SAAB 9-5 SE 2.0T (1998) - Check Gearbox, Rasslande ljud, Tvek vid gas

Sosebob
24 november 2015 · 2 Inlägg

Hej!

Jag är ny på detta forum och vände mig hit då jag är otroligt okunnig när det gäller bilar överlag och hoppas därav att kunna få ett besked på vad felen för min bil är. Jag ber om ursäkt om min kunskap gör det svårt att felsöka bilen men skall försöka svara på så många frågor som möjligt.

Om bilen
SAAB 9-5 SE 2.0T (1998)
Mätarställning: ~23.000 mil
"Växellådan är automatisk och motorn på 150 hk drivs med bensin. "

Vad jag har förstått det som är bilen chiptrimmad då den har ett sportluftsläge.

Nu till felen
* Bilen ger ifrån sig ett rasslande ljud vid vänster sida utav motorn. Ljudet håller en jämn ton oavsett om man varvar eller ej vad jag uppfattat det som. Vi spände förövrigt kamremmen för ett tag sedan och ljudet minskade lite då, men ytterst lite.
* Bilen läcker olja enligt en person som bytte oljan på den senast.
* Det var en hel del flisor i oljan -"-
* Turboreturen behöver bytas -"-
* Nyligen har bilen börjat tveka vid gas. Vi kom fram till att det var pågrund av för lite olja i växellådan och efter att ha fyllt på kunde bilen köras drygt en mil. När jag därefter skulle köra den igen återkom felet. Det är som att ge gas med en koppling nere fast på en automat.
* Efter att ovanstående problem återkom har 2 lampor börjat lysa "CHECK ENGINE" och "CHECK GEARBOX".

Jag har fått följande teorier och förslag:
* Sälj bilen som en GDS-bil.
* Byt oljeretur
* Byt kamkedja - byt för ~ 10.000kr
* Fläktrem som rasslar - byt för ~2.000 kr
* Motorhaveri - sälj bilen
* Växellådan är ras - sälj bilen

Min fråga är nu vad ni tror?

Med vänliga hälsningar
Okunnig bilist

Mack Forum- och sitemoderator
24 november 2015 · 26 113 Inlägg

Vill till en början välkomna dig till detta eminenta forum.
För det andra vill jag gärna meddela att du har skött dig exemplariskt hittills, med en informativ topic och en fullgod presentation av problemet.

Dock är jag ingen expert på området, men bara av att läsa att det är mycket flisor i oljan säger ju att något inte står rätt till i maskineriet.
Men är flisorna i växellådsoljan eller motoroljan?

Finns lite olika trådar om flisor i oljan om du vill söka vidare på egen hand. Hoppas du får ordning på det hela.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Sosebob
25 november 2015 · 2 Inlägg

Mack skrev:
Vill till en början välkomna dig till detta eminenta forum.
För det andra vill jag gärna meddela att du har skött dig exemplariskt hittills, med en informativ topic och en fullgod presentation av problemet.

Dock är jag ingen expert på området, men bara av att läsa att det är mycket flisor i oljan säger ju att något inte står rätt till i maskineriet.
Men är flisorna i växellådsoljan eller motoroljan?

Finns lite olika trådar om flisor i oljan om du vill söka vidare på egen hand. Hoppas du får ordning på det hela.

Tack! Vad skönt att höra!

Flisorna var i motoroljan, när en vän till mig bytte den. Oljan byttes för drygt en vecka sedan och sedan dess har det inte funnits några flisor enligt min pappa (som dock bara kollat via oljestickan).

marcus80 Sir
25 november 2015 · 935 Inlägg

Du har ingen kamrem på en saab utan kamkedja. Dessa blir dåliga med tiden tyvärr och är ett känt fel på dessa. Bara att byta kedja. Är dock ett riktigt jobbigt att byta den.
Kamkedjesatsen kostar runt 1900:- på saab.

Deras automater vågar jag dock inte uttala mig om.

Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang