Batteriladdaren i kupén - är det här upplägget smart?

pelpet
30 november 2015 · 94 Inlägg

Min bil saknar både eluttag i kupen och elektrisk motorvärmare. Bränslevärmare finns, men den kan jag inte köra så att bilen blir så där gosigt varm och isfri utan att batteriet riskerar att dras ut. Jag funderar därför på följande uppgradering till bilen.

Montera in en intagskabel till kupén via motorrummet. Sedan sätta ett kupévägguttag i kupén.

Från motorrummet drar jag två 1,5 mm2 ledare till kupén. Dessa kopplar jag på batteriet. I Kupen sätter jag helisolerade flatstiftshylsor. Jag tar min vanliga batteriladdare och kapar kablarna till klorna och sätter dit flatstift istället. Jag ansluter batteriladdaren till flatstiften och gömmer den under en stol, eller på annan lämplig plats i kupén.

På kupéuttaget kopplar jag en vanlig kupévärmare och batteriladdaren. På det sättet så laddar jag alltid bilbatteriet när bilen är strömsatt. Dessutom har jag alltid batteriladdaren med mig, och skulle jag behöva använda den någon annanstans så är det bara att byta till klor igen (dessa förser jag också med flatstiftshylsor).

Är detta smart?

Är det något jag ska tänka på?

Finns det någon smart och billig styrning av kupévärmaren jag kan använda? Förutom timer. Jag kan även påverka elsystemet eftersom detta främst ska användas hemma. Det får inte kosta särskilt mycket, eftersom bilen bara ska ägas några år till.

SimonT Egen
1 december 2015 · 277 Inlägg

Köp ctek, finns snabbkontakt med ringkabelskor
Samt uttag för montering i tex kofångare, så behöver du aldrig ha laddaren i bilen så att säga.

Ingen inbyggd timer i värmaren?
Eller köp större batteri som inte dras ur

pelpet
1 december 2015 · 94 Inlägg

Timern till värmaren är en Webasto 1533.

Det känns ju lite onödigt att gå och köpa sig en CTEK när jag redan har en laddare, men visst - kan man montera CTEK-laddaren i kofångaren så är det inte så dumt. CTEK skriver dock att laddaren måste placeras i kupén.

viccoA
1 december 2015 · 3 109 Inlägg

Tycker ditt upplägg verkar bra men byt gärna till större kabelarea än 1.5mm2. Hur många ampere levererar din befintliga laddare?

De flesta av C-teks laddare startar inte automatiskt när de strömsätts, så montera en sån dolt i bilen verkar inte som den bästa lösningen.

pelpet
1 december 2015 · 94 Inlägg

Min nuvarande laddare levererar 6A. Så 1,5 mm2 borde räcka men kabel är ju billigt så varför inte gå upp till 2,5mm2?

Automatisk start när strömmen sätts i vill jag ju ha, så då verkar CTEK-lösningen sämre. Dessutom kostar ju en CTEK-laddare plus kabel en dryg tusenlapp. Kanske inte jättemycket pengar i bilsammanhang men ändå en kostnadsökning på 200% i relation till min lösning.

pelpet
1 december 2015 · 94 Inlägg

Jag kom på att det nog är smart att sätta en säkring på kabeln till batteriet. Om jag skulle råka dra igång startmotorn då elen är inkopplad på bilen så lär ju strömmen genom batteriladdaren bli betydligt mer än 6A. Visserligen har min laddare en säkring, men lite hängslen och livrem skadar väl aldrig.

Är jag extra seriös så kopplar jag ett relä som bryter strömmen mellan batteri och laddare när tändningen går igång.

SimonT Egen
2 december 2015 · 277 Inlägg

Du monterar ju bara uttaget för laddaren i kofångaren mena ja,

blink_pj
5 december 2015 · 477 Inlägg

Ingen fara att starta en bil med en laddare på. Inte en modern iaf 😉
Kabelns grovlek behöver heller inte vara grövre än vad laddaren redan har, men försök hålla dom så korta de går. Ju längre kabel desto mer motstånd innan laddströmmen når batteriet.
Problemet dom jag ser det är väll bara att denna koppling skulle innebära att du bara får laddning den stund som du har kontakten i fronten i
Finns ju många som kör motorvärmaren hela nätterna och vissa även fredag kväll till till måndag morgon..... inget som vart skadligt enligt dom men jag skulle nog aldrig ha morotvärmaren eller kupe fläkten igång mer än 2-3 timmar max

Senast redigerat av blink_pj (5 december 2015)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
torsen
6 december 2015 · 7 189 Inlägg

pelpet skrev:
Min nuvarande laddare levererar 6A. Så 1,5 mm2 borde räcka men kabel är ju billigt så varför inte gå upp till 2,5mm2?

Automatisk start när strömmen sätts i vill jag ju ha, så då verkar CTEK-lösningen sämre. Dessutom kostar ju en CTEK-laddare plus kabel en dryg tusenlapp. Kanske inte jättemycket pengar i bilsammanhang men ändå en kostnadsökning på 200% i relation till min lösning.

CTEK startar automatiskt när den får nätspänning.

CTEK finns för 299:- hos JULA.
Köpte jag när min dyra(1.800:-) slutade fungera.
Fyller samma funktion.

torsen
6 december 2015 · 7 189 Inlägg

blink_pj skrev:
Ingen fara att starta en bil med en laddare på. Inte en modern iaf 😉
Kabelns grovlek behöver heller inte vara grövre än vad laddaren redan har, men försök hålla dom så korta de går. Ju längre kabel desto mer motstånd innan laddströmmen når batteriet.
Problemet dom jag ser det är väll bara att denna koppling skulle innebära att du bara får laddning den stund som du har kontakten i fronten i
Finns ju många som kör motorvärmaren hela nätterna och vissa även fredag kväll till till måndag morgon..... inget som vart skadligt enligt dom men jag skulle nog aldrig ha morotvärmaren eller kupe fläkten igång mer än 2-3 timmar max

Har i flera år underhållsladdat sommarbilens batteri mellan oktober och maj med CTEK och har under den tiden provstartat motorn några gånger varje vilosäsong.
Inga som helst problem.

blink_pj
7 december 2015 · 477 Inlägg

torsen skrev:

blink_pj skrev:
Ingen fara att starta en bil med en laddare på. Inte en modern iaf 😉
Kabelns grovlek behöver heller inte vara grövre än vad laddaren redan har, men försök hålla dom så korta de går. Ju längre kabel desto mer motstånd innan laddströmmen når batteriet.
Problemet dom jag ser det är väll bara att denna koppling skulle innebära att du bara får laddning den stund som du har kontakten i fronten i
Finns ju många som kör motorvärmaren hela nätterna och vissa även fredag kväll till till måndag morgon..... inget som vart skadligt enligt dom men jag skulle nog aldrig ha morotvärmaren eller kupe fläkten igång mer än 2-3 timmar max

Har i flera år underhållsladdat sommarbilens batteri mellan oktober och maj med CTEK och har under den tiden provstartat motorn några gånger varje vilosäsong.
Inga som helst problem.

Inte laddningen jag menade, den kan självklart stå på hur länge som hällst med underhållsladdNina. MEN om han nu kopplar motorvärmarens ström ihop med laddarens ström så kommer motorvärmaren stå på hela tiden.....

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang