Volvo 245 -79 dör på tomgång och går ryckigt

sterge
11 januari 2016 · 484 Inlägg

God eftermiddag på er. Har en Volvo 245 -79 med ett jobbigt fel.

Felbeskrivning:

Bilen dör på tomgång och den går ryckigt när man kör i 30-40 km/h. Och så kan det låta som om någon skjuter raketer ur avgassystemet vid gaspådrag. Enda sättet att hålla bilen vid liv är att hålla lite gas. Vid rödljus osv när man måste stanna så dör bilen bums när man släpper foten från gaspedalen.

Det jag har bytt är tändstiften för dom var kolsvarta och äckliga, och bensinfiltret är borttaget. Även kollat fördelarlocket, rotorn och brytaren.

Tips på vad det kan vara som gör att den beter sig såhär? Tändkablar som spökar? neutral

Föddes till att älska Volvo.
TurboSman
11 januari 2016 · 69 Inlägg

Har problemet blivit värre med tiden eller plötsligt?
-Kollat tändningen?
-Skit i Förgasarn?
-Dåligt membran?

Volvo 945 (1997)
sterge
11 januari 2016 · 484 Inlägg

Tidigare har den gått bra på tomgång men lite ryckigt vid gaspådrag. Sen råkade jag sura ner bilen och i samband med det byttes stiften och så. Kollade även gnistan då. Så efter detta har bilen börjat krångla såhär pass. Knappt körbart.

EDIT:
Kan tillägga att bilen startar om man samtidigt gasar, annars går den inte igång efter att den har stannat.

Kallstarter går bra då choken är utdragen.

Senast redigerat av sterge (11 januari 2016)

Föddes till att älska Volvo.
TurboSman
11 januari 2016 · 69 Inlägg

Ahaap..
-Kolla efter tjuvluft
Vad bytte du till för tändstift?
Kan ochså vara mycket sot och olja runt dämpkolven i Förgasarn så den kärvar lite,  prova skruva upp locket på Förgasaren och lyft ur kolven, inspektera membranet på samma gång

Volvo 945 (1997)
sterge
11 januari 2016 · 484 Inlägg

Stift från Volvo smile
Ska kika på det imorgon under eftermiddagen!

Föddes till att älska Volvo.
TurboSman
16 januari 2016 · 69 Inlägg

Har det löst sig ännu, vad har du kollat och fixat isåfall?

Volvo 945 (1997)
Samuel3
16 januari 2016 · 360 Inlägg

Byt tändkablarna

sterge
17 januari 2016 · 484 Inlägg

Bytte tändkablarna och nu går bilen bra på tomgång men rycker vid gaspådrag och när man ska hålla jämn fart.

Föddes till att älska Volvo.
Samuel3
17 januari 2016 · 360 Inlägg

sterge skrev:
Bytte tändkablarna och nu går bilen bra på tomgång men rycker vid gaspådrag och när man ska hålla jämn fart.

Skönt att det löste sig med tomgången! Är det någon skillnad när bilen är varm eller kall?

sterge
17 januari 2016 · 484 Inlägg

Samuel3 skrev:

sterge skrev:
Bytte tändkablarna och nu går bilen bra på tomgång men rycker vid gaspådrag och när man ska hålla jämn fart.

Skönt att det löste sig med tomgången! Är det någon skillnad när bilen är varm eller kall?

Nej den är ryckig oavsett. Står man still och varvar upp den så går den bra. Jättekonstigt...

Föddes till att älska Volvo.
Samuel3
17 januari 2016 · 360 Inlägg

sterge skrev:

Samuel3 skrev:

sterge skrev:
Bytte tändkablarna och nu går bilen bra på tomgång men rycker vid gaspådrag och när man ska hålla jämn fart.

Skönt att det löste sig med tomgången! Är det någon skillnad när bilen är varm eller kall?

Nej den är ryckig oavsett. Står man still och varvar upp den så går den bra. Jättekonstigt...

Har du fortfarande avgassmällar?

simlar
17 januari 2016 · 5 525 Inlägg

Hur gjorde nu när du kollade brytarspetsen?
Ytorna ska vara plana och fina och avståndet ska vara 0,4mm när den är som mest öppen.

Du kan även prova byta kondensatorn, den kan ibland bli dålig men brukar då oftast orsaka att motorn går dåligt efter man haft igång den någon minut.
Personligen tycker jag det är lika bra att byta både kondensator och brytarspets, kostar ändå bara ca100kr och man kan då helt 100% stryka att det vore några bekymmer där.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
sterge
18 januari 2016 · 484 Inlägg

Provade att justera fördelaren lite och ställer man den så långt till höger som möjligt går den okej på tomgång men smäller som fan vid gaspådrag och rycker som fan.

Bytte rotorn nu för den var jättesliten. Där står jag nu.

Kollade bara att brytaren öppnade som den skulle, mätte inte avståndet eller så.

Föddes till att älska Volvo.
sterge
18 januari 2016 · 484 Inlägg

Demonterade fördelaren för att kunna se efter lite mer noga.
Upptäckte att kabeln som sitter i nederkant bara hänger i en kopparkardel. Ser inte allt för bra ut. Vad är detta för kabel?

Dessutom har kabeln till brytaren blivit så varm så att plasthöljet har smält, vilket man ser lite av på bilden, men på baksidan är kopparkardelerna helt synliga...

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105611/105611-4807eb090b39c73638006e4b7005b740.jpg

Senast redigerat av sterge (18 januari 2016)

Föddes till att älska Volvo.
simlar
18 januari 2016 · 5 525 Inlägg

Kabeln i nederkant ser ut att vara en extrajord, har inget minne av att det suttit någon sådan i mina brytarspets-rödblockare.

Byt brytarspetsen, finns risk att kabeln kortsluter ibland och triggar då tändspolen vid fel tidpunkt vilket ger misständningar och dålig motorgång.

Varför kabeln blivit bränd är förmodligen att någon haft på tändningen för länge utan att starta motorn, är brytarspetsen sluten så jordar det genom den konstant.

Senast redigerat av simlar (18 januari 2016)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
sterge
18 januari 2016 · 484 Inlägg

simlar skrev:
Kabeln i nederkant ser ut att vara en extrajord, har inget minne av att det suttit någon sådan i mina brytarspets-rödblockare.

Byt brytarspetsen, finns risk att kabeln kortsluter ibland och triggar då tändspolen vid fel tidpunkt vilket ger misständningar och dålig motorgång.

Varför kabeln blivit bränd är förmodligen att någon haft på tändningen för länge utan att starta motorn, är brytarspetsen sluten så jordar det genom den konstant.

Okej. Åker till Meko imorgon och handlar ny kondensator och brytare, sen till Feltema och köpa bladmått så det blir rätt och riktigt tongue

Föddes till att älska Volvo.
Anders857
18 januari 2016 · 4 Inlägg

Hej! Det skulle kunna vara ett problem med axeln i fördelaren. Jag var ute för ett glapp i axialled och när jag gasade på lyftes rotoraxeln upp i fördelaren med påföljd att tändningen försköts och bilen gick skitdåligt.
Lycka till

sterge
20 januari 2016 · 484 Inlägg

Okej, nu är brytaren bytt och bilen går ej att starta längre. Det låter som att den tenderar att puffa igång lite grann men som sagt så hoppar den ej igång. Det går fan troll i biljäveln, blir så trött på skiten!

Föddes till att älska Volvo.
Anders857
21 januari 2016 · 4 Inlägg

Har du provat tändinställningen med strobe? Kanske har förskjutit dreven mellan fördelare och drivaxeln så tändningen står helt fel.

TurboSman
21 januari 2016 · 69 Inlägg

Rotor armen skall peka mot 1ans cylinder när 1ans cylinder är högst upp.

Volvo 945 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang