Köpråd: Audi a4 quattro, Volvo v70 awd / xc, Passat 4motion, subaru legacy, outback.

Tonycrona
21 november 2015 · 400 Inlägg

Tjoo!
Ska nu köpa en ny bil, blir en fyrhjulsdriven för jag vill kunna leka och är trött på 2hjulsdrift.
Har beslutsångest vad jag ska köpa, bilen kommer att vara en diesel och årsmodell mellan 2008-2012.
Vad skulle ni köpt och varför? Tips och idéer ?
Vilka bilar av dessa är reservdelar dyrast till? Samt svåra att få tag på?
Är medveten att på passaten o volvo så kommer jag få rycka säkring lr koppla ur abs enheten lr rycka givare från bromsoken.

Senast redigerat av Tonycrona (22 november 2015)

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Presidento Of World
21 november 2015 · 3 329 Inlägg

Subba!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
mb_pucken
21 november 2015 · 5 087 Inlägg

Se upp lite med Subaru runt 2008-2009. Deras vevaxlar har en tendens till att gå av. Dyrt och laga då det är mycket begränsat med beggade motorer till försäljning.
Lite annat att se upp med på Subaru är kopplingen. Brukar ofta vara sliten och grymt tungtrampad.
Dessutom är dom stötiga och grymt bullriga att åka i. Hemska stolar (smaksak) och plastig inredning.
En annan sak att tänka på är att delarna är grymt dyra om man köper original.

Mitt tipps är Mercedes e eller c kombi. Bekväm, tyst och trevliga bilar.

Tillägg, service är ganska dyrt på Subaru. Omständliga servicar med mycket tillägg.

Senast redigerat av mb_pucken (21 november 2015)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Christian S
21 november 2015 · 4 816 Inlägg

mb_pucken skrev:
Se upp lite med Subaru runt 2008-2009. Deras vevaxlar har en tendens till att gå av. Dyrt och laga då det är mycket begränsat med beggade motorer till försäljning.

jasså? det är inget jag har hört nått om.

mb_pucken skrev:
Lite annat att se upp med på Subaru är kopplingen. Brukar ofta vara sliten och grymt tungtrampad.

beror väll på hur bilen är körd. tungtrampad? orginal är ju jätte lätt och även om man sätter dit en sån koppling som jag har i min så är den fortfarande rätt lätttrampad.

mb_pucken skrev:
En annan sak att tänka på är att delarna är grymt dyra om man köper original.

beror på vart man köper delarna, att köpa dom hos subaru här i sverige är rätt dyrt men om man istället köper dom i england så blir det betydligt billigare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
mb_pucken
22 november 2015 · 5 087 Inlägg

Christian S skrev:

mb_pucken skrev:
Se upp lite med Subaru runt 2008-2009. Deras vevaxlar har en tendens till att gå av. Dyrt och laga då det är mycket begränsat med beggade motorer till försäljning.

jasså? det är inget jag har hört nått om.

Googla subaru diesel crankshaft failure, finns mycket att läsa om det.
Vi har på 7 månader bytt 3 motorer på jobbet pga av just brusten kamaxel. Dock har dom gått runt 15000mil.

mb_pucken skrev:
Lite annat att se upp med på Subaru är kopplingen. Brukar ofta vara sliten och grymt tungtrampad.

beror väll på hur bilen är körd. tungtrampad? orginal är ju jätte lätt och även om man sätter dit en sån koppling som jag har i min så är den fortfarande rätt lätttrampad.

Jo lite beror det på hur den är körd. Men inget ovanligt att kopplingen blir dålig. Tror det beror på för litet båttenvrid i deiseln och för hög etta.
Speciellt vanligt är det om bilen har dragit släp.
Finns även en hel del om detta på google.

mb_pucken skrev:
En annan sak att tänka på är att delarna är grymt dyra om man köper original.

beror på vart man köper delarna, att köpa dom hos subaru här i sverige är rätt dyrt men om man istället köper dom i england så blir det betydligt billigare.

Senast redigerat av mb_pucken (22 november 2015)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Christian S
22 november 2015 · 4 816 Inlägg

mb_pucken skrev:
Googla subaru diesel crankshaft failure, finns mycket att läsa om det.
Vi har på 7 månader bytt 3 motorer på jobbet pga av just brusten kamaxel. Dock har dom gått runt 15000mil

du skrev inget om att det var på just dieslarna utan du skrev bara Subaru runt 2008-2009.
hur ska du ha det? först skriver du crankshaft vilket är vevaxel (vilket du även skrev i ditt första inlägg) men sedan skriver du kamaxel roll

mb_pucken skrev:
Jo lite beror det på hur den är körd. Men inget ovanligt att kopplingen blir dålig. Tror det beror på för litet båttenvrid i deiseln och för hög etta.
Speciellt vanligt är det om bilen har dragit släp.

åter igen hänvisar du till dieseln vilket du inte skrev att du menade i ditt inlägg utan det verkade vara rent generellt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
mb_pucken
22 november 2015 · 5 087 Inlägg

Christian S skrev:

mb_pucken skrev:
Googla subaru diesel crankshaft failure, finns mycket att läsa om det.
Vi har på 7 månader bytt 3 motorer på jobbet pga av just brusten kamaxel. Dock har dom gått runt 15000mil

du skrev inget om att det var på just dieslarna utan du skrev bara Subaru runt 2008-2009.
hur ska du ha det? först skriver du crankshaft vilket är vevaxel (vilket du även skrev i ditt första inlägg) men sedan skriver du kamaxel roll

mb_pucken skrev:
Jo lite beror det på hur den är körd. Men inget ovanligt att kopplingen blir dålig. Tror det beror på för litet båttenvrid i deiseln och för hög etta.
Speciellt vanligt är det om bilen har dragit släp.

åter igen hänvisar du till dieseln vilket du inte skrev att du menade i ditt inlägg utan det verkade vara rent generellt.

Eftersom tråden handlar om att TS vill köpa en nyare diesel så gav jag min insyn på Subarus motorer. Skulle så klart förtydliga att det var dieselmotorer som har detta problem.

Menar så klart vevaxel och inget annat. En liten felskrivning/tanke vurpa av min mig :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Christian S
22 november 2015 · 4 816 Inlägg

mb_pucken skrev:

Christian S skrev:

mb_pucken skrev:
Googla subaru diesel crankshaft failure, finns mycket att läsa om det.
Vi har på 7 månader bytt 3 motorer på jobbet pga av just brusten kamaxel. Dock har dom gått runt 15000mil

du skrev inget om att det var på just dieslarna utan du skrev bara Subaru runt 2008-2009.
hur ska du ha det? först skriver du crankshaft vilket är vevaxel (vilket du även skrev i ditt första inlägg) men sedan skriver du kamaxel roll

mb_pucken skrev:
Jo lite beror det på hur den är körd. Men inget ovanligt att kopplingen blir dålig. Tror det beror på för litet båttenvrid i deiseln och för hög etta.
Speciellt vanligt är det om bilen har dragit släp.

åter igen hänvisar du till dieseln vilket du inte skrev att du menade i ditt inlägg utan det verkade vara rent generellt.

Eftersom tråden handlar om att TS vill köpa en nyare diesel så gav jag min insyn på Subarus motorer. Skulle så klart förtydliga att det var dieselmotorer som har detta problem.

Menar så klart vevaxel och inget annat. En liten felskrivning/tanke vurpa av min mig :-)

ser att TS har ändrat sitt inlägg idag kl06:03 och jag är nästan 100 på att det inte stod nått om att det skulle vara en diesel när jag skrev mitt första inlägg.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Tonycrona
23 november 2015 · 400 Inlägg

Jo det stod om diesel, la till outback på subba smile

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
viccoA
23 november 2015 · 3 110 Inlägg

Jag tycker outbacken är bullrig och hjulupphängningarna för lite oväsen när man kör på ojämnheter vidare är den plastig och plottrig i interiören. Men säkert robusta bilar.

Personligen hade jag köpt en BMW 5-serie eller Mercedes C/E alt V70n.

Christian S
23 november 2015 · 4 816 Inlägg

Tonycrona skrev:
Jo det stod om diesel, la till outback på subba smile

ok, då missade jag det.

en kompis har en Outback 3.0R med något paket och automatlåda och han är jätte nöjd med den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang