Serva bilen själv, vad? Hur ofta? Och varför?

markusbacka
27 november 2015 · 68 Inlägg

Har en Passat 2005 (2004, men uttagen -05) som jag försöker göra det mesta på själv. Bytte skivor och belägg runt om för drygt ett år sedan och har även bytt oken fram då de låg på. Bilen har gått drygt 17500, hade gått 9500 när jag köpte den i oktober 2012, så jag kör en hel del. Har inte lämnat in den på någon service sen jag köpte den, dock bytte handlaren kamrem åt mig innan jag köpte den.

Bytte olja + filter för mer än ett år sedan, så det är verkligen dags. Har en något begränsad ekonomi just nu, så hyfsat billigt ska det vara. Därför köpte jag 5w-40 istället för 5w-30, vad är skillnaden på dessa två egentligen? Hur är det med luftfiltret? Måste det bytas eller 'räcker' det att dammsuga av det (som jag gjorde tidigare idag när jag ändå var där och rotade för att byta lampan till halvljuset)? Tändstift, hur ofta bör dom bytas? Och vilka stift är bäst, dvs såna med flera 'armar' som sticker ut ovanför elektroden eller såna med bara en 'arm' (vad fasen heter dom, den som gnistan hoppar till/från?)? Och hur är det med bromssystemet? Tycker bromsarna är lite struliga, ena bak ligger på ibland, trots att jag dagligen använder handbromsen, ena fram kan plötsligt börja kvittra (främre delen av belägget ligger på mot skivan och det blir någon vibration). Kan det vara idé att byta slangar? Läst någonstans att det kan bli som flänsar inne i slangarna som kan skapa ett mottryck som gör att kolven inte går tillbaka helt. Och bromsvätska har jag heller aldrig bytt, bara fyllt på när jag bytte oken. Nåt mer jag borde göra? Servon? Byta olja i den?

Mvh

zleepy Trucker
27 november 2015 · 1 391 Inlägg

Du luftade väl bromsarna när du bytte oken?

Tändstiften bör bytas inom var 6000mil.. Jag kör NKG i mina bilar.. smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
markusbacka
27 november 2015 · 68 Inlägg

Jepp, det gjorde jag. Även om det var lite besvärligt att göra själv :-P Jag kan dock tycka att bromsen aldrig är helt stum, sådär som den ska vara när man pumpar upp tryck i den innan man startat, utan tycker att den sjunker, även om det går långsamt. Har inte märkt något på bromsförmågan iaf. Och stift verkar det ju vara idé att byta då... Är ansåg nåt att ha? NGK är ju så rysligt dyra :-/
/Annika

simlar
27 november 2015 · 5 516 Inlägg

Köp alltid stift av välkänt märke, blir dyrare i slutändan med budgetstift då det oftast ger orsak till diverse olika motorfel, speciellt på moderna bilar.
Tändstift ska bytas med intervaller på allt mellan 6000-15000mil beroende på om det är longlife stift eller inte. Stiften som går på 200kr/st är oftast longlife iaf.

Du har kört 8000mil sen inköp, börjar närma sig dags för kamremsbyte igen så du vet om det.

5w-40 oljan är lite tjockare när den är varm än 5W-30 oljan, men så länge den har rätt klassifikationer för bilen så är det bara köra på.

Luftfilter kan man blåsa ur några gånger innan byte. Om det däremot inte är bytt på minst 8000mil så är det nog dags, brukar oftast märkas positivt på bränsleförbrukningen med välservad motor.

Kärvande handbroms kan vara kärvande vajrar om handbromsmekanismen i oket är bra. Går att smörja upp vajrar med krypolja.

Bromsvätska brukar rekommenderas att bytas minst var 5e år. Är vätskan mörk/svart så är det långt över tiden.


Du har inte något servicehäfte? Där brukar serviceintervallerna stå. Annars kanske det går att flörta fram serviceintervaller av närmsta volkswagen-verkstad.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
markusbacka
27 november 2015 · 68 Inlägg

Haha, såg precis att det blev 'ansåg' istället för Bosch. Det var alltså Bosch jag undrade om det var nåt att ha? Eller går det att hitta billiga NGK på nätet? Har inget emot att beställa utomlands ifrån, men då ska det vara kända märken. Skivorna jag hittade på reservdelar24 var från Brembo och ändå billigare än tex biltemas. Dock fick det bli biltemas ok.

Kamrem. Jag vill inte. Det är så jävla dyrt. Plus att kopplingen inte är jättebra. Körde med släp för två veckor sedan och eftersom jag är kass på att backa med släp fick jag jobba. Bilen åxå. Och det luktade typ avlopp och rök som attan. Den tar ganska högt upp så det är ingen jätteöverraskning.

Handbromsen, behöver den spännas eller nåt? Var åxå ganska högt upp. Och måste jag då göra det på oket någonstans? Var inne på att byta ok även bak, men dom var ju ännu dyrare än fram...

/Annika

Hamilton
27 november 2015 · 8 864 Inlägg

Vad som ska servas står i serviceboken har du ingen så går det säkert att googla sig till vad som ska göras och när.
Att som du serva på måfå och utan att veta vad man gör är inte att rekommendera, men det är din bil så du gör självklart som du vill.

Fotograf på tierpidag.se
uhlin
27 november 2015 · 2 831 Inlägg

markusbacka skrev:
Haha, såg precis att det blev 'ansåg' istället för Bosch. Det var alltså Bosch jag undrade om det var nåt att ha? Eller går det att hitta billiga NGK på nätet? Har inget emot att beställa utomlands ifrån, men då ska det vara kända märken. Skivorna jag hittade på reservdelar24 var från Brembo och ändå billigare än tex biltemas. Dock fick det bli biltemas ok.

Kamrem. Jag vill inte. Det är så jävla dyrt. Plus att kopplingen inte är jättebra. Körde med släp för två veckor sedan och eftersom jag är kass på att backa med släp fick jag jobba. Bilen åxå. Och det luktade typ avlopp och rök som attan. Den tar ganska högt upp så det är ingen jätteöverraskning.

Handbromsen, behöver den spännas eller nåt? Var åxå ganska högt upp. Och måste jag då göra det på oket någonstans? Var inne på att byta ok även bak, men dom var ju ännu dyrare än fram...

/Annika

Ang kamremmen så byt den då det är dags om du tänkt ha bilen kvar, visst kan det va dyrt med ett byte, men går den av så blir det ännu dyrare, ventiler och kanske topplock, iallafall ventiler. Då springer det verkligen iväg.

Har du ändå tänkt köra så länge den går. (Det med kopplingen då) Kör tills det rasar och skrota sen. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2015 · 17 388 Inlägg

Jag har kanske missat något men att du har en bensinkälke verkar klart. Vilken motor?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
markusbacka
27 november 2015 · 68 Inlägg

Jepp, en 1,8

markusbacka
27 november 2015 · 68 Inlägg

uhlin skrev:
Ang kamremmen så byt den då det är dags om du tänkt ha bilen kvar, visst kan det va dyrt med ett byte, men går den av så blir det ännu dyrare, ventiler och kanske topplock, iallafall ventiler. Då springer det verkligen iväg.

Har du ändå tänkt köra så länge den går. (Det med kopplingen då) Kör tills det rasar och skrota sen. smile

Ja, det var ungefär det jag hade tänkt göra, dvs köra den tills den är slut. Hur länge kan man vänta med en kamrem? Typ 10000? Och hur dyrt är det att byta en koppling? Och är det jobbet som är dyrast eller kopplingen? Går det att köpa begagnad koppling, typ?

markusbacka
27 november 2015 · 68 Inlägg

Hamilton skrev:
Vad som ska servas står i serviceboken har du ingen så går det säkert att googla sig till vad som ska göras och när.
Att som du serva på måfå och utan att veta vad man gör är inte att rekommendera, men det är din bil så du gör självklart som du vill.

Servar på måfå gör jag inte och jag vet vad jag gör när jag byter olja osv. Däremot vet jag inte när det ska göras, dvs om det inte är uppenbart att det behövs för att det är trasigt/dåligt. Att gå efter serviceboken vet jag inte hur riktigt det blir eftersom jag inbillar mig att det som står i den är tilltaget med goda marginaler.

Hamilton
28 november 2015 · 8 864 Inlägg

markusbacka skrev:

Hamilton skrev:
Vad som ska servas står i serviceboken har du ingen så går det säkert att googla sig till vad som ska göras och när.
Att som du serva på måfå och utan att veta vad man gör är inte att rekommendera, men det är din bil så du gör självklart som du vill.

Servar på måfå gör jag inte och jag vet vad jag gör när jag byter olja osv. Däremot vet jag inte när det ska göras, dvs om det inte är uppenbart att det behövs för att det är trasigt/dåligt. Att gå efter serviceboken vet jag inte hur riktigt det blir eftersom jag inbillar mig att det som står i den är tilltaget med goda marginaler.

och ändå så frågar du om det räcker med att dammsuga luftfiltret?
som jag skrev tidigare gör som du vill om du inte vill följa det tillverkaren rekommenderar.

Fotograf på tierpidag.se
dawwe ...has left the building...
28 november 2015 · 4 474 Inlägg

Du skall/bör byta oljan senast var 3000:e mil, helst runt var 2000:e mil. Man byter alltid oljefilter vid oljebyte...Luftfiltret bör man byta typ efter 5000 mil,eller åtminstone rengöra det noga, inkl filterhuset. Tändstift byter man i regel efter ca 10000 mil då många "moderna" bilar har "Long-life stift". Att snåla med service kan stå dig dyrt om du blir stående nånstans i ingemans-land...Väg kostnaden för bärgning mm mot att serva korrekt. Är du lite ekonomiskt lagd så köper du lätt hem 24 liter förstklassig 0W40 olja för typ 285 kr dunken. 6 dunkar räcker till ca 12000 mil, du kan även köpa hem storpack av kvalitetsoljefilter för typ 80 kr/st, så allt som allt ca 370 kr per oljebyte, det är väl inte så mycket att orda om för peace-of-mind?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
CC72
28 november 2015 · 1 661 Inlägg

På 1.8T är kamremsintervallet 18000 mil med en koll vid varje service. Har din bil rullat 8000 så är det absolut ingen brådska även om det bara är en vanlig 1.8. Ring till din VW-verkstad och rådfråga så får du rätt svar.

Nybergrobin
28 november 2015 · 2 377 Inlägg

Personligen så byter jag oljan betydligt oftare än föreskrivet! Ett oljebyte är så pass billigt att det är inte värt att riskera motorhaveri pga oilsludge med mera.

Ett oljebyte brukar kosta max 300kr för mig och motorn går ju billigare med fräsch olja också smile

Köper oljefilter/reservdelarna på bilderlar24 för lite och ingenting, sedan oljan köpes på swedol för ca
200-250 kronor/4L

myran Foto/Bilnörd
28 november 2015 · 1 541 Inlägg

Är inte just den motorn känd för att få problem med igensatt oljesil / Oilsludge.. Skulle nog köra oljebyte med ca ~1500mils intervall.

I övrigt så blir det nog billigare att serva bilen lite bättre då en välservad motor drar mindre bränsle. T.ex byt luftfilter vid varje oljebyte. Även se till att tändstift med mera inte är allt för gammla.. men dom håller säker 6-7000mil på nyare motorn om man köper kvalites stift (bosch/ngk med flera).

Vissa saker är det bara dumt att snåla på.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
markusbacka
28 november 2015 · 68 Inlägg

Hamilton skrev:

markusbacka skrev:

Hamilton skrev:
Vad som ska servas står i serviceboken har du ingen så går det säkert att googla sig till vad som ska göras och när.
Att som du serva på måfå och utan att veta vad man gör är inte att rekommendera, men det är din bil så du gör självklart som du vill.

Servar på måfå gör jag inte och jag vet vad jag gör när jag byter olja osv. Däremot vet jag inte när det ska göras, dvs om det inte är uppenbart att det behövs för att det är trasigt/dåligt. Att gå efter serviceboken vet jag inte hur riktigt det blir eftersom jag inbillar mig att det som står i den är tilltaget med goda marginaler.

och ändå så frågar du om det räcker med att dammsuga luftfiltret?
som jag skrev tidigare gör som du vill om du inte vill följa det tillverkaren rekommenderar.

Ja, i jämförelse med att inte göra något alls, dvs fortsätta köra med ett gammalt luftfilter som det sitter en massa skräp i, så kan det kanske 'räcka' med att dammsuga/blåsa ur det (och eftersom jag skrivit 'räcka' med situationstecken så innebär det att det inte är det bästa att göra så, men att det kanske funkar att göra det just nu). Och som sagt, det som står i instruktionsboken är tilltaget med marginal och förmodligen till viss del med tanke på att verkstaden ska kunna få in lätta pengar...

markusbacka
28 november 2015 · 68 Inlägg

myran skrev:
Är inte just den motorn känd för att få problem med igensatt oljesil / Oilsludge.. Skulle nog köra oljebyte med ca ~1500mils intervall.

I övrigt så blir det nog billigare att serva bilen lite bättre då en välservad motor drar mindre bränsle. T.ex byt luftfilter vid varje oljebyte. Även se till att tändstift med mera inte är allt för gammla.. men dom håller säker 6-7000mil på nyare motorn om man köper kvalites stift (bosch/ngk med flera).

Vissa saker är det bara dumt att snåla på.

Det vet jag faktiskt inte =/ Låter dock inte bra... Tänkte göra så att jag ska sätta nån påminnelse till i vår om att byta olja då, jag har lite lätt för att bara köra och sen glömma bort såna saker. Och den drar lite mycket just nu kan jag tycka, ligger på ca 0,85 och då är det mest landsväg typ 80-90 km/h och en del småvägar. Dock har jag oftast 120 kg last i bilen så det gör ju sitt för förbrukningen tänker jag också...

markusbacka
28 november 2015 · 68 Inlägg

CC72 skrev:
På 1.8T är kamremsintervallet 18000 mil med en koll vid varje service. Har din bil rullat 8000 så är det absolut ingen brådska även om det bara är en vanlig 1.8. Ring till din VW-verkstad och rådfråga så får du rätt svar.

Kan man lita på verkstaden då? Tänker att de förmodligen vill tjäna lite pengar och därför kan tycka att det är dags för ett byte, även om det inte är det...?

Nybergrobin
28 november 2015 · 2 377 Inlägg

markusbacka skrev:

CC72 skrev:
På 1.8T är kamremsintervallet 18000 mil med en koll vid varje service. Har din bil rullat 8000 så är det absolut ingen brådska även om det bara är en vanlig 1.8. Ring till din VW-verkstad och rådfråga så får du rätt svar.

Kan man lita på verkstaden då? Tänker att de förmodligen vill tjäna lite pengar och därför kan tycka att det är dags för ett byte, även om det inte är det...?

Ringer du en seriös verkstad ska du självfallet lita på dom...

Men är inte 18k lite mkt för kamrem?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang