Serva bilen själv, vad? Hur ofta? Och varför?

dawwe ...has left the building...
28 november 2015 · 4 474 Inlägg

Utgå från att det som står i instruktionsboken är en god rekommendation om man vill ha en driftsäker bil. Visst finns det några hundra mils marginal, kanske till o med 1000 mil men tänk på att köra 1000 mil längre än rekommenderat med oljan/oljefiltret kan leda till att slitage på dessa 1000 "övermil" kan motsvara ett slitage på tusentals mil...O tro mig, det blir alltid billigare att serva i tid någorlunda enligt tillverkarens rekommendationer, för inte ens tillverkaren lär ha dimensionerat bil/serviceplan/whatever för evigt liv...Det jag hört nämnas är att en "normal" bilmotor har en dimensionerad livslängd på ca 40000 mil, därmed inte sagt att den är slut. Har den då fått den föreskrivna sevicen så brukar de kunna rulla på i 40000 mil till. Andra som fuskar med service kan få ras/bekymmer/whatver kanske vid redan 25000 mil, då skyller man ofta på "skitbil" o blundar för att det fuskats med service av någon/flera ägare. Man kan dessvärre inte säga att man är helgarderad om man alltid servar enligt rekommendationerna, men man har iaf goda förutsättningar för ett bekymmersfritt ägande, ett ägande som oftast blir billigast i det längre perspektivet....

Min gamla Passat -96 får ny olja+filter ca var 1300:e mil. Stift samt luftfilter byter jag var 5000:e mil, precis som rotor & fördelarlock (dessa delar lär inte finnas på en -05). Växellådsoljan byter jag efter ca 12000 mil. Kylvätskan typ vart 4:e år, bromsvätskan likaså...Behöver jag påpeka att bilen aldrig lämnat mig i sticket under de 15000 mil jag ägt den?

Senast redigerat av dawwe (28 november 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Sandriz
28 november 2015 · 84 Inlägg

På min Passat 1,8T så byter vi varje 500 mil just på grund av oilsludge problemen, den har av tidigare ägare servats enligt intervallen varje 2000 mil, och nu i sommras så fick jag problem med lågt oljetryck (troligtvis oilsludge) då köpte jag CRC Engineflush och hälde i, varmkörde bilen ca 30 min, sen stod den på tomgång ca 15 min efter det, sen körde jag in den på lyften direkt och tappade ur oljan och så fick den stå å droppa i ca 3 timmar. sen i med ny olja och filter. körde sen ca 300 mil på den oljan och bytte igen. Nu funkar den perfekt igen smile Är man noga med sin motor så byter man varje 1000 mil minst, alternativt höst och vår.Om du skriver exakt miltal och bilmodell/årsmodell så kan jag kolla i datorn vad som ska göras vid service.

avund följer människan, som rost följer järn.
Volvo C30 T5 "R Design" (2008)
Volvo V60 D4-R "R-Design" (2013)
CC72
28 november 2015 · 1 661 Inlägg

Nybergrobin skrev:

markusbacka skrev:

CC72 skrev:
På 1.8T är kamremsintervallet 18000 mil med en koll vid varje service. Har din bil rullat 8000 så är det absolut ingen brådska även om det bara är en vanlig 1.8. Ring till din VW-verkstad och rådfråga så får du rätt svar.

Kan man lita på verkstaden då? Tänker att de förmodligen vill tjäna lite pengar och därför kan tycka att det är dags för ett byte, även om det inte är det...?

Ringer du en seriös verkstad ska du självfallet lita på dom...

Men är inte 18k lite mkt för kamrem?

Enligt mig personligen så ja, jag tycker det är för långt. Speciellt då VAG inte har något utskrivet åldersintervall. Det är fler motorer än just 1.8t som har samma intervall och det fungerar tydligen bra. Själv tycker jag att vid cirka 10-12000 mil alternativt 6-7 år kanske det är dags för ett byte

markusbacka
28 november 2015 · 68 Inlägg

CC72 skrev:

Nybergrobin skrev:

markusbacka skrev:

Kan man lita på verkstaden då? Tänker att de förmodligen vill tjäna lite pengar och därför kan tycka att det är dags för ett byte, även om det inte är det...?

Ringer du en seriös verkstad ska du självfallet lita på dom...

Men är inte 18k lite mkt för kamrem?

Enligt mig personligen så ja, jag tycker det är för långt. Speciellt då VAG inte har något utskrivet åldersintervall. Det är fler motorer än just 1.8t som har samma intervall och det fungerar tydligen bra. Själv tycker jag att vid cirka 10-12000 mil alternativt 6-7 år kanske det är dags för ett byte

Remmen är bytt en gång vid 9500 ungefär, så då borde det vara ytterligare 10-12000 mil på det eller 6-7 år? Eller slits den snabbare ju äldre bilen blir (varför den nu skulle göra det, men lika bra att fråga...)?

markusbacka
28 november 2015 · 68 Inlägg

Sandriz skrev:
På min Passat 1,8T så byter vi varje 500 mil just på grund av oilsludge problemen, den har av tidigare ägare servats enligt intervallen varje 2000 mil, och nu i sommras så fick jag problem med lågt oljetryck (troligtvis oilsludge) då köpte jag CRC Engineflush och hälde i, varmkörde bilen ca 30 min, sen stod den på tomgång ca 15 min efter det, sen körde jag in den på lyften direkt och tappade ur oljan och så fick den stå å droppa i ca 3 timmar. sen i med ny olja och filter. körde sen ca 300 mil på den oljan och bytte igen. Nu funkar den perfekt igen smile Är man noga med sin motor så byter man varje 1000 mil minst, alternativt höst och vår.Om du skriver exakt miltal och bilmodell/årsmodell så kan jag kolla i datorn vad som ska göras vid service.

Den har gått 175505 km och det enda jag gjort motormässigt sen jag köpte den för 3 år sedan är bytt olja + filter och det gjordes för ett år och ca 2500 mil sedan. Fy fasen vad elak jag varit med bilen sad Jag har inte märkt något alls med oljan, men då har jag förmodligen bara haft tur... Jobbar hela helgen och måndag, men på tisdag ska ny olja och filter dit!

jaka54
28 november 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Bromsvätska bör du byta vartannat år ! Du kommer att märka skillnad garanterar jag! 
Pedalen känns "styvare" efter byte av bromsvätska!Jag byter bromsvätska vartannat år på min 26 år gamla Audi Avant 2,0E som gått 33500 mil. Motorolja bör man också byta varje år eller vart 1000e mil om man vill sin motor väl. (Kör personligen bara ca 1000mil per år). 5Wx40 helsyntet kör jag med. Kolla VW specifikationerna på oljedunken! Det brukar stå WV 50500, 50100 osv på dunkarna. Kolla i instruktionsboken vad din 1,8lit motor ska ha. Jag köper 20 liters dunk på Swedol (Q8 olja) för ca 1200kr. Tidigare Biltema 5Wx40.

Sandriz
29 november 2015 · 84 Inlägg

markusbacka skrev:

Sandriz skrev:
På min Passat 1,8T så byter vi varje 500 mil just på grund av oilsludge problemen, den har av tidigare ägare servats enligt intervallen varje 2000 mil, och nu i sommras så fick jag problem med lågt oljetryck (troligtvis oilsludge) då köpte jag CRC Engineflush och hälde i, varmkörde bilen ca 30 min, sen stod den på tomgång ca 15 min efter det, sen körde jag in den på lyften direkt och tappade ur oljan och så fick den stå å droppa i ca 3 timmar. sen i med ny olja och filter. körde sen ca 300 mil på den oljan och bytte igen. Nu funkar den perfekt igen smile Är man noga med sin motor så byter man varje 1000 mil minst, alternativt höst och vår.Om du skriver exakt miltal och bilmodell/årsmodell så kan jag kolla i datorn vad som ska göras vid service.

Den har gått 175505 km och det enda jag gjort motormässigt sen jag köpte den för 3 år sedan är bytt olja + filter och det gjordes för ett år och ca 2500 mil sedan. Fy fasen vad elak jag varit med bilen sad Jag har inte märkt något alls med oljan, men då har jag förmodligen bara haft tur... Jobbar hela helgen och måndag, men på tisdag ska ny olja och filter dit!

Kan kolla vad som skall göras på 18000 mil då smile

avund följer människan, som rost följer järn.
Volvo V60 D4-R "R-Design" (2013)
Volvo C30 T5 "R Design" (2008)
Sandriz
29 november 2015 · 84 Inlägg

Du ska byta olja och filter, tändstift och pollen filter. Och egentligen kamrem och vattenpump då.
Men du har ju bytt den på 9500 mil så då ska den bytas på 27500 mil. Eller när den är 8-10 år gammal.

avund följer människan, som rost följer järn.
Volvo V60 D4-R "R-Design" (2013)
Volvo C30 T5 "R Design" (2008)
dawwe ...has left the building...
29 november 2015 · 4 474 Inlägg

Hm....Har inte VW -05 CBS? (Condition Based Service)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang