740 T5 Slö, misständer och ingen tomgång.

dawwe ...has left the building...
2 december 2015 · 4 474 Inlägg

Oljetrycket "justerar ventilspelet". Motorn skulle gå även med helkassa ventillyftare (ventiltryckare), men det skulle "ticka" rätt kraftigt...

Edit: Jag känner inte till T5-motorn men enligt TS så har den hydrauliska ventillyftare/ventiltryckare, eller som jag brukar kalla de: HVA-element (Hydraulic Valve Adjusters). Lite "häftigare" motorer har i regel mekaniska/solida tryckare/lyfter, tex äldre M-motorer. Fördelen med mekaniska är att man får något exaktare ventiltider och att man kan varva mer. HVA brukar kunna hänga med upp till ca 8000-8500 rpm, men det finns säkert undantag där motorer med HVA klarar av att varva mer. En annan risk vid riktigt höga varv är att man kan råka ut för "Valve-float", o då kan det bli sallad eller andra "toppen-problem", mig veterligen beror detta på att ventilfjädrarna "inte hinner med" så att säg lol

Senast redigerat av dawwe (2 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
FiddeTheRocker
14 augusti 2016 · 3 Inlägg

Fick du någon ordning på bilen? Står här med ungefär samma problem och börjar bli rätt trött nu.
Allt uppmätt korrekt och inga felkoder.

Rosengren123
2 september 2016 · 12 Inlägg

Tjena!
Det var en stor skruv under insuget som hade vibrerat lös, så den drog riktigt mycket tjuvluft:lol:

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang