Problem efter byte av spridare/lmm på b5204t3 (850 T5 motor)

Fire_With_Fire
29 november 2015 · 14 Inlägg

Hej!
Igår så bytte jag spridare och lmm-hus på bilen. Vid provkörning så gick den som den skulle på tomgång och vid lugn körning. Men - när jag gav fullgas så gick den illa före ca 2700 rpm och efter ca 5500 rpm (så från det att laddtrycket kom tills dess att det mattades av så gick den som innan).

Tidigare setup:
Orangea Bosch spridare (270cc@ 3 bar om jag inte är helt fel ute)
2,5" lmm-hus
3 bars bränsletryck

Nuvarande setup:
Gröna Bosch spridare (hört många delade meningar om vad de ger vid 3 bar men har räknat med 410cc)
3" lmm-hus från Volvo 960 (givetvis flyttade jag över elektroniken från min tidigare mätare före montering)
3 bars bränsletryck

Med det vill jag ha det till att jag ökat spridarnas volym med 50% och arean på lmm med 50% (+- någon procent då).

I övrigt så har motorn original styrdon med ett chipp av okänt fabrikat märkt "tändning +3" och "0,9-1,1 bar", och turboaggregatet är ett 16T som laddar 1,1 bar.

För er som tänker fråga varför jag monterat r-spridare när jag inte laddar mer än jag gör/har någon våldsam setup i övrigt så är det för att jag vill provköra och få bränslet att fungera innan jag byter till ny motor, värre turbo osv som jag kommer att göra så snart...! wink

Till sist min fråga: vad har jag gjort för fel? Måste jag ha ett annat chipp än det jag har? Måste jag ändra bränsletrycket? (Ska väl vara rätt tryck enl. vad jag har förstått men ställer frågan ändå.)

Marlboroman brukar ha koll på det mesta så hoppas du ser det här smile och givetvis så är jag tacksam för svar från andra som har koll på läget också smile!

//

Volvo 740 T5 "T5an" (1988)
turbodeath
29 november 2015 · 2 452 Inlägg

flödade inte dom oreanga 310 cc i 3 bar...har jag för mig...o gröna ska nog stämma med 410 cc i 3 bar hade det varit 3,8 så blir det 465 cc...sen min fråga är det 850 motor du har eller blir lite förvirad när jag läser bara...för är det 850 motor så är det ju bara ett chip som både styr bränsle o tändning.samma med lmm blir lite förvirad där?

döden kommer tillbaka
Rensvinf
29 november 2015 · 528 Inlägg

Ger den större arean på LMM att mängden luft registreras som mindre än den är; varpå du kan köra med större spridare som annars hade gett för stort flöde och därmed felaktigt AFR?

Fire_With_Fire
29 november 2015 · 14 Inlägg

turbodeath skrev:
flödade inte dom oreanga 310 cc i 3 bar...har jag för mig...o gröna ska nog stämma med 410 cc i 3 bar hade det varit 3,8 så blir det 465 cc...sen min fråga är det 850 motor du har eller blir lite förvirad när jag läser bara...för är det 850 motor så är det ju bara ett chip som både styr bränsle o tändning.samma med lmm blir lite förvirad där?

Jo det låter bekant att de orangea flödar 310cc, men - det är vid 3,8 bar enl. vad jag har läst mig till. Så i mitt fall bör de ha flödat 270cc.
Ja det är en 850 motor med tillhörande styrdon. Och det är riktigt att styrdonet endast har ett chip. Och det chippet har i mitt fall märkningarna "tändning +3" och "0,9-1,1 bar"

Volvo 740 T5 "T5an" (1988)
Fire_With_Fire
29 november 2015 · 14 Inlägg

Rensvinf skrev:
Ger den större arean på LMM att mängden luft registreras som mindre än den är; varpå du kan köra med större spridare som annars hade gett för stort flöde och därmed felaktigt AFR?

Tror mer att större spridare=större mängd bränsle registreras, större lmm=större mängd luft registreras. Ökar man båda lika mycket enl. ovan så bör afr bli oförändrat. Rätta mig om jag är ute och cyklar.

Volvo 740 T5 "T5an" (1988)
turbodeath
29 november 2015 · 2 452 Inlägg

kanske så att det chipet bara funkar för orginal.....har aldrig hört den märkningen förr på chipet....

döden kommer tillbaka
Rensvinf
1 december 2015 · 528 Inlägg

Fire_With_Fire skrev:

Rensvinf skrev:
Ger den större arean på LMM att mängden luft registreras som mindre än den är; varpå du kan köra med större spridare som annars hade gett för stort flöde och därmed felaktigt AFR?

Tror mer att större spridare=större mängd bränsle registreras, större lmm=större mängd luft registreras. Ökar man båda lika mycket enl. ovan så bör afr bli oförändrat. Rätta mig om jag är ute och cyklar.

Men hur kan systemet registrera större mängd bränsle?
Systemet vet bara om hur mycket och hur länge spridarna är öppna?  Systemet  har ingen aning om storleken på spridarna.
Systemet kan inte räkna ut hur *mycket* bränsle som sprutats in.
Så de större spridarna ger kontinuerligt mer bränsle än tidigare.

När det gäller luften så finns det enbart en sak som suger in luft, och det är motorn och gasspjället.
Mer luft= Öppna spjället lite mer.  Det var därför jag undrade om ändringarna kring luftmassemätaren gjorde att systemet
registrerade *mindre* luft, varpå spridarnas storleksändring kan matchas genom att de öppnar mindre.

Det är därför jag funderade kring att spridarnas storleksändring *måste* kombineras med modifierad programvara?


Enklast tycker jag är att spika upp vad som händer. Och i första steget tycker jag det är rimligt att anta att systemet får för mycket bränsle.
Som hade registrerats med bredbandslambda.    Sedan har garanterat systemet någon funktion för att inom vissa ramar justera efter lambdavärdet, men eftersom spridarna är så stora så tror jag inte det finns marginaler.


Jag menar, om programvaran registrerar *mer* luft så bör den ju reglera med *mer* bränsle.  Och systemet utgår ju från de gamla spridarnas storlek; och nu vill den dessutom spruta in ännu mer bränsle. Med mer öppentid för spridarna, där varje enhet är större än tidigigare; det gör ju att det blir ännu mer bränsle. Mer än för mycket.

Senast redigerat av Rensvinf (1 december 2015)

Fire_With_Fire
7 december 2015 · 14 Inlägg

Det är sant. Har förstått efter att ha hört mig för lite nu att programvaran måste förändras som du säger för att få delarna att lira ihop wink

Volvo 740 T5 "T5an" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang