Basen spelar inte (Saab 95 Aero Sedan -00)

robinc97
21 december 2015 · 173 Inlägg

Okej jag börjar bli förbannad nu..... så då kommer en fråga till er alla som byggt egen baslåda till en Saab 95 från -00.

Jag har monterat in en eftermarknads stereo vid namnet Kenwood KMM-101GY till ett slutsteg vid namnet Bass Face DB2.1 och ska driva en bas vid namnet JBL CS-1214. Allt ska vara korrekt kopplat och allting är helt så är ingen fråga om det! Det jag inte förstår är varför inte basen spelar? Det är fortfarande original systemet som spelar fullt ut.... har testat flertal kablar och slutsteg och testat basen i kompisens bil som fungera där. Kan tillägga att jag har nå form av "pilot paket" på min 95:a. Hur har ni kopplat i en 95? Börjar bli tröttsamt att sitta på original ljud....
Någon som förstår sig på det jag skrivit som kan hjälpa en person som inte förstår varför?

Om ni inte förstår kommentera gärna då så kan jag kanske försöka att vidare utveckla!

Tack så mycket på förhand!

octan
2 januari 2016 · 372 Inlägg

Testa att koppla in en annan källa direkt på slutsteget. T.ex. din telefon. 3,5mm till rca-sladd.
Spelar det då så ligger felet tidigare i kedjan.

Eftersom du kör eftermarknadsgrejer så har problemet inget med bilmodellen att göra.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
robinc97
2 januari 2016 · 173 Inlägg

octan skrev:
Testa att koppla in en annan källa direkt på slutsteget. T.ex. din telefon. 3,5mm till rca-sladd.
Spelar det då så ligger felet tidigare i kedjan.

Eftersom du kör eftermarknadsgrejer så har problemet inget med bilmodellen att göra.

Glömde tyvärr skriva i inlägget att jag faktiskt testat med RCA - 3,5mm in i steget med mobilen och det funkade.

Har nu lämnat stereon och RCA kabeln som jag använda i min bil lämnat till en kompis för att kolla igen så det inte är någon miss vi gjort. För Skillnaden på AS3 paketet som jag har och AS2 som en annan kille hade när han kopplade in utan problem är att AS3 paketet har antingen en original sub i bagaget på kombi eller 2 stycken i hatthyllan på sedan. Båda har samma system annars med original slutsteg osv. Han kopplade in utan problem med budget grejer. Läste runt lite och frågade i STCS (Saab Turbo Club Sweden) och några sa man behövde någon form av adapter för att kunna behålla original slutsteget. Men med tanke på att den andre killen kopplade in utan något som helst problem och började dunka....

Mack Forum- och sitemoderator
2 januari 2016 · 26 133 Inlägg

Inget illa menat, men är det inte snart dags för att besöka en fysisk auktoriserad stereohandlare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
robinc97
2 januari 2016 · 173 Inlägg

Mack skrev:
Inget illa menat, men är det inte snart dags för att besöka en fysisk auktoriserad stereohandlare?

har frågat runt folk om det faktiskt finns nån inom motala/linköping osv.... stod att MDS skulle ha en verkstad i linköping men har inte fått något svar från dem om den är öppen eller vart den finns.... har redan varit hos en "ljud support" här i motala men de har tydligen slutat med ljudfelsökning i bilar så de kunde inte hjälpa mig....

robinc97
2 januari 2016 · 173 Inlägg

Mack skrev:
Inget illa menat, men är det inte snart dags för att besöka en fysisk auktoriserad stereohandlare?

har försökt ta kontakt med ett flertal ljudbyggare/ljudshoppar om de stött på något liknande med saab med AS3 paketet utan resultat.... backesljud har inte svarat, BRL svarade mig och frågade vad jag hade för bil och så skrev de aldrig mer, pm-shopen har inte heller svarat än, MDS har inte svarat mig heller såååå vet inte riktigt vad jag ska göra

Mack Forum- och sitemoderator
2 januari 2016 · 26 133 Inlägg

robbanc1997 skrev:

Mack skrev:
Inget illa menat, men är det inte snart dags för att besöka en fysisk auktoriserad stereohandlare?

har frågat runt folk om det faktiskt finns nån inom motala/linköping osv.... stod att MDS skulle ha en verkstad i linköping men har inte fått något svar från dem om den är öppen eller vart den finns.... har redan varit hos en "ljud support" här i motala men de har tydligen slutat med ljudfelsökning i bilar så de kunde inte hjälpa mig....

Räcker med ett svar.
NÅN fysisk butik måste ju finnas som felsöker. Är ju inte mjukvaran de ska gräva i, och om det är det som felar så är det väl inte så svårt att prova med en annan huvudenhet, eller är detta provat?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
robinc97
2 januari 2016 · 173 Inlägg

Mack skrev:

robbanc1997 skrev:

Mack skrev:
Inget illa menat, men är det inte snart dags för att besöka en fysisk auktoriserad stereohandlare?

har frågat runt folk om det faktiskt finns nån inom motala/linköping osv.... stod att MDS skulle ha en verkstad i linköping men har inte fått något svar från dem om den är öppen eller vart den finns.... har redan varit hos en "ljud support" här i motala men de har tydligen slutat med ljudfelsökning i bilar så de kunde inte hjälpa mig....

Räcker med ett svar.
NÅN fysisk butik måste ju finnas som felsöker. Är ju inte mjukvaran de ska gräva i, och om det är det som felar så är det väl inte så svårt att prova med en annan huvudenhet, eller är detta provat?

Vad jag vet så finns det ingen i min stad eller närliggande som håller på med det... ingen jag känner vet någon, har ringt runt o frågat massvis med företag om de håller på med sånt utan svar....

huvudenhet är provad och den fungerade i en kompis bil  :

octan
2 januari 2016 · 372 Inlägg

robbanc1997 skrev:
huvudenhet är provad och den fungerade i en kompis bil  :

Om allt fungerar i andra bilar, så är det antingen kablarna eller felkopplat.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
2 januari 2016 · 26 133 Inlägg

robbanc1997 skrev:

Mack skrev:

robbanc1997 skrev:

har frågat runt folk om det faktiskt finns nån inom motala/linköping osv.... stod att MDS skulle ha en verkstad i linköping men har inte fått något svar från dem om den är öppen eller vart den finns.... har redan varit hos en "ljud support" här i motala men de har tydligen slutat med ljudfelsökning i bilar så de kunde inte hjälpa mig....

Räcker med ett svar.
NÅN fysisk butik måste ju finnas som felsöker. Är ju inte mjukvaran de ska gräva i, och om det är det som felar så är det väl inte så svårt att prova med en annan huvudenhet, eller är detta provat?

Vad jag vet så finns det ingen i min stad eller närliggande som håller på med det... ingen jag känner vet någon, har ringt runt o frågat massvis med företag om de håller på med sånt utan svar....

huvudenhet är provad och den fungerade i en kompis bil  :

Om all hårdvara funkar i en annan bil så är det ju begränsat med vad det kan vara för fel.
Är ju bara att tänka lite logiskt.
Personligen - och nu är jag ingen expert men jag har läst ett antal av dina tidigare trådar - så hade jag satsat på att kablaget - och då pratar jag originaldelen till stereobiten - som inte lirar med resten. Då hade i alla fall jag provat att kringå detta genom att dra allt nytt. Är ju i grund och botten inte så mycket som krävs för att driva en stereo.
Ett jävla jobb förvisso, men vad göra när det inte vill funka?

Någon mer kunnig får rätta mig om jag har fel i mitt påstående.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
robinc97
2 januari 2016 · 173 Inlägg

Mack skrev:

robbanc1997 skrev:

Mack skrev:

Räcker med ett svar.
NÅN fysisk butik måste ju finnas som felsöker. Är ju inte mjukvaran de ska gräva i, och om det är det som felar så är det väl inte så svårt att prova med en annan huvudenhet, eller är detta provat?

Vad jag vet så finns det ingen i min stad eller närliggande som håller på med det... ingen jag känner vet någon, har ringt runt o frågat massvis med företag om de håller på med sånt utan svar....

huvudenhet är provad och den fungerade i en kompis bil  :

Om all hårdvara funkar i en annan bil så är det ju begränsat med vad det kan vara för fel.
Är ju bara att tänka lite logiskt.
Personligen - och nu är jag ingen expert men jag har läst ett antal av dina tidigare trådar - så hade jag satsat på att kablaget - och då pratar jag originaldelen till stereobiten - som inte lirar med resten. Då hade i alla fall jag provat att kringå detta genom att dra allt nytt. Är ju i grund och botten inte så mycket som krävs för att driva en stereo.
Ett jävla jobb förvisso, men vad göra när det inte vill funka?

Någon mer kunnig får rätta mig om jag har fel i mitt påstående.

just det jag inte har tid eller pengarna för att kunna göra om det nu skulle vara det! : / men med tanke på att en annan kille som sagt byggde in egen låta med budget grejor och budget stereo på en saab med AS2 paketet och kopplade in utan problem. AS2 som han har är likadant som min med AS3 bara att jag har 2 stycken 6'9 i hatthyllan som kom original.

Gamer
3 januari 2016 · 130 Inlägg

nu vet jag inte om det är mig du menar men jag hade inte ''bara'' kopplat in allting utan hade en adapter av typ sådanhär: http://www.dbakuten.se/bilspecifika-pro … -s1%2F2575 (sorry att jag glömde skicka länk i andra tråden)

sen hade jag bara ett par korta vanliga RCA Hane-Hane kablar och kopplade in mot mina front och rear lågnivåutgångar på min HU som hade 3 par lågnivå. din HU har tyvärr inte detta så ska du koppla så måste du oavsett antingen byta eller prova med en annan HU.

när jag körde med den så hade jag INTE inkopplat iso kabeln med de vanliga högtalarutgångarna till kablaget dvs de vanliga ''högnivå''.

men nu skriver du ju här som att den inte fungerar alls och inte som i den andra tråden att den bara spelar lågt.

kopplar man så blir det HUn som styr ljudnivåerna och du får ett jämnare ljud mellan kanalerna.

sen har ju fortfarande AS3 ett helt annat slutsteg och helt andra högtalare överallt jämfört med AS2 men som jag förstått det ska det fungera enligt samma princip men kan ju givetvis vara något som skiljer.

provade även innan jag kopplade det så genom att bara koppla in HU på original iso. då fick även jag problemet med att basen spelade lågt!

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang