Bilen stått ute i snökaoset hela dagen, startar inte! (Tickande ljud)

aricharliegold Avstängd
22 november 2015 · 84 Inlägg

Tjena!

Min bil har stått ute mitt på en parkering i ca 8h idag, och nu vill den inte starta. Det är en Mitsubishi Lancer -99 som inte gillar kyla överhuvudtaget.

Vad jag förstått så verkar det som att batteriet laddats ur? Vi har en batteriladdare hemma som jag tänkte att jag kunde testa med, men startar bilen direkt när man börjat ladda eller måste den stå ett tag?

Det går finfint att sätta igång tändningen. Allting tänds (lamporna lyser dock sämre), men så fort jag försöker starta bilen dör allt och bilen gör bara tickande ljud. När jag väl slutar försöka starta bilen är det som all elektronik återställs.

Vad ska jag göra? Behöver bilen så fort som möjligt...

engolf
22 november 2015 · 3 235 Inlägg

Dåligt batteri. Ladda upp, eller köp nytt om det gamla har sulfaterat.

aricharliegold Avstängd
22 november 2015 · 84 Inlägg

engolf skrev:
Dåligt batteri. Ladda upp, eller köp nytt om det gamla har sulfaterat.

Räcker det med startkablar tror du? Den behöver flyttas från parkeringen omgående, så vill mest få igång den och köra hem den. Kan ladda den över natten sen.

Andrew91
22 november 2015 · 128 Inlägg

Borde fungera

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 november 2015 · 14 007 Inlägg

aricharliegold skrev:

engolf skrev:
Dåligt batteri. Ladda upp, eller köp nytt om det gamla har sulfaterat.

Räcker det med startkablar tror du? Den behöver flyttas från parkeringen omgående, så vill mest få igång den och köra hem den. Kan ladda den över natten sen.

Det kan väl ingen människa svara på. Det får du prova.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mopar300
22 november 2015 ·

för mkt starter å för lite körning drar ut batteriet ganska fort.....
ladda över en natt e nog tillräckligt...
annat kan vara att ta in den i värmen....
ju kallar de blir ju sämre styrka finns kvar.......

aricharliegold Avstängd
22 november 2015 · 84 Inlägg

Tack så mycket för era svar allihopa!

Fick igång bilen med hjälp av startkablar och nu står den här hemma och blir laddad över natten. Dessvärre kan jag inte ställa in den i något varmt garage då jag bor i lägenhet, och därför står den alltid ute i kylan.. hmm

aakesson
22 november 2015 · 812 Inlägg

om det händer ofta bör du nog byta batteriet. Alt först kolla så det inte är något som tjudrar ström. Ett friskt batteri skall inte ha några större problem att starta vintertid (normal vinter temp)

Senast redigerat av aakesson (22 november 2015)

jaka54
22 november 2015 · 5 680 Inlägg

Tänk också på att batteriet inte tar laddning lika lätt då det är kallt ute.

torsen
23 november 2015 · 7 198 Inlägg

jaka54 skrev:
Tänk också på att batteriet inte tar laddning lika lätt då det är kallt ute.

Instämmer.

Moderna bilars batterier är ju inte så stora och tunga som förr.
De har ju i regel ett bärhandtag numera.
Därför kanske du kan bära in batteriet en eller två gånger i veckan och ladda inomhus i värmen.
Men vet ju inte var du bor.
Längst i norr har ju temperaturen sjunkit ner till minus 20 grader.
I södra och mellersta Sverige lär väl inte temperaturen varit så låg att ett bra batteri skulle ge problem.

Bodde själv i lägenhet Nyköping tidigare och hade en tjurig BMW.
Fick då kånka in batteriet och ladda ett par gånger i veckan vintertid.

roll

CC72
23 november 2015 · 1 661 Inlägg

Måste man göra som du så är det antingen dåligt batteri eller fel på laddningen.

Vi vet dock inte hur trådskaparen använder sin bil och hur långt han/hon kör då bilen används.

aricharliegold Avstängd
25 november 2015 · 84 Inlägg

torsen skrev:

jaka54 skrev:
Tänk också på att batteriet inte tar laddning lika lätt då det är kallt ute.

Instämmer.

Moderna bilars batterier är ju inte så stora och tunga som förr.
De har ju i regel ett bärhandtag numera.
Därför kanske du kan bära in batteriet en eller två gånger i veckan och ladda inomhus i värmen.
Men vet ju inte var du bor.
Längst i norr har ju temperaturen sjunkit ner till minus 20 grader.
I södra och mellersta Sverige lär väl inte temperaturen varit så låg att ett bra batteri skulle ge problem.

Bodde själv i lägenhet Nyköping tidigare och hade en tjurig BMW.
Fick då kånka in batteriet och ladda ett par gånger i veckan vintertid.

roll

Haha njae, så kallt har jag inte det. Bor nere i Skåne så det brukar hålla sig över -4.

CC72 skrev:
Måste man göra som du så är det antingen dåligt batteri eller fel på laddningen.

Vi vet dock inte hur trådskaparen använder sin bil och hur långt han/hon kör då bilen används.

Har pratat med mekanikern och han säger att det förmodligen är generatorn. Har tydligen varit klydd med den innan på denna bilen. Förövrigt kör jag väldigt mycket bil, dock rätt många korta sträckor.

Men tack för alla svar i alla fall! Något är garanterat fel på batteriet eller generatorn så bilen ska in på verkstaden.

JFfoto
25 november 2015 ·

aricharliegold skrev:

torsen skrev:

jaka54 skrev:
Tänk också på att batteriet inte tar laddning lika lätt då det är kallt ute.

Instämmer.

Moderna bilars batterier är ju inte så stora och tunga som förr.
De har ju i regel ett bärhandtag numera.
Därför kanske du kan bära in batteriet en eller två gånger i veckan och ladda inomhus i värmen.
Men vet ju inte var du bor.
Längst i norr har ju temperaturen sjunkit ner till minus 20 grader.
I södra och mellersta Sverige lär väl inte temperaturen varit så låg att ett bra batteri skulle ge problem.

Bodde själv i lägenhet Nyköping tidigare och hade en tjurig BMW.
Fick då kånka in batteriet och ladda ett par gånger i veckan vintertid.

roll

Haha njae, så kallt har jag inte det. Bor nere i Skåne så det brukar hålla sig över -4.

CC72 skrev:
Måste man göra som du så är det antingen dåligt batteri eller fel på laddningen.

Vi vet dock inte hur trådskaparen använder sin bil och hur långt han/hon kör då bilen används.

Har pratat med mekanikern och han säger att det förmodligen är generatorn. Har tydligen varit klydd med den innan på denna bilen. Förövrigt kör jag väldigt mycket bil, dock rätt många korta sträckor.

Men tack för alla svar i alla fall! Något är garanterat fel på batteriet eller generatorn så bilen ska in på verkstaden.

Vad hände efter du hade laddat den då? Du skrev att du gjorde det tidigare, startade inte då heller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang