Passat 2,0 FSI 06 lågt oljetryck

Andrew91
22 november 2015 · 128 Inlägg

Tjena alla!

Min systers Passat har börjat krångla.Den piper tre gånger och så blinkar det på skärmen, både oljelampan och visar ett meddelande om att det är fel på oljetrycket. Oftast efter en mils körning. Sen försvinner det och kommer tillbaka oregelbundet. Vi har varit in med den till verkstad där de rensat silen och tråget. Sen visste de inte vad mer de skulle göra. En annan verkstad bytte ut en givare och sa att de inte visste vad man skulle göra sen. Felet kvarstår dock. Men det hörs inget tickande från motorn, och bilen beter sig normalt.

Tacksam för svar!

Mvh André

Senast redigerat av Andrew91 (22 november 2015)

mb_pucken
22 november 2015 · 5 087 Inlägg

Pirat oljefilter? Har stött på ett par bilar där det räcker att montera ett nytt original oljefilter :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Andrew91
22 november 2015 · 128 Inlägg

Det vet jag faktiskt inte. Värt att kolla upp iaf smile

Andrew91
22 november 2015 · 128 Inlägg

Om det mot förmodan skulle sitta ett orginalfilter på, vad kan det vara för lurt då?

Meaganeowner
23 november 2015 · 2 250 Inlägg

Sambons renault blinkade till någon enstaka gång under färd. Efter kanske 1000 mil eller så, så började det blinka allt oftare. Kunde hända i princip när som helst. Inte beroende av varvtal, belysning eller annat. Olja o filter har alltid bytts med 800 - 1000 mils intervall.
Bytte givare. Ingen änäring.

En bil sa: har ni kört så mycket med blinkande lampa, så lossa sladden till givarna (jordar vid fel tryck) och se vad som händer. Motorn skär säkert inte om ni testar någon mil till.

Så gjorde vi. Lampan fortsatte att blinka då och då! Det var kortslutning, avskavd isolering på en av sladdarna.

Vad som skulle kunna hända med din bil, om du lossar en sladd eller två, törs jag dock inte uttala mig om. Helt o hållet eget ansvar. Men du kan väl fråga en meck som kan just ditt bilmärke.

Men felet som du har på en så pass ny bil, i vart fall om det är elfel, bör väl hittas med en felkodsläsare. Vissa loggar tydligen och kan ge kan visa onormala - oförväntade värden.

Senast redigerat av Meaganeowner (23 november 2015)

CC72
23 november 2015 · 1 661 Inlägg

Är det ingen av verkstäderna som mätt oljetrycket?

zekezeke Vila i frid, pappa..
23 november 2015 · 517 Inlägg

Inget läckage?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Andrew91
23 november 2015 · 128 Inlägg

De har inte mätt oljetryck mig veterligen. De sa att det fanns ett litet läckage men de sa aldrig var det var. Känns konstigt att en certifierad verkstad inte mätt oljetryck och säger att de inte vet vad felet är och vad de ska göra.

Andrew91
23 november 2015 · 128 Inlägg

De hade tydligen sagt till min syster att det inte var det lilla läckaget som fanns som ställde till det.

CC72
23 november 2015 · 1 661 Inlägg

Oljeläkaget är nog från ventilkåpan och det spelar ingen större roll så länge det inte är några mängder. Oftast brukar det bara fukta och inte ett riktigt läkage.

Jag skulle ha gjort två saker i ert läge;
1. Mäta oljetrycket
2. Kolla eventuella kabelbrott på givaren

Oljetrycket är bra att veta så hon inte åker runt med en motor som kanske tappar oljetryck lite då och då.

Senast redigerat av CC72 (23 november 2015)

Parsan
23 november 2015 · 166 Inlägg

Jag skulle tippa på att det är den lilla axeln som går till oljepumpsmodulen som har blivit rund.För att komma åt den måste oljetråget tas ner.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Parsan
23 november 2015 · 166 Inlägg

Såg nu att det är en fsi.Där går axeln tyvärr inte att köpa lös vad jag kan se i vårat system.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Andrew91
23 november 2015 · 128 Inlägg

Okej! Är det en ny pump som gäller då?

koka
23 november 2015 · 629 Inlägg

Börja med att få oljeteycket kontrollerat med en manometer...
Visst, man kan säkert utföra något oljetrycks test med diagnos dator hos Audi men manometer är säkrast.

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
Parsan
24 november 2015 · 166 Inlägg

Som tidigare sagt börja med att kolla upp oljetrycket med manometer så ni får svart på vitt om trycket är okey eller inte.Jag vet ej om någon tillbehörs firma kanske kan ha lösa delar men det är inget som vi återförsäljare har till FSI tyvärr.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Andrew91
24 november 2015 · 128 Inlägg

Tackar för svar, ska mäta trycket i veckan så får vi se vad det säger.

Andrew91
24 november 2015 · 128 Inlägg

Är det någon som vet på rak arm vilken storlek det är på mätnings adaptern när man ska mäta trycket?

Parsan
24 november 2015 · 166 Inlägg

har tyvärr inte det i huvet,men ta bort oljetryckskontakten och mät på den så får du rätt mått.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang