Dölja missljud från motor med tjockare olja?

Tidraken
10 december 2015 · 7 Inlägg

Hej,

3 dagar efter ett begagnat bilköp hör jag ett missljud från motorutrymmet, som inte var där vid köpet.
Jag har hört tidigare att man kan dölja vissa former av ljud med en tjockare olja.

Är det någon som känner till detta, eventuellt har testat själv?

Audi S4 BiTurbo "SÅLD" (2000)
ehedman
10 december 2015 · 1 966 Inlägg

Det stämmer att en tjockare olja ibland gör att tryckarna inte tickar lika illa som med en tunnare olja.

Kollat nivån?

När är service gjord?

Tidraken
10 december 2015 · 7 Inlägg

@ehedman

Tack för snabbt svar!

Oljenivån ser bra ut, senaste servicen enligt serviceboken är 02/2011
Osäker på exakt vad det är som låter, ska lämna över bilen ikväll till en vän som ska kolla/lyssna

Audi S4 BiTurbo "SÅLD" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 december 2015 · 17 478 Inlägg

En olja som heter STP som brukade förr vara i en liten burk men numera i en plastflaska brukar ta bort "alla oljud". Ibland länge men om maskin är sliten så går det fortare. Hällde i en sån i en MB 200D -89 som tickade & skramlade rejält. Den lät som ny efter 2 dagar :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ehedman
10 december 2015 · 1 966 Inlägg

Ok, med andra ord har dom inte skrivit någt själv i boken eller så har den helt enkelt inte fått service på nästan fem år. Vilket som så rekommenderar jag att du gör en ordentlig service innan du spekulerar vidare.

Om man jämför mot vad bilen ska ha, t.ex. 5w-30...
Tickar det när bilen är kall?
- Byt till minst 10w-30
Tickar det när bilen är varm?
- Byt till minst 5w-40
Tickar det både när bilen är varm och kall?
- Byt till minst 10w-40

Kort sammanfattat anger första siffran/siffrorna viskositet vid kall olja och de sista två siffrorna viskositet vid varm olja.

Senast redigerat av ehedman (10 december 2015)

Pierre_r Lastbilsmekaniker
10 december 2015 · 729 Inlägg

Har bilen inte fått service på 4 år så börja med en sån.

fish Allfixare
10 december 2015 · 1 475 Inlägg

Har inte bilen blivit servad på 4 år så skulle nog inte jag köpt den alls... Om inte den stått avställd kanske.

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 december 2015 · 10 427 Inlägg

fish skrev:
Har inte bilen blivit servad på 4 år så skulle nog inte jag köpt den alls... Om inte den stått avställd kanske.

Ja precis, biltillverkarna brukar väl ha max 2 år som tidsgräns annars vad jag känner till.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 december 2015 · 17 478 Inlägg

Tidraken skrev:
Hej,

3 dagar efter ett begagnat bilköp hör jag ett missljud från motorutrymmet, som inte var där vid köpet.
Jag har hört tidigare att man kan dölja vissa former av ljud med en tjockare olja.

Är det någon som känner till detta, eventuellt har testat själv?

Vad är det för bil? Motor? Mil?

Lite skillnad på en Lada Niva som bytt ägare för 2 stycken kexchoklad eller En Sl65 Amg för 800 tkr...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
J3n5
12 december 2015 · 792 Inlägg

ehedman skrev:
Om man jämför mot vad bilen ska ha, t.ex. 5w-30...
Tickar det när bilen är kall?
- Byt till minst 10w-30
Tickar det när bilen är varm?
- Byt till minst 5w-40
Tickar det både när bilen är varm och kall?
- Byt till minst 10w-40

Så du menar att han ska öka viskositeten (kall olja) om den tickar vid kallstart? Helt baklänges. Sen går det inte dra sånna slutsatser om tickande lyftare.

Mazda Miata "Turbo" (1991)
dawwe ...has left the building...
12 december 2015 · 4 474 Inlägg

J3n5 skrev:

ehedman skrev:
Om man jämför mot vad bilen ska ha, t.ex. 5w-30...
Tickar det när bilen är kall?
- Byt till minst 10w-30
Tickar det när bilen är varm?
- Byt till minst 5w-40
Tickar det både när bilen är varm och kall?
- Byt till minst 10w-40

Så du menar att han ska öka viskositeten (kall olja) om den tickar vid kallstart? Helt baklänges. Sen går det inte dra sånna slutsatser om tickande lyftare.

Precis....Borde varit:

Om man jämför mot vad bilen ska ha, t.ex. 5w-30...
Tickar det när bilen är kall?
- Byt till minst 0w-30
Tickar det när bilen är varm?
- Byt till minst 5w-50
Tickar det både när bilen är varm och kall?
- Byt till minst 0w-40
Men ovan "rekommendationer" är högst godtyckliga, förvänta dig inga större "under"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ehedman
12 december 2015 · 1 966 Inlägg

Hoppsan, insåg att jag skrivit lite bakvänt. Men oavsett så är det väl som så att när oljan varit för tunn varm så råkar man ut för fenomenet att det tickar vid nästa kallstart. Och absolut, det är väl inte skrivet i sten att rekommendationen avhjälper problemet. Det är dock bättre om val av olja är optimerad utifrån motorns skick, för hur det än är så måste lyftarna få smörjning, vilket de uppenbarligen inte får ordentligt av då det tickar. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Hampusjansone30
27 januari 2016 · 148 Inlägg

Ok om jag lånar tråden för en relaterad fråga? (Be mig ta bort inlägget annars)

Jag undrar nämnligen om man kan dölja/minska missljud från bakaxeln/diffen med samma metod?

Tacksam för svar.

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
torsen
27 januari 2016 · 7 238 Inlägg

Du menar dölja oljud från bakaxeln med tjockare olja - så ja.
Dessutom peta in en näve gummisnoddar genom nivåhålet.lol
Gör susen - för en tid.cool
Men sen.sad

Hampusjansone30
27 januari 2016 · 148 Inlägg

torsen skrev:
Du menar dölja oljud från bakaxeln med tjockare olja - så ja.
Dessutom peta in en näve gummisnoddar genom nivåhålet.lol
Gör susen - för en tid.cool
Men sen.sad

Okej, tack för svar!

Finns det någon tumregel på hur mycket tjockare man ska gå? Oljan som rekommenderas är 75W-90 API-GL5

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
viccoA
27 januari 2016 · 3 109 Inlägg

Tidraken skrev:
@ehedman

Tack för snabbt svar!

Oljenivån ser bra ut, senaste servicen enligt serviceboken är 02/2011
Osäker på exakt vad det är som låter, ska lämna över bilen ikväll till en vän som ska kolla/lyssna

Då ska den låta som ett tröskverk. Har den inte fått service på 4 år är det verkligen dags.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang