Köpråd: mercedes w116 280SE

MatsErik
17 november 2015 · 47 Inlägg

Hej, kommer eventuellt att skaffa en w116 280se dom närmaste dagarna så skulle gärna vilja ha lite info om dom.
Vad tycker ni om modellen? Motorn? Skriv allt ni kommer på om dessa.

Senast redigerat av MatsErik (18 november 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2015 · 17 477 Inlägg

MatsErik skrev:
Hej, kommer eventuellt att skaffa en w116 280se dom närmaste dagarna så skulle gärna vilja ha lite info om dom.
Vad tycker ni om modellen? Motorn? Skriv allt ni kommer på om dessa.

Slitna kamaxlar, ventiltick. Men de ger inte upp i första taget. Haft en vit 280SE -79.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Knugcab
29 november 2015 · 5 111 Inlägg

De är byggda på den tiden då en Mercedes fick kosta vad som helst att bygga, så det är ju en kvalitetsbil utan direkta typfel.
Däremot så är det ju en 40 år gammal bil som kan ha varit i händerna på vem som helst under åren så den måste kollas rejält.
Som vanligt så gäller det att det blir billigare betala mer för en bra bil än att renovera ett vrak.
Rostar gör de precis överallt och bör därmed kollas noga, inte stirra sig blind på en blank utsida som kan bestå av hönsnät och spackel.

Att tänka på är att MBs automater startar på tvåan, så grips inte av panik om det känns som att den inte lägger i alla växlar, ettan går bara i om man specifikt lägger i den med att föra växelväljaren till "L".

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2015 · 17 477 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
De är byggda på den tiden då en Mercedes fick kosta vad som helst att bygga, så det är ju en kvalitetsbil utan direkta typfel.
Däremot så är det ju en 40 år gammal bil som kan ha varit i händerna på vem som helst under åren så den måste kollas rejält.
Som vanligt så gäller det att det blir billigare betala mer för en bra bil än att renovera ett vrak.
Rostar gör de precis överallt och bör därmed kollas noga, inte stirra sig blind på en blank utsida som kan bestå av hönsnät och spackel.

Att tänka på är att MBs automater startar på tvåan, så grips inte av panik om det känns som att den inte lägger i alla växlar, ettan går bara i om man specifikt lägger i den med att föra växelväljaren till "L".

Bra skrivet!
Lägger till: Kupefläkten kan strula ibland, kolla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Knugcab
29 november 2015 · 5 111 Inlägg

Ja jag vet inte hur den är att byta på en 116, är det som på kompakten (W114/W115) så måste man riva halva bilen för ett byte, men på 123 och 126 är det lätt.....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang