
17 november 2015 ·

tvedberg skrev:

Evildan skrev:
V70,N,II,III ger mig huvudvärk, det är för svårt.

TS: Lådorna är i regel inte några problem om dom inte leks sönder, ställs på "P" läge utan parkeringsbromsen ansatt (som på alla automatlådor, undrar någon varför kan jag utveckla det) eller föraren lägger i backen när bilen åker framåt eller lägger ur backen och slår i driven när bilen fortfarande rullar bakåt.

jaha okej smile så det sliter inte så mycket mer om man gasar mycket så den växlar snabbare på högre varv tex?

wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang