Volvo 245 -79 dör på tomgång och går ryckigt

sterge
24 januari 2016 · 484 Inlägg

Har inte kunnat svara då jag har varit och fortfarande är sjuk, så har inte orkat sitta vid datorn hmm

Har inga nyheter att komma med. Bilen går fortfarande inte att starta, den hostar till lite ibland när man försöker starta men inget mer.

Har inte kollat tändinställningen. Känns iallafall som att tändningen är problemet eftersom den får fram bensin.

Föddes till att älska Volvo.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2016 · 17 455 Inlägg

sterge skrev:
Har inte kunnat svara då jag har varit och fortfarande är sjuk, så har inte orkat sitta vid datorn hmm

Har inga nyheter att komma med. Bilen går fortfarande inte att starta, den hostar till lite ibland när man försöker starta men inget mer.

Har inte kollat tändinställningen. Känns iallafall som att tändningen är problemet eftersom den får fram bensin.

/Krya på dig/

Håller med annars. Tändning. En 240 förgasare brukar ju sällan strula så... Haft problem med annat bilmärke en gång då tändspole eller något sorts motstånd/förbikoppling som hörde till denna la av. Kom ej ihåg. 25 år sedan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
24 januari 2016 · 5 524 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

sterge skrev:
Har inte kunnat svara då jag har varit och fortfarande är sjuk, så har inte orkat sitta vid datorn hmm

Har inga nyheter att komma med. Bilen går fortfarande inte att starta, den hostar till lite ibland när man försöker starta men inget mer.

Har inte kollat tändinställningen. Känns iallafall som att tändningen är problemet eftersom den får fram bensin.

/Krya på dig/

Håller med annars. Tändning. En 240 förgasare brukar ju sällan strula så... Haft problem med annat bilmärke en gång då tändspole eller något sorts motstånd/förbikoppling som hörde till denna la av. Kom ej ihåg. 25 år sedan...

Du tänker på förbikopplingsmotståndet.

En vit avlång sak som sitter på passagerarsidan i motorrummet på 240, vid torkarmotorn om jag inte minns fel.
Går ju att prova koppla förbi den, det enda motståndet gör är att sänka 12V-spänningen till 9V och kopplas förbi när man drar på starten för maximal strömstyrka till tändspolen vid start (eftersom spänningen sjunker när man drar på starten).
Tändspolen är egentligen en 9V spole om jag inte minns fel och därför är det kopplat på detta sätt.

Senast redigerat av simlar (24 januari 2016)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
sterge
24 januari 2016 · 484 Inlägg

simlar skrev:

Hybridsmurfen skrev:

sterge skrev:
Har inte kunnat svara då jag har varit och fortfarande är sjuk, så har inte orkat sitta vid datorn hmm

Har inga nyheter att komma med. Bilen går fortfarande inte att starta, den hostar till lite ibland när man försöker starta men inget mer.

Har inte kollat tändinställningen. Känns iallafall som att tändningen är problemet eftersom den får fram bensin.

/Krya på dig/

Håller med annars. Tändning. En 240 förgasare brukar ju sällan strula så... Haft problem med annat bilmärke en gång då tändspole eller något sorts motstånd/förbikoppling som hörde till denna la av. Kom ej ihåg. 25 år sedan...

Du tänker på förbikopplingsmotståndet.

En vit avlång sak som sitter på passagerarsidan i motorrummet på 240, vid torkarmotorn om jag inte minns fel.
Går ju att prova koppla förbi den, det enda motståndet gör är att sänka 12V-spänningen till 9V och kopplas förbi när man drar på starten för maximal strömstyrka till tändspolen vid start (eftersom spänningen sjunker när man drar på starten).
Tändspolen är egentligen en 9V spole om jag inte minns fel och därför är det kopplat på detta sätt.

Okej! Jag mätte på tändspolen när jag försökte starta. När jag mätte på + och - på spolen fick jag bara 6,5 - 7 volt. Så kan detta ha med det där motståndet att göra? Har sett det men aldrig förstått vad det är till för tongue

Föddes till att älska Volvo.
Evildan
24 januari 2016 ·

Har du undersökt om membranet är helt?

sterge
24 januari 2016 · 484 Inlägg

Evildan skrev:
Har du undersökt om membranet är helt?

Var sitter det? Har faktiskt förgasaren liggandes på köksbordet så går snabbt att kolla om jag bara vet var jag ska kika tongue

Föddes till att älska Volvo.
Evildan
24 januari 2016 ·

sterge skrev:

Evildan skrev:
Har du undersökt om membranet är helt?

Var sitter det? Har faktiskt förgasaren liggandes på köksbordet så går snabbt att kolla om jag bara vet var jag ska kika tongue

Är nämligen inte helt ovanligt, eller så är det dåligt med ATF för dämpkolven.

Undersök först om det är ATF i behållaren, är det tomt så prova fyll på i första skedet.
Högst upp på förgasaren sitter ju påfyllningen och strax nedanför har du tre stjärnskruvar som du skruvar bort.
Då ser du membranet, lyft upp försiktigt då gummit kan ha fastnat i förgasarhuset över åren.
När du har fått isär det så kika framförallt där gummit är fastskruvat under en bra lampa efter små sprickor, jag menar verkligen små.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Kastar in en ny brasklapp..
Du får nog kolla så att du gjorde rätt vid inkopplingen av de nya grejorna till fördelaren eftersom den gick på tomgång före det..Så du har kanske 2 fel p g nu..

Senast redigerat av tommen1 (24 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
sterge
24 januari 2016 · 484 Inlägg

Evildan skrev:

sterge skrev:

Evildan skrev:
Har du undersökt om membranet är helt?

Var sitter det? Har faktiskt förgasaren liggandes på köksbordet så går snabbt att kolla om jag bara vet var jag ska kika tongue

Är nämligen inte helt ovanligt, eller så är det dåligt med ATF för dämpkolven.

Undersök först om det är ATF i behållaren, är det tomt så prova fyll på i första skedet.
Högst upp på förgasaren sitter ju påfyllningen och strax nedanför har du tre stjärnskruvar som du skruvar bort.
Då ser du membranet, lyft upp försiktigt då gummit kan ha fastnat i förgasarhuset över åren.
När du har fått isär det så kika framförallt där gummit är fastskruvat under en bra lampa efter små sprickor, jag menar verkligen små.

Så ser det inte ut för mig. Är en SU-förgasare kan jag säga. Sitter 4 skruv i botten, bakom där sitter nå plastaktigt, ser nästan ut som en liten behållare. Den var hel iallafall.

Föddes till att älska Volvo.
Evildan
24 januari 2016 ·

sterge skrev:

Evildan skrev:

sterge skrev:

Var sitter det? Har faktiskt förgasaren liggandes på köksbordet så går snabbt att kolla om jag bara vet var jag ska kika tongue

Är nämligen inte helt ovanligt, eller så är det dåligt med ATF för dämpkolven.

Undersök först om det är ATF i behållaren, är det tomt så prova fyll på i första skedet.
Högst upp på förgasaren sitter ju påfyllningen och strax nedanför har du tre stjärnskruvar som du skruvar bort.
Då ser du membranet, lyft upp försiktigt då gummit kan ha fastnat i förgasarhuset över åren.
När du har fått isär det så kika framförallt där gummit är fastskruvat under en bra lampa efter små sprickor, jag menar verkligen små.

Så ser det inte ut för mig. Är en SU-förgasare kan jag säga. Sitter 4 skruv i botten, bakom där sitter nå plastaktigt, ser nästan ut som en liten behållare. Den var hel iallafall.

Aha, sura SU.
Jo då ser det annorlunda ut, jag tänkte mig en Stromberg 175 CD. Sorry. Men nu är den felsökt iaf. tongue

sterge
26 januari 2016 · 484 Inlägg

Ja tongue
Felet verkar helt klart ligga i tändningen. Den hoppade inte ens igång på startgas.

Gnista på stiften har den men den såg lite klen ut. Tog även bort fördelarlocket och tittade på gnistan mellan brytaren och det fanns det också även där, men även den såg liten ut, vet dock inte hur den ska se ut riktigt men nu är det gjort iallafall.

Föddes till att älska Volvo.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 januari 2016 · 17 455 Inlägg

simlar skrev:

Hybridsmurfen skrev:

sterge skrev:
Har inte kunnat svara då jag har varit och fortfarande är sjuk, så har inte orkat sitta vid datorn hmm

Har inga nyheter att komma med. Bilen går fortfarande inte att starta, den hostar till lite ibland när man försöker starta men inget mer.

Har inte kollat tändinställningen. Känns iallafall som att tändningen är problemet eftersom den får fram bensin.

/Krya på dig/

Håller med annars. Tändning. En 240 förgasare brukar ju sällan strula så... Haft problem med annat bilmärke en gång då tändspole eller något sorts motstånd/förbikoppling som hörde till denna la av. Kom ej ihåg. 25 år sedan...

Du tänker på förbikopplingsmotståndet.

En vit avlång sak som sitter på passagerarsidan i motorrummet på 240, vid torkarmotorn om jag inte minns fel.
Går ju att prova koppla förbi den, det enda motståndet gör är att sänka 12V-spänningen till 9V och kopplas förbi när man drar på starten för maximal strömstyrka till tändspolen vid start (eftersom spänningen sjunker när man drar på starten).
Tändspolen är egentligen en 9V spole om jag inte minns fel och därför är det kopplat på detta sätt.

jajamen! Är detta defekt får man de mest konstiga fel. Bland annat eldar bilen upp brytare och tändspole. Haft det problemet på en MB w123 230 förgasare. Bytte motstånd & tändspole. Gick som en klocka sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sterge
26 januari 2016 · 484 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

simlar skrev:

Hybridsmurfen skrev:

/Krya på dig/

Håller med annars. Tändning. En 240 förgasare brukar ju sällan strula så... Haft problem med annat bilmärke en gång då tändspole eller något sorts motstånd/förbikoppling som hörde till denna la av. Kom ej ihåg. 25 år sedan...

Du tänker på förbikopplingsmotståndet.

En vit avlång sak som sitter på passagerarsidan i motorrummet på 240, vid torkarmotorn om jag inte minns fel.
Går ju att prova koppla förbi den, det enda motståndet gör är att sänka 12V-spänningen till 9V och kopplas förbi när man drar på starten för maximal strömstyrka till tändspolen vid start (eftersom spänningen sjunker när man drar på starten).
Tändspolen är egentligen en 9V spole om jag inte minns fel och därför är det kopplat på detta sätt.

jajamen! Är detta defekt får man de mest konstiga fel. Bland annat eldar bilen upp brytare och tändspole. Haft det problemet på en MB w123 230 förgasare. Bytte motstånd & tändspole. Gick som en klocka sen.

Vart kan man köpa såna?

Föddes till att älska Volvo.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 januari 2016 · 17 455 Inlägg

sterge skrev:

Hybridsmurfen skrev:

simlar skrev:
Du tänker på förbikopplingsmotståndet.

En vit avlång sak som sitter på passagerarsidan i motorrummet på 240, vid torkarmotorn om jag inte minns fel.
Går ju att prova koppla förbi den, det enda motståndet gör är att sänka 12V-spänningen till 9V och kopplas förbi när man drar på starten för maximal strömstyrka till tändspolen vid start (eftersom spänningen sjunker när man drar på starten).
Tändspolen är egentligen en 9V spole om jag inte minns fel och därför är det kopplat på detta sätt.

jajamen! Är detta defekt får man de mest konstiga fel. Bland annat eldar bilen upp brytare och tändspole. Haft det problemet på en MB w123 230 förgasare. Bytte motstånd & tändspole. Gick som en klocka sen.

Vart kan man köpa såna?

Biltema?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000037038/

Men de flesta biltillbehörsbutiker har dessa på lager. Priser varierar. Mellan 100 till 500 kr. Ska du ändå byta grejor så byt denna med. Kolla brytare sen för den kan ha tagit rejält med stryk om detta var problemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sterge
26 januari 2016 · 484 Inlägg

Menade förkopplingsmotståndet smile tändspolen är bytt.

Kan behöva lite pedagogisk hjälp. 
Tog ju bort fördelaren som sagt. Och vet inte om jag gjorde rätt när jag satte tillbaka den. Vred motorn så att märket på kamremmen låg i linje med markeringen och sedan monterade jag tillbaka fördelaren. Rätt eller fel?

Föddes till att älska Volvo.
TurboSman
26 januari 2016 · 69 Inlägg

När markeringarna är i linje med varandra skall väll rotor armen peka mot ettans cylinder

Volvo 945 (1997)
sterge
26 januari 2016 · 484 Inlägg

TurboSman skrev:
När markeringarna är i linje med varandra skall väll rotor armen peka mot ettans cylinder

Menar du markeringen på kamremmen och jacket i godset? Det var dom jag använde mig av.

Föddes till att älska Volvo.
sterge
26 januari 2016 · 484 Inlägg

Såhär gjorde jag:

1. Demonterade fördelaren, tog bort alla vakumslangar osv.
2. Vred motorn vad jag trodde var rätt med hjälp av markeringen på kamremmen och godset.
3. Vred rotorn så att den pekade mot markeringen på fördelaren.
4. Stoppade tillbaka fördelaren och i detta skede så vrider sig rotorn så att den pekar rakt in mot kylaren.

Vad gör jag för fel? Blir bara mer och mer frustrerad över detta sad

Föddes till att älska Volvo.
simlar
27 januari 2016 · 5 524 Inlägg

sterge skrev:
Såhär gjorde jag:

1. Demonterade fördelaren, tog bort alla vakumslangar osv.
2. Vred motorn vad jag trodde var rätt med hjälp av markeringen på kamremmen och godset.
3. Vred rotorn så att den pekade mot markeringen på fördelaren.
4. Stoppade tillbaka fördelaren och i detta skede så vrider sig rotorn så att den pekar rakt in mot kylaren.

Vad gör jag för fel? Blir bara mer och mer frustrerad över detta sad

Eftersom det är snedskuret drev på fördelaren så får du vrida rotorn som rakt mot blocket/snett bakåt så vrider rotorn och lägger sig mot märkningen på fördelarhuset.

Det är en skåra på fördelarhuset som roton ska peka på när 1ans cylinder är i tdc.

Sen får du justera in förtändningen antingen på känn eller med tändinställningslampa. Förtändningen brukar oftast ska vara 8°+-2° på rödblockarna med motorn på tomgång och vakuumet till fördelaren bortkopplat.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
sterge
27 januari 2016 · 484 Inlägg

Nu går bilen att starta men den går inte på alla burk så den var väldigt svårstartad.

linade upp dreven så markeringarna stod mot varandra. Tog ur fördelaren och justerade så att rotorn hamnade mot markeringen på fördelaren. Vad kan vara fel nu då?

Föddes till att älska Volvo.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang