Däck att rekommendera till en framhjulsdriven bil som behöver fäste

linusbreden
23 november 2015 · 49 Inlägg

undrar vad för rekommendationer på däck ni skulle säga att man skall ha på en s60 t5a för maximalt grepp? (sommardäcken) pratar jag som .  alla "Normala" däck utan slicks då

torsen
23 november 2015 · 7 230 Inlägg

Den som kan svara rätt på den frågan borde få Nobelpriset i fysik.
Har din bil inte TC = Traction Controll?roll

Dr_struts
23 november 2015 · 1 861 Inlägg

Nå R-däck historia typ ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
dawwe ...has left the building...
23 november 2015 · 4 474 Inlägg

Goodride SV308 eller Linglong L688...

Eller lite mer seriöst: Köp valfritt premiumdäck (Continental, Michelin, Pirelli, Good Year osv....). Men som någon skrev innan, R-däck med minimalt mönster borde ge bäst grepp på torra vägar, tex Toyo R888, Federal 595RS-R, Yokohama A048, Dunlop Direzza, Kumho V70A osv...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Dr_struts
24 november 2015 · 1 861 Inlägg

dawwe skrev:
Goodride SV308 eller Linglong L688...

Eller lite mer seriöst: Köp valfritt premiumdäck (Continental, Michelin, Pirelli, Good Year osv....). Men som någon skrev innan, R-däck med minimalt mönster borde ge bäst grepp på torra vägar, tex Toyo R888, Federal 595RS-R, Yokohama A048, Dunlop Direzza, Kumho V70A osv...

Federal däcken som nämns här är faktiskt hel najs! En kompis kör sådana på sin SAAB 900 Nordic extreme greppar helt okej smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
dawwe ...has left the building...
24 november 2015 · 4 474 Inlägg

Man får dock inte glömma att R-däck behöver "värmas" lite för optimalt fäste...Så TS får köra rätt inspirerat, ofta...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Dr_struts
24 november 2015 · 1 861 Inlägg

dawwe skrev:
Man får dock inte glömma att R-däck behöver "värmas" lite för optimalt fäste...Så TS får köra rätt inspirerat, ofta...

Stämmer bra! Man lär provicera rätt duktigt innan dom tar som dom ska smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
xXSammy
24 november 2015 · 6 568 Inlägg

Goodyear Eagle F1

Håller inte länge men greppar fint

Senast redigerat av Malheus (24 november 2015)

De/Dem
viccoA
24 november 2015 · 3 109 Inlägg

Jag tolkar TS som att det är mer fäste vid rattlåsrace han är ute efter.
Kan inte rekommendera R-däck för rakt-fram-åka, alldeles för hårda däcksidor så de greppar inte ultimat från stillastående, dessutom måste de värmas (inte genom att burna utan rejält inspirerad körning) ordentligt innan de greppar bra.

Riktigt mjuka, premium sommardäck brukar betta bra, men ännu bättre är däck typ M/T ET Street Radial I eller II (dot märkta och gatgodkända),

zekezeke Vila i frid, pappa..
24 november 2015 · 517 Inlägg

Malheus skrev:
Goodyear Eagle F1

Håller inte länge men greppar fint

Kör med dessa. Varför håller dem inte länge?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
DasAuto
24 november 2015 · 2 751 Inlägg

Michelin SS(Super Sport) skall jag har som nästa däck smile
Dem slår du inte big_smile

Annars tycker jag Nokian zLine eller Black fungerar bra för FWD, lite billigare också.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Wabbzen
24 november 2015 · 174 Inlägg

Skulle faktiskt rekomendera "Nankang NS-2R" också. Ett ganska billigt R-däck som bettar riktigt bra.

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.
BMW 535d "M-sport" (2006)
linusbreden
26 november 2015 · 49 Inlägg

torsen skrev:
Den som kan svara rätt på den frågan borde få Nobelpriset i fysik.
Har din bil inte TC = Traction Controll?roll

Antispinn finns, men de är inget man kör med i Funktion när man vill att det skall skjuta på

JBeam
26 november 2015 · 201 Inlägg

linusbreden skrev:
undrar vad för rekommendationer på däck ni skulle säga att man skall ha på en s60 t5a för maximalt grepp? (sommardäcken) pratar jag som .  alla "Normala" däck utan slicks då

Då skall du ha däck av mjukare sort, går åt fortare men greppar bättre..

Mjuka däck är Michelin/Goodyear. Har kört med både Pilot Sport och Eagle F1 och det är mycket gott grepp.
Men Bridgestone Potenza var däcken som helt förstörde rondellkörningen, fick knappt ut bakvagnen på blött.

linusbreden
27 november 2015 · 49 Inlägg

viccoA skrev:
Jag tolkar TS som att det är mer fäste vid rattlåsrace han är ute efter.
Kan inte rekommendera R-däck för rakt-fram-åka, alldeles för hårda däcksidor så de greppar inte ultimat från stillastående, dessutom måste de värmas (inte genom att burna utan rejält inspirerad körning) ordentligt innan de greppar bra.

Riktigt mjuka, premium sommardäck brukar betta bra, men ännu bättre är däck typ M/T ET Street Radial I eller II (dot märkta och gatgodkända),

Alltid skoj när man har fäste från 0, men inget jag strävar efter eftersom jag vet vad jag har att förvänta mig en bil med hyffsat bra tryck och framhjulsdrivet, dock är det skoj att få ner något i backen när man slänger i 2an
Men tack för informationen !

FLindgren
27 november 2015 · 5 089 Inlägg

Börja se över resten utav bilen innan däcken om du är ute efter grepp. Rätta dämpare och bussningar gör stor skillnad smile

Annars har micky thompsson lagliga lågproflsdäck smile

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang