Vilken motorolja är bäst?

sirmiro Double-Unicorn Rider
21 augusti 2009 · 2 486 Inlägg

Memme skrev:
Då 10w-40 från biltemas äR SKIT , mina ventilhyttar börjar knacka/Ticka som fan efter denna oljan!!! Så söker jag nu en BRA olja till min Honda.. Undra hur Mobil1 är?

Enligt vilket mätinstrument? Ditt otränade öra eller en db-mätare i någon form?

Det är inget fel på biltemas olja vilket det finns flera trådar om. Ingen här har kunnat påvisa något fel med den oljan och bevisat att det beror på oljan. Och då har debatten pågått i år...
Det som är konstaterat är att den olja som finns idag är mycket bra rakt igenom, och att det är mycket små variationer mellan de dyra och de billiga märkena.

Enligt folk som arbetat på en bilfirma i stan häller de där i biltemas olja i bilarna vid service efter att ha lämnat den och den olja de hade innan på analys och fått precis samma resultat. Jag har inte själv sett det, men det förvånar mig inte om det stämmer..

Memme I'am AWESOME..
21 augusti 2009 · 2 783 Inlägg

i detta fallet mtt otränade öra! Men jag tror nog alla kan höra på en bensinbil helt plötsligt börja ticka å knacka som en disel under huven!

btw, fattar inte varför man inte får svar på vilken olja förutom Biltemas man kan ha användning av:S

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Germax
21 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

Den som har legat till sig på havets botten i 200 år

viccoA
21 augusti 2009 · 3 109 Inlägg

Finns väl en och annan som upplevt att oljetrycket har blivit lägre med biltemas olja jmf med andra oljor med samma viskositet.

Ang bra olja för högvarviga motorer, vad rekommenderar tillverkaren för viskositet? Köp sen en dyrare olja med samma viskositet eller något högre så kanske tickandet blir bättre.

sirmiro Double-Unicorn Rider
21 augusti 2009 · 2 486 Inlägg

Memme skrev:
i detta fallet mtt otränade öra! Men jag tror nog alla kan höra på en bensinbil helt plötsligt börja ticka å knacka som en disel under huven!

btw, fattar inte varför man inte får svar på vilken olja förutom Biltemas man kan ha användning av:S

Och det beror inte på att du kört för länge på den olja du nyttjat och att du varvat motorn mer än den tål, då du vill ha en olja som klarar höga varv?



De som upplevt lägre oljetryck, har de då haft samma viskositet på oljan? Har de fyllt på tillräckligt mycket? Eller skyller de bara sina misstag på ett företag så de slipper stå som idioter själva?



Så skyll inte på oljan, till ni bevisar något är det handhavandefel.

Och vilken olja memme ska använda? Läs i instruktionsboken för att se viskositeten och vilken typ av olja det ska vara, sen köper du en olja som stämmer med det. Stör du dig på tickningar och knackningar kan du alltid ta en olja som är smörjer sämre och då dämpar ljud. Men då har du troligen en rasad motor. hmm

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
21 augusti 2009 · 1 123 Inlägg

jag använder castrol eage stavas fel:P från mekonomen fullsyntek funkar skit bra till lexus annars tycker jag mobil1 5/40 e mkt bra köpte hos ica max 399:- dunk 4l

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
twin_cam Smålänning
21 augusti 2009 · 7 877 Inlägg

Sen sägs det ju i allmänhet att en olja med brett viskositetsspann (typ 0W/40, 5W/50 etc) har kortare livslängd än "smala" oljor... Hurvida det gäller alla vet jag inte...

Castrols Magnatech är inget unikt alls, alla oljetillverkare har något liknande, men det är typ bara Castrol och Mobil som orkar skryta med självklarheter... Inte för att det är dålig olja, men en fräsig förpackning säljer...

Friktionshämmare som lägger sig i lagrena när motorn startat har jag i min Esso mineral i 740:in med... Det är nån klibbig brunaktig flytande vätska som lägger sig emellan lagerna så fort oljepumpen börjar pumpa tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

_lee_jr skrev:
jag använder castrol eage stavas fel:P från mekonomen fullsyntek funkar skit bra till lexus annars tycker jag mobil1 5/40 e mkt bra köpte hos ica max 399:- dunk 4l

Finns produkter i serien Edge eller Edge Sport vilket ska vara Castrols bästa oljor enligt dem själva. Kostar ju därefter också smile

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
sirmiro Double-Unicorn Rider
21 augusti 2009 · 2 486 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=133674

Läs inlägg #47

Senast redigerat av sirmiro (21 augusti 2009)

Ejan
22 augusti 2009 · 648 Inlägg

memme du har ju ingen högvarvig motor ,,det är ju en vanlig bruks svensson motor och inte ens i närheten av Hondas övriga högvarviga motorer...köp en halvsyntet typ Biltema  nåt annat behövs inte för din motor

massor av folk i Hondaklubben som kör biltemas motorolja i sina banracingbilar så jag tror den duger ;-)


annars så köper du nån annan delsyntetisk kvalitetsolja...sålänge motoroljan uppfyller kraven för din motor så funkar det , simpel as that.

D. Runbom
26 september 2009 · 148 Inlägg

Hehe jag kör med Motorolja från Tåg/Lok!  25 liters dunkar 2500 kr som hittat! Slittåligt? Ohja tongue

blacken
26 september 2009 ·

Founder skrev:
Jag har hört både det ena o andra om oljor men nu vill jag höra från er vad ni upplevt vara den bästa oljan... Själv har jag kört med Mobli 1 fullsyntet sen bilen va ny o kan säga att det inte varit världens bästa val.

Vad den bästa oljan heter är nog ganska så "subjektivt" och det finn många åsikter om det. Men misstänker som en annan sade, att alla lagertoleranser och övriga spel i din spis börjar att närma sig sin "ändlägen" så att säga, i och med att du har haft samma olja hela tiden och servat den som det skall.
Men prova det häringa ska tydlingen funka rätt bra..
http://www.rvs.se/

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
26 september 2009 · 820 Inlägg

Kör på 76 high performance 20w-50 i min audi, ( som många andra kör i sina 800-1000hk turbo femmor från audi)

ALLMÄNT:

76 HIGH PERFORMANCE MOTOR OIL är en API SM, SL, SJ klassad motorolja utvecklad för användning under hård körning i höga temperaturer. 76 H.P. MOTOR OIL överstiger de stora biltillverkarnas garantikrav. Den är självklart turbo testad och är dessutom friktionsförbättrad för att tillgodose en bättre bränsleekonomi. 76 högprestanda oljor har vunnit dubbelt så många NASCAR tävlingar som något annat oljemärke.





- Tävlingsbilar

- Högprestanda bilar

- Hårt arbetande bilar med husvagn, släp, camper etc.

- Turbo bilar

- Fyrtakts motorcyklar


Pris: 110kr/L

Senast redigerat av Dawe_A (26 september 2009)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M5 3.8 (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
Germax
26 september 2009 · 12 086 Inlägg

Dawe_A skrev:
Kör på 76 high performance 20w-50 i min audi, ( som många andra kör i sina 800-1000hk turbo femmor från audi)

ALLMÄNT:

76 HIGH PERFORMANCE MOTOR OIL är en API SM, SL, SJ klassad motorolja utvecklad för användning under hård körning i höga temperaturer. 76 H.P. MOTOR OIL överstiger de stora biltillverkarnas garantikrav. Den är självklart turbo testad och är dessutom friktionsförbättrad för att tillgodose en bättre bränsleekonomi. 76 högprestanda oljor har vunnit dubbelt så många NASCAR tävlingar som något annat oljemärke.





- Tävlingsbilar

- Högprestanda bilar

- Hårt arbetande bilar med husvagn, släp, camper etc.

- Turbo bilar

- Fyrtakts motorcyklar


Pris: 110kr/L

Ska väl tilläggas att den oljan inte är syntet, och direkt olämplig i många motorer.
Men den passar säkert utmärkt i din motor utan minusgrader smile

Och att jänkarna har 76 i sina Nascar känns ju inte helt otippat tongue
Undrar vad de kör med i STCC-bilarna?

Senast redigerat av JapMax (26 september 2009)

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
26 september 2009 · 820 Inlägg

JapMax skrev:

Dawe_A skrev:
Kör på 76 high performance 20w-50 i min audi, ( som många andra kör i sina 800-1000hk turbo femmor från audi)

ALLMÄNT:

76 HIGH PERFORMANCE MOTOR OIL är en API SM, SL, SJ klassad motorolja utvecklad för användning under hård körning i höga temperaturer. 76 H.P. MOTOR OIL överstiger de stora biltillverkarnas garantikrav. Den är självklart turbo testad och är dessutom friktionsförbättrad för att tillgodose en bättre bränsleekonomi. 76 högprestanda oljor har vunnit dubbelt så många NASCAR tävlingar som något annat oljemärke.





- Tävlingsbilar

- Högprestanda bilar

- Hårt arbetande bilar med husvagn, släp, camper etc.

- Turbo bilar

- Fyrtakts motorcyklar


Pris: 110kr/L

Ska väl tilläggas att den oljan inte är syntet, och direkt olämplig i många motorer.
Men den passar säkert utmärkt i din motor utan minusgrader smile

Och att jänkarna har 76 i sina Nascar känns ju inte helt otippat tongue
Undrar vad de kör med i STCC-bilarna?

Kör den även i min 525;a 92a (m50b25) helt utan problem, inte ett minsta tick eller dylikt.

Så den funkar till de bilar jag testat den till iallafall!

Må gott
David smile

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M5 3.8 (1992)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang