Köpråd: Min 240 är slut, S60 bra ersättare?

Dextre
17 november 2015 · 152 Inlägg

Ja, för att ersätta min 240 -88 tänkte jag satsa på en S60. Jag har hört så mycket bra om dem. Eftersom jag inte är van vid att lägga så mycket pengar på bil är inte så pigg på att lägga mer än 25000 kanske uppåt 30000. Jag har förstått att 140 hk-motorn är väldigt trög, annars tror jag att allt över det räcker åt mig.

Får man en bra S60 för de pengarna?
Hur länge får en S60 ha gått innan den brukar bli sliten?
Kan man köpa en från de första årsmodellerna (00-02) också eller är de mycket sämre? Jag pratar givetvis bara om generation ett och inbillar mig inte att få en av de nya för de pengarna.

De är de viktiga frågorna men andra allmäna köpråd tas gärna emot, och jag vet att de flesta förespråkar en turbo pga körglädje. Men i övrigt då?

Berggren75
18 november 2015 · 24 Inlägg

skulle välja v70n 170 hk eller 2,4t 01-03 går både bra och billigt
haft en 170 hk en 140hk en fd polisbil 300hk en 2,4 t och  nu xc70 2,5t

Blyfot_Racing
18 november 2015 · 904 Inlägg

Jag är super nöjd me min s60, problemet är väl att går det sönder så kostar det. Dyrast jag har bytt på Volvo är enheten till airbag systemet. Men går bra sitter bra dåligt utrymme i baksätet då jag är lång. Dåligt med utrymme i bagaget. Men underbar bil å köra. 140hk går ju å chippa till 180hk det är ju samma motor som 170hk. Är du ingen fart galen så räcker 170hk

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Dextre
18 november 2015 · 152 Inlägg

Ok.

Och mitt tilltänkta pris och maxmil då?

WhiteNight
18 november 2015 ·

Jag är nöjd med min s60 inte haft den så länge men än så länge har jag inget att klaga på, ang hållbarheten så är de som alla andra lite nyare bilar man måste ta hand om dom. Dyrt o dyrt o laga bror väl på inge dyrare delar än till någon annan likvärdig bil och ska man lämna in på verkstad blir de alltid dyrt wink för 25-30 får du helt okej s60 jag rekomendera dig starkt att köpa en turbo motor 2.4t (199hk) tro jag de är iaf på v70 borde vara samma grejer.. 140hk och 170hk är turbo lösa och chipp på icke turbo motor är bortkastade pengar, det negativa är soppan min snitta 1.2/milen dock är det en T5. 2.4t är ungefär likvärdig skulle jag tro, men värt varenda droppe extra skulle inte vilja byta mot en 140hk eller 170hk, 170hk har jag inte kört endast åkt, 140hk har jag kört o dom är otroligt slö o dra mkt soppa jämfört vad man får ut av det smile

Senast redigerat av WhiteNight (18 november 2015)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 november 2015 · 2 972 Inlägg

De flesta bilar i under 30kkr-klassen är mer eller mindre lotteri. Man kan öka chanserna till tur genom att noga gå igenom bilen man köper och kolla servicehistorik, skick osv.
Det kan ändå bli antingen ett riktigt bra bilköp med lågt värdetapp eller en dyr historia med massor av reservdelar som behöver bytas.

Så, välj med omsorg och kolla skicket innan köp. Generellt är det ändå rätt bra bilar.
Är du inte gasglad så räcker både 140 och 170hk utmärkt, och på äldre bilar som gått längre är det en fördel att inte bilen har en turbo som kan kosta pengar att byta. Provkör och se vad DU tycker om 140hk. Men om du är nöjd med din 240 GL räcker 140hk nog rätt långt smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 november 2015 · 10 427 Inlägg

WhiteNight skrev:
140hk och 170hk är turbo lösa och chipp på icke turbo motor är bortkastade pengar

Bortsett från att 140:an är en strypt 170 så där finns ganska mycket att hämta smile

**

till TS:

Jag tycker att 140hk femman är helt OK (förvånansvärt) i min faders V70N 2006. Känns tom piggare än min BMW 323Ci från botten och uppåt men sen är ju inte prestandan i stort något särskilt. Borde kännas mycket trevligare än en B230F iaf smile S60 är ju trevliga bilar men jag personligen har lite emot dessa pga den tråkiga styrkänslanoch felhjulsdriften (hehe), annars är det ju schysst inredning och trevliga stolar m.m.. Turbobilarna går att få riktigt snabba med chip men som vanlig brukis är jag övertygad om att någon av sugisfemmorna är helt ok.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Dextre
18 november 2015 · 152 Inlägg

Matnyttig info må jag säga. Men över 20000 mil är inget problem för en S60 oavsett årsmodell som jag tolkar det.

240 GL med 116 hk har faktiskt dugit bra, men jag tror att jag skulle gilla en lite "smidigare" bil kraftmässigt. Omkörningar och vissa manövreringar är lite omständligt i 240:n. Det där med 140 hk basmotorn är intressant för jag tycker också att den borde duga, men jag har faktiskt provkört en sådan innan jag var intresserad av att köpa en S60 och tyckte det var lite trött. Jag minns att jag upplevde bilen som lite tråkig men det kan bero på konstiga förväntningar eftersom jag är van vid att sitta i min gamla bil som har väldigt mycket personlighet.

Jag skall försöka åka och prova igen när jag ser en. Bilhandlare har ganska ofta S60.

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 november 2015 · 10 427 Inlägg

Försök hitta en schysst 2,4t/2,5t annars då, då bör du inte klaga på att bilen är slö iaf och tycker man det så kan man ju chippa osv.

Annars kan du ju testa någon BMW för runt 30k.

http://vignette2.wikia.nocookie.net/fallout/images/7/73/Trollface.png/revision/latest?cb=20120710173828

(med varning för rost)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Dextre
18 november 2015 · 152 Inlägg

steifan skrev:
Försök hitta en schysst 2,4t/2,5t annars då, då bör du inte klaga på att bilen är slö iaf och tycker man det så kan man ju chippa osv.

Annars kan du ju testa någon BMW för runt 30k.

http://vignette2.wikia.nocookie.net/fal … 0710173828

(med varning för rost)

Nej, det kan inte vara så att jag egentligen tyckte att det var slö. Det kan liksom inte stämma med mina referensramar. Jag får som sagt prova igen.

BMW? Som är ordentligt pöntkörd av någon flitig skribent på Garaget.org innan? Nej, tack! smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
18 november 2015 · 6 017 Inlägg

Byta bort en 240, det var det dummaste jag hört! cool

Jonas
Dextre
18 november 2015 · 152 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Byta bort en 240, det var det dummaste jag hört! cool

Det är högst motvilligt kan jag säga, men att fixa upp den som den är nu kräver en del.

Djo
18 november 2015 · 10 157 Inlägg

Dextre skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Byta bort en 240, det var det dummaste jag hört! cool

Det är högst motvilligt kan jag säga, men att fixa upp den som den är nu kräver en del.

Är det för fel på den då ?

om s60 trevliga bilar är det skulle rekommendera 170hk om du ska ha sugis då jag själv tycker dom flesta 140 har en trist karaktär.

2,5t har en trevlig karaktär.

är det en automat kolla med auktoriserad volvo verkstad om bilens service historik och om oljan i lådan är bytt vanligt den ej är det vilket kan bli riktigt dyrt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Dextre
18 november 2015 · 152 Inlägg

Underredet + bärande är upprostat helt enkelt.

Djo
18 november 2015 · 10 157 Inlägg

Dextre skrev:
Underredet + bärande är upprostat helt enkelt.

Okej ja karossen såg ju bra ut så du brukar underredet åkt på stryk istället på dom.

men en s60 kommer du nog trivas med smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
SportPilot Ubåtsingenjör
18 november 2015 · 7 228 Inlägg

Djo skrev:

Dextre skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Byta bort en 240, det var det dummaste jag hört! cool

Det är högst motvilligt kan jag säga, men att fixa upp den som den är nu kräver en del.

Är det för fel på den då ?

om s60 trevliga bilar är det skulle rekommendera 170hk om du ska ha sugis då jag själv tycker dom flesta 140 har en trist karaktär.

2,5t har en trevlig karaktär.

är det en automat kolla med auktoriserad volvo verkstad om bilens service historik och om oljan i lådan är bytt vanligt den ej är det vilket kan bli riktigt dyrt.

ska man ha en sugis så är det dumt att välja 170 hästaren ... det innebär både högre skatt och försäkring
köp isf en 140 och chipa den så får man ca 180hk

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Djo
18 november 2015 · 10 157 Inlägg

CHEEVA skrev:

Djo skrev:

Dextre skrev:

Det är högst motvilligt kan jag säga, men att fixa upp den som den är nu kräver en del.

Är det för fel på den då ?

om s60 trevliga bilar är det skulle rekommendera 170hk om du ska ha sugis då jag själv tycker dom flesta 140 har en trist karaktär.

2,5t har en trevlig karaktär.

är det en automat kolla med auktoriserad volvo verkstad om bilens service historik och om oljan i lådan är bytt vanligt den ej är det vilket kan bli riktigt dyrt.

ska man ha en sugis så är det dumt att välja 170 hästaren ... det innebär både högre skatt och försäkring
köp isf en 140 och chipa den så får man ca 180hk

Ja det beror ju helt klart på hur han vill göra är ju pengar i chipp också.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Blyfot_Racing
18 november 2015 · 904 Inlägg

Huvudsaken är man hittar en med mycket utrustning skulle det nu va en 140hk så. Men jag skulle titta på en 2.4t eller 2.5t

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Dextre
24 november 2015 · 152 Inlägg

Nu är det dags att åka och titta på den första.

Kan någon som är duktig på modellen lista några saker att kontrollera på Volvo S60 när man provkör/inspekterar?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 november 2015 · 2 972 Inlägg
/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang