Dimljus + helljus Saab 9000

Sjodain6
30 november 2015 · 25 Inlägg

Saab 9000 -98.  Börjar bli lite less på de stora Bosch-extralysena som sitter i fronten, men vill heller inte ta bort dem då jag vill ha bra ljus.
Det jag tänkte på är om man skulle xenonkonvertera helljus och dimljus och koppla samman dessa så när helljuset bländas på så gör även dimljusen det.
Många säger att man ser sämre längre fram ju ljusare man har det närmare bilen (som det blir med dimljus), men om man skulle ställa om dimljusen så de lyser mer som helljus så borde man bara få bättre syn framåt, visst?
Då tänker kanske många att dimljusen kommer blända om jag ska köra bara med dem, men det har jag inte tänkt göra. Som jag har nu har jag kopplat bort dem eftersom bara ett funkade.
Vad gäller besiktningen så drar man bara ut säkringen för dimljusen då de inte behöver funka. (Eftersom det inte är lagligt med xenon i dimljusen.)
Nån som har kopplat så och tycker det funkar bra? Eller är det en dålig idé? Positiva och negativa kommentarer, vill få en uppfattning hur det kan fungera innan jag gör nåt.

Saab 9000 -98, classic med A50 inredning, pilotstolar och aeromotorn.
Saab 9000 "Classic-A50-Aero" (1998)
Mickius
30 november 2015 · 4 670 Inlägg

Är ingen sådan ljusspridning på dimljus så de kommer inte fungera som du tänkt.

rcy
30 november 2015 · 1 705 Inlägg

Som Mickius säger, det är en helt annan ljusbild i dimljus, dom är gjorda för att lysa på vägen precis framför bilen och det kan du inte göra någonting åt såvida du inte tänkt bygga egna reflektorer eller nåt.
Du kommer att behöva en sjuhelvetes ljuskälla för att överhuvudtaget få nåt användbart ljus ur dimljusen, och även då kommer du inte att få någon vidare räckvidd på det.

Alternativet är att byta ut dimljusen mot extraljus, kolla "familjefraktarn" i min profil så ser du hur det kan se ut med extraljus på dimljusplats.

Sjodain6
30 november 2015 · 25 Inlägg

rcy skrev:
Som Mickius säger, det är en helt annan ljusbild i dimljus, dom är gjorda för att lysa på vägen precis framför bilen och det kan du inte göra någonting åt såvida du inte tänkt bygga egna reflektorer eller nåt.
Du kommer att behöva en sjuhelvetes ljuskälla för att överhuvudtaget få nåt användbart ljus ur dimljusen, och även då kommer du inte att få någon vidare räckvidd på det.

Alternativet är att byta ut dimljusen mot extraljus, kolla "familjefraktarn" i min profil så ser du hur det kan se ut med extraljus på dimljusplats.

Mickius skrev:
Är ingen sådan ljusspridning på dimljus så de kommer inte fungera som du tänkt.

Okej, då föll den idén pladask. Men vid är definitionen av dimljus? Kan man bygga in extraljus i dimljushållaren så det ser ut som original dimljus fast har en annan ljusbild? Då kan man köra med xenon lagligt där nere eftersom de räknas som extraljus, eller? Ungefär som på rcy "familjefraktarn", fast med originaldimljusstrålkastare. Kommer det fortfarande att räknas som dimljus för att de sitter där dimljusen satt eller kommer det vara ok efter man bytt reflektor osv så man får bra ljusbild?

Saab 9000 -98, classic med A50 inredning, pilotstolar och aeromotorn.
Saab 9000 "Classic-A50-Aero" (1998)
cyberk2
30 november 2015 · 214 Inlägg

xenon i helljus funkar fint. Bra ljusbild, men du tappar helljustutan och det tar ju en stund innan du får full ljusstyrka. Du kommer hinna tänka: "helvete, funkar inte helljuset" mer än en gång smile

rcy
30 november 2015 · 1 705 Inlägg

Sjodain6 skrev:
Okej, då föll den idén pladask. Men vid är definitionen av dimljus? Kan man bygga in extraljus i dimljushållaren så det ser ut som original dimljus fast har en annan ljusbild? Då kan man köra med xenon lagligt där nere eftersom de räknas som extraljus, eller? Ungefär som på rcy "familjefraktarn", fast med originaldimljusstrålkastare. Kommer det fortfarande att räknas som dimljus för att de sitter där dimljusen satt eller kommer det vara ok efter man bytt reflektor osv så man får bra ljusbild?

Lyckas du bygga om dimljusen med en riktig reflektor men ändå behålla originalutseendet så go for it!
Inte direkt nåt lätt jobb.

När jag besiktade familjefraktarn fick jag alltid kommentaren "dina dimljus funkar inte", varpå jag svarade "det där är inga dimljus, det är extraljus". Dom blev alltid rätt ställda och funderade och diskuterade ett tag, men kom alltid fram till att det nog faktiskt inte fanns nån lag om att man inte fick ha extraljusen monterade där om man nu vill det.

Demmpa
1 december 2015 · 329 Inlägg

jag tog bort "avbländarskölden" i dimljusen och klappade in xenon. vart bättre än för väntat smile

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Sjodain6
1 december 2015 · 25 Inlägg

Demmpa skrev:
jag tog bort "avbländarskölden" i dimljusen och klappade in xenon. vart bättre än för väntat smile

Då antar jag att du använder dem som dimljus? Måste blända rätt bra då eller?
Undra om man kan räkna ljusen som extraljus om man kopplar dem till helljus/extraljusreläet? För egentligen blir det samma funktion som att jag skulle sätta mina Bosch-extralysen vid dimljusen. (kommer inte göra det, skulle bli riktigt fult, men i teorin samma idé!)

Saab 9000 -98, classic med A50 inredning, pilotstolar och aeromotorn.
Saab 9000 "Classic-A50-Aero" (1998)
rcy
1 december 2015 · 1 705 Inlägg

Sjodain6 skrev:

Demmpa skrev:
jag tog bort "avbländarskölden" i dimljusen och klappade in xenon. vart bättre än för väntat smile

Då antar jag att du använder dem som dimljus? Måste blända rätt bra då eller?
Undra om man kan räkna ljusen som extraljus om man kopplar dem till helljus/extraljusreläet? För egentligen blir det samma funktion som att jag skulle sätta mina Bosch-extralysen vid dimljusen. (kommer inte göra det, skulle bli riktigt fult, men i teorin samma idé!)

Så gjorde ju jag på min "familjefraktarn", och det blev som sagt lite diskussion varje år vid besiktning men dom hittade aldrig någon lag om att man inte får placera extraljusen där om man vill det.
Huruvida man kan "räkna om" dimljus och kalla dom får extraljus är ju frågan, men kopplar man om dom så att dom bara lyser på helljus så kan jag inte se varför det inte skulle gå.

Sjodain6
1 december 2015 · 25 Inlägg

rcy skrev:

Sjodain6 skrev:

Demmpa skrev:
jag tog bort "avbländarskölden" i dimljusen och klappade in xenon. vart bättre än för väntat smile

Då antar jag att du använder dem som dimljus? Måste blända rätt bra då eller?
Undra om man kan räkna ljusen som extraljus om man kopplar dem till helljus/extraljusreläet? För egentligen blir det samma funktion som att jag skulle sätta mina Bosch-extralysen vid dimljusen. (kommer inte göra det, skulle bli riktigt fult, men i teorin samma idé!)

Så gjorde ju jag på min "familjefraktarn", och det blev som sagt lite diskussion varje år vid besiktning men dom hittade aldrig någon lag om att man inte får placera extraljusen där om man vill det.
Huruvida man kan "räkna om" dimljus och kalla dom får extraljus är ju frågan, men kopplar man om dom så att dom bara lyser på helljus så kan jag inte se varför det inte skulle gå.

Jag, undra vem man ska fråga för att få ett svar som gäller. Jag tänker att det är samma sak som att mina bosch-extralysen skulle sitta där, bara att de är snyggare monterat. Alltså borde det räknas som extraljus och därmed få ha xenon lagligt. Men detta är bara spekulationer och antaganden. Nån som vet vem man kan fråga? Transportstyrelsen, polisen, besiktningsteknikerna (som iofs rcy redan gjort), kungen eller Zlatan?

Saab 9000 -98, classic med A50 inredning, pilotstolar och aeromotorn.
Saab 9000 "Classic-A50-Aero" (1998)
rcy
2 december 2015 · 1 705 Inlägg

Sjodain6 skrev:
Jag, undra vem man ska fråga för att få ett svar som gäller. Jag tänker att det är samma sak som att mina bosch-extralysen skulle sitta där, bara att de är snyggare monterat. Alltså borde det räknas som extraljus och därmed få ha xenon lagligt. Men detta är bara spekulationer och antaganden. Nån som vet vem man kan fråga? Transportstyrelsen, polisen, besiktningsteknikerna (som iofs rcy redan gjort), kungen eller Zlatan?

Du skulle antagligen få olika svar beroende på vem du frågade. Jag nöjer mig så länge jag kommer igenom besiktningen.

Eftersom jag aldrig har dom tända annat än med helljus så tror polisen antagligen att det fortfarande är dimljus, men eftersom dom alltid är släckta så varför skulle dom bry sig? Borde bli samma sak om man har xenon i dom, så länge dom är släckta så vet ju inte polisen huruvida det är dimljus eller extraljus.

it_mutt
2 december 2015 · 10 379 Inlägg

Sjodain6 skrev:

rcy skrev:

Sjodain6 skrev:

Då antar jag att du använder dem som dimljus? Måste blända rätt bra då eller?
Undra om man kan räkna ljusen som extraljus om man kopplar dem till helljus/extraljusreläet? För egentligen blir det samma funktion som att jag skulle sätta mina Bosch-extralysen vid dimljusen. (kommer inte göra det, skulle bli riktigt fult, men i teorin samma idé!)

Så gjorde ju jag på min "familjefraktarn", och det blev som sagt lite diskussion varje år vid besiktning men dom hittade aldrig någon lag om att man inte får placera extraljusen där om man vill det.
Huruvida man kan "räkna om" dimljus och kalla dom får extraljus är ju frågan, men kopplar man om dom så att dom bara lyser på helljus så kan jag inte se varför det inte skulle gå.

Jag, undra vem man ska fråga för att få ett svar som gäller. Jag tänker att det är samma sak som att mina bosch-extralysen skulle sitta där, bara att de är snyggare monterat. Alltså borde det räknas som extraljus och därmed få ha xenon lagligt. Men detta är bara spekulationer och antaganden. Nån som vet vem man kan fråga? Transportstyrelsen, polisen, besiktningsteknikerna (som iofs rcy redan gjort), kungen eller Zlatan?

Är inte extraljuset godkänt för xenon så får du, nitiskt, inte sätta xenon i det heller (sett ur laglig synpunkt. Det samma gäller helljus). Detta av den enkla anledning att det tappar sin e-märkning (den blir helt enkelt ogiltig och därigenom blir det inte lagligt).

Däremot kan man också se ett annat resonemang; då du inte får ha det tänt vid ex.vis möte är det ingen som kommer se det mer än möjligen besiktningsfolket.

Vidare ska väl då påpekas att besiktningen inte avgör vad som är lagligt och inte, de kontrollerar så att din bil är trafiksäker. Av just denna anledning bryr sig inte bilprovningen om huruvida dina helljus är xenonkonverterade eller inte (under förutsättning att du har separat lampa för detta).. Eller ja; jag har aldrig hört/läst om någon som fått nedslag på detta.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Sjodain6
2 december 2015 · 25 Inlägg

it_mutt skrev:

Sjodain6 skrev:

rcy skrev:

Så gjorde ju jag på min "familjefraktarn", och det blev som sagt lite diskussion varje år vid besiktning men dom hittade aldrig någon lag om att man inte får placera extraljusen där om man vill det.
Huruvida man kan "räkna om" dimljus och kalla dom får extraljus är ju frågan, men kopplar man om dom så att dom bara lyser på helljus så kan jag inte se varför det inte skulle gå.

Jag, undra vem man ska fråga för att få ett svar som gäller. Jag tänker att det är samma sak som att mina bosch-extralysen skulle sitta där, bara att de är snyggare monterat. Alltså borde det räknas som extraljus och därmed få ha xenon lagligt. Men detta är bara spekulationer och antaganden. Nån som vet vem man kan fråga? Transportstyrelsen, polisen, besiktningsteknikerna (som iofs rcy redan gjort), kungen eller Zlatan?

Är inte extraljuset godkänt för xenon så får du, nitiskt, inte sätta xenon i det heller (sett ur laglig synpunkt. Det samma gäller helljus). Detta av den enkla anledning att det tappar sin e-märkning (den blir helt enkelt ogiltig och därigenom blir det inte lagligt).

Däremot kan man också se ett annat resonemang; då du inte får ha det tänt vid ex.vis möte är det ingen som kommer se det mer än möjligen besiktningsfolket.

Vidare ska väl då påpekas att besiktningen inte avgör vad som är lagligt och inte, de kontrollerar så att din bil är trafiksäker. Av just denna anledning bryr sig inte bilprovningen om huruvida dina helljus är xenonkonverterade eller inte (under förutsättning att du har separat lampa för detta).. Eller ja; jag har aldrig hört/läst om någon som fått nedslag på detta.

Så här står det på bilupplysningen.se "Dimljus: Eftermonterade xenonlampor i dimljus anses otillåtet enligt SBP’s lagtolkning.
Helljus: Eftermonterade xenonlampor är godkända i helljus enligt SBP’s lagtolkning.
Extraljus: Eftermonterade xenonlampor är godkända i extraljus enligt SBP’s lagtolkning. Är extraljusen E-märkta blir dock märkningen ogiltig."
Eftersom de inte kan användas som dimljus (då jag kopplar om dem till helljuset) så borde de räknas till helljus eller möjligen extraljus. När jag bländar på helljuset så slår vanliga helljuset igång och så även lamporna där dimljusen satt tidigare, när jag slår på dimljuset händer inget. => Alltså, jag har inget dimljus, utan bara helljus.

Saab 9000 -98, classic med A50 inredning, pilotstolar och aeromotorn.
Saab 9000 "Classic-A50-Aero" (1998)
it_mutt
2 december 2015 · 10 379 Inlägg

Sjodain6 skrev:

it_mutt skrev:

Sjodain6 skrev:

Jag, undra vem man ska fråga för att få ett svar som gäller. Jag tänker att det är samma sak som att mina bosch-extralysen skulle sitta där, bara att de är snyggare monterat. Alltså borde det räknas som extraljus och därmed få ha xenon lagligt. Men detta är bara spekulationer och antaganden. Nån som vet vem man kan fråga? Transportstyrelsen, polisen, besiktningsteknikerna (som iofs rcy redan gjort), kungen eller Zlatan?

Är inte extraljuset godkänt för xenon så får du, nitiskt, inte sätta xenon i det heller (sett ur laglig synpunkt. Det samma gäller helljus). Detta av den enkla anledning att det tappar sin e-märkning (den blir helt enkelt ogiltig och därigenom blir det inte lagligt).

Däremot kan man också se ett annat resonemang; då du inte får ha det tänt vid ex.vis möte är det ingen som kommer se det mer än möjligen besiktningsfolket.

Vidare ska väl då påpekas att besiktningen inte avgör vad som är lagligt och inte, de kontrollerar så att din bil är trafiksäker. Av just denna anledning bryr sig inte bilprovningen om huruvida dina helljus är xenonkonverterade eller inte (under förutsättning att du har separat lampa för detta).. Eller ja; jag har aldrig hört/läst om någon som fått nedslag på detta.

Så här står det på bilupplysningen.se "Dimljus: Eftermonterade xenonlampor i dimljus anses otillåtet enligt SBP’s lagtolkning.
Helljus: Eftermonterade xenonlampor är godkända i helljus enligt SBP’s lagtolkning.
Extraljus: Eftermonterade xenonlampor är godkända i extraljus enligt SBP’s lagtolkning. Är extraljusen E-märkta blir dock märkningen ogiltig."
Eftersom de inte kan användas som dimljus (då jag kopplar om dem till helljuset) så borde de räknas till helljus eller möjligen extraljus. När jag bländar på helljuset så slår vanliga helljuset igång och så även lamporna där dimljusen satt tidigare, när jag slår på dimljuset händer inget. => Alltså, jag har inget dimljus, utan bara helljus.

Och skillnaden mot vad jag sa var...?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Sjodain6
2 december 2015 · 25 Inlägg

it_mutt skrev:

Sjodain6 skrev:

it_mutt skrev:

Är inte extraljuset godkänt för xenon så får du, nitiskt, inte sätta xenon i det heller (sett ur laglig synpunkt. Det samma gäller helljus). Detta av den enkla anledning att det tappar sin e-märkning (den blir helt enkelt ogiltig och därigenom blir det inte lagligt).

Däremot kan man också se ett annat resonemang; då du inte får ha det tänt vid ex.vis möte är det ingen som kommer se det mer än möjligen besiktningsfolket.

Vidare ska väl då påpekas att besiktningen inte avgör vad som är lagligt och inte, de kontrollerar så att din bil är trafiksäker. Av just denna anledning bryr sig inte bilprovningen om huruvida dina helljus är xenonkonverterade eller inte (under förutsättning att du har separat lampa för detta).. Eller ja; jag har aldrig hört/läst om någon som fått nedslag på detta.

Så här står det på bilupplysningen.se "Dimljus: Eftermonterade xenonlampor i dimljus anses otillåtet enligt SBP’s lagtolkning.
Helljus: Eftermonterade xenonlampor är godkända i helljus enligt SBP’s lagtolkning.
Extraljus: Eftermonterade xenonlampor är godkända i extraljus enligt SBP’s lagtolkning. Är extraljusen E-märkta blir dock märkningen ogiltig."
Eftersom de inte kan användas som dimljus (då jag kopplar om dem till helljuset) så borde de räknas till helljus eller möjligen extraljus. När jag bländar på helljuset så slår vanliga helljuset igång och så även lamporna där dimljusen satt tidigare, när jag slår på dimljuset händer inget. => Alltså, jag har inget dimljus, utan bara helljus.

Och skillnaden mot vad jag sa var...?

Inget, bara förtydligar med en informationen från en källa.
Sen kan man för att undvika problem med en tjurig besiktningstekniker dra ut säkringen så ljuset inte fungerar där.
Ska bli intressant att prova och se om det blir bra ljus!
Tack för hjälpen alla.

Saab 9000 -98, classic med A50 inredning, pilotstolar och aeromotorn.
Saab 9000 "Classic-A50-Aero" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang