Olja till toyota corolla 1.3 - 97 (4e-fe) ?

burken84
17 november 2015 · 6 Inlägg

Har en toyota corolla 97a  (4E-FE) som nyligen inköpts och skall fixas inför vintern( Byta olja och filter)
Frågan är vilken olja som rekommenderas att använda, kolla boken säger alla men dom API klasserna som skall användas är så föråldrade och används inte längre. Den  är servad enligt bok och den säger att det skall vara 5w-30 eller 40 för vintern och 10w-40 eller 30 för all temp över 15 grader celsius. Senaste oljebyte gjordes i nov förra året och då hinkades de tydligen i FINA longlife 5w-30 och innan dess så slängde man i castrol magnatec  5w-40 våren 2012 så bilen är servad på åren och inte milen.

Bilen dricker en del olja så jag anar att den hellre trivs med 10w-30 än 5 . Bilen är körd 7500 mil och har rullat som pendlingsbil de senaste 8 åren så den är snål och lagom tråkig som toyota  brukar vara. Kommer nog slänga i 5w-40 iaf men vilken sort har jag inte den blekaste  , det är ju en oljedjungel och mycket känns anpassat för nya bilar . Biltema har jag kört på en del gamla saabar o 240 men de skippar jag nog nu. Har kikat på  shell helix 5w-40 och magnatec. Tacksam för tips och ideer eller om nån har egna erfarenheter

DasAuto
17 november 2015 · 2 751 Inlägg

Viskositet är inte lika viktigt som klass. Du får kolla i handboken.
Tror säkerligen både 5W-30/5W-40 funkar i din. Även  tjockare oljor som 10W-30/10W-40.

Första siffran anger tjocklek i kall motor och andra när motorn uppnått temperatur.
Så 5W kanske är att föredra på vintern.

Annars finns castrol oljeguide, Mobile oljeguide etc, kolla där.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
burken84
17 november 2015 · 6 Inlägg

Viskositeten är jag klar med, är mer övrig klassning och märke som jag funderar på , eftersom klassningen  som fanns när bilen tillverkades inte finns kvar så är det ganska svårt att gå efter boken,

DasAuto
17 november 2015 · 2 751 Inlägg

burken84 skrev:
Viskositeten är jag klar med, är mer övrig klassning och märke som jag funderar på , eftersom klassningen  som fanns när bilen tillverkades inte finns kvar så är det ganska svårt att gå efter boken,

Den klassningen kan du i så fall googla upp och se vad "ersättaren" är.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang