Svårstartad Bmw e36 328 -97 *PROBLEM LÖST*

XeRoXx
19 november 2015 · 105 Inlägg

Tja!

Min Bmw har blivit väldigt opålitlig å startat bara när den känner för dä, om bilen får stå non dag startar den oftast men åker man en bit å sen försöker starta den går dä sällan.
Dä här problemet uppstod efter jag tankat etanol för besiktningen typ 20L på en full tank.
Pumpade ur halva tanken å fyllde på med 98 oktan igen men problemet kvarstår.
När bilen väl startar går den bra men kan tvär dö när som medans man kör.

Vad kan problemet va? Vevaxelgivaer? den skvätten etanol som är kvar i tanken?

Tacksam för svar då jag behöver få fart på bilen så fort som möjligt.

Lösning: Bytte kamaxelgivare, sen även vevaxelgivare så den inte gick helt hundra.
Nu 3 dagar efter går den kanon!

Senast redigerat av XeRoXx (17 december 2015)

mogren150
19 november 2015 · 129 Inlägg

Etanolen löser ju upp skräp som sitter i ledningar, tank osv smile kan ju satt igen bränsle filter eller spridare smile

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
XeRoXx
19 november 2015 · 105 Inlägg

mogren150 skrev:
Etanolen löser ju upp skräp som sitter i ledningar, tank osv smile kan ju satt igen bränsle filter eller spridare smile

Okej, borde va i spridarna i så fall, för när jag tömde tanken delad jag ledningen vid filtret å dä flödade fint genom där.

Senast redigerat av XeRoXx (19 november 2015)

Hasselstrom
20 november 2015 · 796 Inlägg

Garanterat bränslepumpen som gett upp.. Etanolen käkar upp den fort.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
XeRoXx
20 november 2015 · 105 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Garanterat bränslepumpen som gett upp.. Etanolen käkar upp den fort.

Käns inte som dä borde vara dä med tanke på att bilen går å starta ibland å köra tills man stänger av den om den nu inte dör.

mogren150
20 november 2015 · 129 Inlägg

Btr kanske?

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
XeRoXx
21 november 2015 · 105 Inlägg

Okej så idag har jag felsökt bilen, startade utan problem när jag skulle in i verkstan.
Kollade stift, spridare, btr'en samt att jag hade bränsletryck å allt verkade vara ok.
Åkte sen en sväng typ ~1mil utan problem sen tvärdog bilen på en raka, stannade efter kanten å fick igång den efter 5-6 försök, åkte tebax lät bilen stå på utanför verkstan men den dog efter typ 5 min fick igång den igen rätt lätt (5-6sek på starten) testade å varva lite då vart den lite orolig på tomgången men stannade på typ 600rpm.
Åkte då iväg till en kompis å lätt bilen stå på men dog även då efter typ 5 min, testade å starta direkt men gick inte igång på 4-5 försök på starten, lät bilen stå 10min sen hoppade den igång igen.
Åkte tebax till verkstan stängde av bilen å lät den vara i typ 1 timme gick ut startade den hur lätt som helst igen.

Kanske är värt å nämna att bilen kan dö man saktar ner å kopplar för att tex svänga av eller vid ett rödljus å när den inte går å starta funkar det inte med start gas heller.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra mer nu, kan det vara den lilla skvätten etanol som är kvar som gör att det dummar sig eller kan dä va någe med tomgångsmotorn eller lmm?

mogren150
22 november 2015 · 129 Inlägg

Lmm? tjuvluft?

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
Baker3
22 november 2015 · 91 Inlägg

Är det ofta på motorbromsningar/tomgång? Vanligt att en slang från tomgångsmotorn till luftbälgen torrspricker o drar tjuvluft.

BMW 325i "M-Sport" (2007)
XeRoXx
22 november 2015 · 105 Inlägg

mogren150 skrev:
Lmm? tjuvluft?

Testade av ta av kontakten till lmm medans motorn va igång, då "hostade" motorn till å tomgången höjdes från typ ~600rpm till ~900rmp, testade även å varva motorn å jag märkte ingen större skillnad mot när lmm va inkopplad, ska inte motorn typ dö när man försöker gasa utan lmm?
Tjuvluft har jag inte kollat någe efter så dä blir nästa gång!

Baker3 skrev:
Är det ofta på motorbromsningar/tomgång? Vanligt att en slang från tomgångsmotorn till luftbälgen torrspricker o drar tjuvluft.

Okej får ta å kolla dä, tänkte ändå ta å göra rent tomgångsmotorn.

mogren150
22 november 2015 · 129 Inlägg

testa kör med bilen med lmm ur då går den riktigt dåligt. spruta startgas runt insug osv höjs tomgång då är de läckage !

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
XeRoXx
28 november 2015 · 105 Inlägg

Har nu kollat felkoder på bilen.
Koder som va fel på nu:
41 [065] Camshafts sensor
FF [255] General reset
0F [015] Power on reset

Koder som va gammla fel:
53 [083] Engeian speed/crankshaft position sensor
08 [008] Air mass flow meter

Sen efter att ha raderat alla koder å kört bilen varm typ 1 mil å läst av koderna igen så var det bara 41 [065] Camshafts sensor som kom up igen.
Så antar att jag behöver en ny kamaxelgivare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang