Köpråd: Min 240 är slut, S60 bra ersättare?

Dextre
24 november 2015 · 152 Inlägg

Ok. Ingeting jätteunikt utom spjällhusen som kan behöva bytas om det inte är gjort. Det blir kanske lite svårt att kolla med min kunskapsnivå men vi får se.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 november 2015 · 2 972 Inlägg

Det och dörrlåsen som direkt efter låsning låser upp sig själva. Enkelt att kolla, drygt som tusan att leva med och onödigt dyrt att fixa.
Lås bilen, vänta 10 sek, testa att öppna alla dörrar (utan att låsa upp). Går det på någon är det prutläge eller välja annan bil.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Dextre
24 november 2015 · 152 Inlägg

Kan man se spjällhuset med märkning i motorrummet enkelt? Jag fick inte upp några bra bilder.

Edit: Jag tror jag vet var jag skall leta. Det känns lite som att det förmodligen kommer att vara problemhuset på den bilen.

Senast redigerat av Dextre (24 november 2015)

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 november 2015 · 10 427 Inlägg

Är det inte olika fabrikat på spjällhusen? Man byte från MagnetiMarelli till Bosch?

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Christian S
24 november 2015 · 4 816 Inlägg

steifan skrev:
Är det inte olika fabrikat på spjällhusen? Man byte från MagnetiMarelli till Bosch?

jo det har jag för mig, även färgen på klisterlappen där artnr osv står ska skilja om jag inte minns helt galet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Dextre
24 november 2015 · 152 Inlägg

Det stämmer nog med lapparna och jag letade, men det var en turbo och inte möjligt att se huset på samma enkla sätt då. Väldigt fin på alla sätt, bra däck, ordentliga papper på den och trevlig säljare, men jag känner osäker tyvärr med tanke på årsmodell. Jag får väl leta vidare antar jag.

Söker man däremot via registreringsnummer så får man fram Bosch reglage på reservdelssidor. Både Mekonomen och Mister Auto. Trots att den är tillverkad innan de skulle ha börjat med dessa. Delen hör till 08-2001 till 07-2003 och denna är några månader äldre.

Senast redigerat av Dextre (24 november 2015)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 november 2015 · 2 972 Inlägg

Dextre skrev:
Det stämmer nog med lapparna och jag letade, men det var en turbo och inte möjligt att se huset på samma enkla sätt då. Väldigt fin på alla sätt, bra däck, ordentliga papper på den och trevlig säljare, men jag känner osäker tyvärr med tanke på årsmodell. Jag får väl leta vidare antar jag.

Söker man däremot via registreringsnummer så får man fram Bosch reglage på reservdelssidor. Både Mekonomen och Mister Auto. Trots att den är tillverkad innan de skulle ha börjat med dessa. Delen hör till 08-2001 till 07-2003 och denna är några månader äldre.

Om jag inte minns fel så kan du byta till Bosch på de äldre bilarna rakt av, så det är nog för att de vet om problemen som de säljer Bosch. Men jag kan minnas fel såklart.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Djo
25 november 2015 · 10 157 Inlägg

Om det finns massa papper sparade så borde en så viktig detalj som spjäll bytet finnas sparat om det är gjort.

Om allt känns rätt så kolla upp det där med spjället ordentligt om det är det som gör dig orolig, fråga säljaren han kanske har papper på ett bytte eller så har han det inte och om han inte se till att du kan se vad det står på spjället.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Tobzter
25 november 2015 · 3 145 Inlägg

Spjällen bytes under -02 vissa har dom och vissa ej dom nya spjällen är bosch ..men dom är inte skotsäkra dom heller fick byte den på min.och de går inte att se på en turbo motor vilket fabrikat de är om du inte får in nå liten liten spegel under å kikar. Men går bilen rent och inte rycker eller dålig tomgång så är de inga problem. De går inte å byta från ena till de andra fabrikatet  på spjäll.Och byter du så måste du i värsta fall in till Volvo och programera de nya spjället

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Blyfot_Racing
25 november 2015 · 904 Inlägg

Jag köpte min s60 som gör det själv bil, va en del fel på den. Ett av felen va att den dog när man motorbromsade växlade ner etc alla verkstäder sa att det va spjället bara bita i sura äpplet tänkte jag. Men låna polarens vida för å köra test programmet. Men det gick inte för det va för gammal uppdatering i styrdonet. Åkte till Volvo å uppdaterade alla system. Kört 2500mil nu å bilen funkar klockrent. Bilen blev som ny efter uppdateringen.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang