Silicon heater - säkring?

engolf
21 november 2015 · 3 235 Inlägg

Hej,
ska montera den nyinköpta motorvärmaren http://www.ebay.com/itm/281703133161?_t … EBIDX%3AIT
och undrar om det är nödvändigt med en säkring?
Värmaren är 220 volt och effekten är 300w, tvåpolig kontakt (inte jordad). Om jag sätter dit en säkring, vilken ska det vara då?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 november 2015 · 14 049 Inlägg

engolf skrev:
Hej,
ska montera den nyinköpta motorvärmaren http://www.ebay.com/itm/281703133161?_t … EBIDX%3AIT
och undrar om det är nödvändigt med en säkring?
Värmaren är 220 volt och effekten är 300w, tvåpolig kontakt (inte jordad). Om jag sätter dit en säkring, vilken ska det vara då?

Säkring???? Ska du inte stoppa kablarna i ett vägguttag? Vägguttag skall ju vara avsäkrade och det räcker väl.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Janneutanb
21 november 2015 · 7 271 Inlägg

Den där måste väl ändå ta en evighet att värma upp motorn vid kyla?

torsen
21 november 2015 · 7 236 Inlägg

Glöm bara inte att jorda motorvärmaren i bilen.cool
Annars får inte motorvärmaruttagets säkring utlösning.lol
Och det kan bli väääääldigt obehagligt om du skulle få 240 volt i karossen.big_smile

smile

engolf
21 november 2015 · 3 235 Inlägg

Vettemannen skrev:

engolf skrev:
Hej,
ska montera den nyinköpta motorvärmaren http://www.ebay.com/itm/281703133161?_t … EBIDX%3AIT
och undrar om det är nödvändigt med en säkring?
Värmaren är 220 volt och effekten är 300w, tvåpolig kontakt (inte jordad). Om jag sätter dit en säkring, vilken ska det vara då?

Säkring???? Ska du inte stoppa kablarna i ett vägguttag? Vägguttag skall ju vara avsäkrade och det räcker väl.

/Benny

Självklart vägguttaget, men värmaren är inte jordad, utan bara har två poler...

engolf
21 november 2015 · 3 235 Inlägg

Brains skrev:
Den där måste väl ändå ta en evighet att värma upp motorn vid kyla?

Den värmer upp oljan för att underlätta kallstarter, resten av motorn kommer värmas upp på det "naturliga" sättet:)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 november 2015 · 14 049 Inlägg

engolf skrev:

Vettemannen skrev:

engolf skrev:
Hej,
ska montera den nyinköpta motorvärmaren http://www.ebay.com/itm/281703133161?_t … EBIDX%3AIT
och undrar om det är nödvändigt med en säkring?
Värmaren är 220 volt och effekten är 300w, tvåpolig kontakt (inte jordad). Om jag sätter dit en säkring, vilken ska det vara då?

Säkring???? Ska du inte stoppa kablarna i ett vägguttag? Vägguttag skall ju vara avsäkrade och det räcker väl.

/Benny

Självklart vägguttaget, men värmaren är inte jordad, utan bara har två poler...

Vete fan om jag överhuvudtaget skulle använda ojordade saker speciellt utomhus.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
engolf
21 november 2015 · 3 235 Inlägg

Man kan aldrig vara för försiktig... Nu kom jag på att en termosäkring är faktiskt det bästa alternativet.

Nico-the-kid
21 november 2015 · 509 Inlägg

Vet du vad en termosäkring är? Jag tror inte den där är godkänd att montera i Sverige.

Janneutanb
21 november 2015 · 7 271 Inlägg

engolf skrev:

Brains skrev:
Den där måste väl ändå ta en evighet att värma upp motorn vid kyla?

Den värmer upp oljan för att underlätta kallstarter, resten av motorn kommer värmas upp på det "naturliga" sättet:)

Ja jo det är jag förstådd med men min fundering kvarstår. 300w på utsidan av ett oljetråg känns inte som någon vidare vettig lösning.
Men visst kan jag ha fel...

engolf
22 november 2015 · 3 235 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Vet du vad en termosäkring är? Jag tror inte den där är godkänd att montera i Sverige.

Jag vet vad det är, en sån sitter som regel monterad i värmefläktar, hårfönar, panelugnar och liknande för att förhindra brand. Såna silikonvärmare sitter ofta på traktorer, grävmaskiner och liknande för att förhindra kristallisering av diesel, och för att värma upp hydraulolja ol. Att den inte skulle vara tillåten i Sverige har jag svårt att tro på.

engolf
22 november 2015 · 3 235 Inlägg

Brains skrev:

engolf skrev:

Brains skrev:
Den där måste väl ändå ta en evighet att värma upp motorn vid kyla?

Den värmer upp oljan för att underlätta kallstarter, resten av motorn kommer värmas upp på det "naturliga" sättet:)

Ja jo det är jag förstådd med men min fundering kvarstår. 300w på utsidan av ett oljetråg känns inte som någon vidare vettig lösning.
Men visst kan jag ha fel...

Jag var också lite tveksam först, men läste en del trådar om folk som använde liknande värmare att värma upp oljan i sina truckar i Alaska (!) med bra resultat. Jag kan återkomma när jag har testat det själv.

_Jonex_ Byggare Behm
22 november 2015 · 562 Inlägg

Intressant pryl. Tyvärr funkar den ju inte på oljetråg med veckad plåt eller plåt med flänsar , som min Caddy har..   Skulle köpa en timer och använda till uttaget , för att förhindra möjlig överhettning.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2015 · 13 742 Inlägg

alltså du menar på allvar att du kastar ut 500kr+frakt på det där dyngan istället för en beg blockärmare?

dom där 300watten kommer bara öka elräkningen men inte göra någon skillnad i övrigt..    finns både volvo orginal defa och calix som har färdiga kitt kostar en del nya men finns mängder beg över allt
mycket bättre grej att lägga pengarna på

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
22 november 2015 · 10 388 Inlägg

engolf skrev:

Brains skrev:

engolf skrev:
Den värmer upp oljan för att underlätta kallstarter, resten av motorn kommer värmas upp på det "naturliga" sättet:)

Ja jo det är jag förstådd med men min fundering kvarstår. 300w på utsidan av ett oljetråg känns inte som någon vidare vettig lösning.
Men visst kan jag ha fel...

Jag var också lite tveksam först, men läste en del trådar om folk som använde liknande värmare att värma upp oljan i sina truckar i Alaska (!) med bra resultat. Jag kan återkomma när jag har testat det själv.

OM det nu fungerade bra så skulle givetvis de stora tillverkarna här i krokarna hoppat på det. Det -är- ingen bra lösning.

Listan bör se ut som följer i effektivitet;

Block/i(n?)sticksvärmare (som sätts i en frostplugghål)
Slangvärmare
Blockkontaktvärmare
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Silikonkontaktvärmare

Jag håller helt med Growe i detta fall; pengarna du lagt på detta kunde du fått något ofantligt mycket mer effektivt för. Om så bara en slangvärmare med tillhörande anslutningskabel på Biltema.

Senast redigerat av it_mutt (22 november 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
engolf
22 november 2015 · 3 235 Inlägg

Growe skrev:
alltså du menar på allvar att du kastar ut 500kr+frakt på det där dyngan istället för en beg blockärmare?

dom där 300watten kommer bara öka elräkningen men inte göra någon skillnad i övrigt..    finns både volvo orginal defa och calix som har färdiga kitt kostar en del nya men finns mängder beg över allt
mycket bättre grej att lägga pengarna på

Jag ville ha tips på hur jag kan avsäkra den, inte bad jag om att bli påhoppad.
Jag betalade lite i underkant av 300 kr, och frakten är gratis. Hur fick du fram 500kr?..
Det som lockar dock mest är den enkla installationen, inga verktyg behövs, inga slangar behöver kapas, kylsystemet behöver inte tömmas/fyllas. Volvo originalvärmare (kontaktvärmare) har jag hört har bara en funktion: ökar strömförbrukningen.

En kallstart sliter oerhört mycket på en motor, oljan är kall och seg och inte pumpas lätt. Dvs motorn hinner gå flera varv innan trycket byggs upp=slitage på lager i både motorn över-och-underdel. Jag om jag hade velat värma upp hela motorn hade jag självklart satsat på en kraftigare block/slangvärmare, men det är jag inte ute efter. Jag vill minska slitaget vid kallstart på en motor som redan har gått en del, så enkelt är det.

Janneutanb
22 november 2015 · 7 271 Inlägg

Ja men en kontaktvärmare är så otroligt oeffektiv att det knappt är lönt.
Läste ett test om en 300w som efter 3 timmar vid -20 hade bara ökat värmen med 15 grader.
Ju mer temperaturskillnaden blir desto mer effekt försvinner.

engolf
22 november 2015 · 3 235 Inlägg

Om det är av intresse kan jag återkomma med resultat senare när jag har testat värmaren.

Janneutanb
22 november 2015 · 7 271 Inlägg

Gör gärna det !

engolf
22 december 2015 · 3 235 Inlägg

Värmaren är monterad och testad, och jag är verkligen överraskad över resultatet:)
Då det var som kallast här (-9C) var den på i 1,5 timme drog jag upp oljestickan, torkade bort oljan och kände på den, och den kändes verkligen varm, säkert 50+ C. Motorn startade hur lätt som helst, och tempmätaren gick upp ett hack med en gång. Bilen är en V70 bensinare med alutråg och ca 5,5 liter oljekapacitet ifall nån undrar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang