Digital design 4800w bas vad ska jag ha för slutsteg till?

peddanfyrkant
13 januari 2016 · 11 Inlägg

hej, jag funderar om jag ska köpa en digital design 4800w 15tum bas. och jag behöver hjälp vad för slutsteg jag ska ha till för jag är inte bra alls på detta kan inte mycket om slutsteg å basar. ni får gärna länka big_smile

Fjong
13 januari 2016 · 1 494 Inlägg

Skriver du hela namnet på basen så underlättar det. Tänk också på att du måste ha ström för att kunna driva det med och vilket steg som kan passa beror på vilka spolar basen har och vad den ska användas till. smile

fredda_king Fotograf
13 januari 2016 · 1 319 Inlägg

om du inte kan så mkt varför ska du då köpa det värsta typ? köp nå och lär dig med annars. det roliga är ju bygga :

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
AreeZ Golf mk3 LOUD
14 januari 2016 · 515 Inlägg

peddanfyrkant skrev:
hej, jag funderar om jag ska köpa en digital design 4800w 15tum bas. och jag behöver hjälp vad för slutsteg jag ska ha till för jag är inte bra alls på detta kan inte mycket om slutsteg å basar. ni får gärna länka big_smile

Vilken modell är det du kikar på ?
Gissar på att du kikat på 3515g och den kan du driva med ett DD M1C steg om du vill det.
4800W är Burst power.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
peddanfyrkant
14 januari 2016 · 11 Inlägg

jo det var en 3515g jag syftade på big_smile men hittade ett paket igår med bas och slutsteg vet nån om den här basen är bra alltså att den är bra byggd att dom inte går sönder lätt. för kan bara dom vanligare märket på basar har inte hört talas om de här märket smile  http://www.brl.se/sv/artiklar/b-hn18d11 … 5001d.html

AreeZ Golf mk3 LOUD
14 januari 2016 · 515 Inlägg

Steget har fått mycket kritik och lämnar enligt flera testar inte vad det lovar.
Basen är från B2 Audio och dom har jag hört bra om.

Vart i landet håller du till ?

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Fjong
14 januari 2016 · 1 494 Inlägg

B2 är bra grejer, kör dubbla hn12 i min bil och det pumpar ju på hyfsat. Har inte hämtat riktigt allt ur dom än pga slutstegsproblem och lådan ska förbättras men nöjd är jag än så länge. Sen är ju DD ett kvalitets märke också.

Att basen inte går sönder så lätt hänger på att det är rätt installerat, använder du det fel (med dist tex) kvittar det vad du stoppar in så kommer du bränna det.

Men som sagt se till så att du har ström innan du köper massa stora slutsteg. Tänk även på att lådan och installationen av basen är mycket viktig, du tjänar mer tryck på en bra låda än att skicka på massa effekt (om du nu får ut effekten det vill säga)

peddanfyrkant
15 januari 2016 · 11 Inlägg

okej, men när jag ändå kan fråga går det ,tex, att ha olika basar med olika watt och olika ohm i samma låda? om vi skulle säga att man har en kicker 15tum med 600w-1200w på 2ohm. och 2 kicker 12tum med 300w-600w med 4ohm i samma låda?

Nausea Avstängd
16 januari 2016 · 598 Inlägg

Watt och ohm har inte mycket med beräkningen av lådvolymen att göra. För det krävs tillgång till Thiele/Small parametrar. Effekttålighet och impedans påverkar förstärkaren och hur mycket ljudtryck du får ut i slutändan. Jag tror mer på optimerade kammare för varje bas inuti en låda i stället för en gemensam låda som inte är optimerad för nån utav basarna.

J3n5
16 januari 2016 · 792 Inlägg

Länka bas spec istället så har vi lättare hjälpa. Jag sitter på en 3512g supercharged med ett billigt 2000.1 gas monosteg och lyckas spela 145db i odämpad bil. Vad är ditt mål? Spela högt? Spela fint?

Mazda Miata "Turbo" (1991)
AreeZ Golf mk3 LOUD
18 januari 2016 · 515 Inlägg

peddanfyrkant skrev:
okej, men när jag ändå kan fråga går det ,tex, att ha olika basar med olika watt och olika ohm i samma låda? om vi skulle säga att man har en kicker 15tum med 600w-1200w på 2ohm. och 2 kicker 12tum med 300w-600w med 4ohm i samma låda?

som svar på den frågan är det nej.
Du skall inte använda olika storlekar på basar i bilen oavsett om dom sitter i olika kammare.
Det blir inte bra helt enkelt smile

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Nausea Avstängd
19 januari 2016 · 598 Inlägg

AreeZ skrev:

peddanfyrkant skrev:
okej, men när jag ändå kan fråga går det ,tex, att ha olika basar med olika watt och olika ohm i samma låda? om vi skulle säga att man har en kicker 15tum med 600w-1200w på 2ohm. och 2 kicker 12tum med 300w-600w med 4ohm i samma låda?

som svar på den frågan är det nej.
Du skall inte använda olika storlekar på basar i bilen oavsett om dom sitter i olika kammare.
Det blir inte bra helt enkelt smile

Så bas och midbasar i en och samma bil är uteslutet? Jag tänkte faktiskt fråga varför han ska ha flera olika subbar. Bättre att bygga en låda med 1 sub och 2 feta 8 eller 10" som midbas. I varsin kammare förstås.

peddanfyrkant
19 januari 2016 · 11 Inlägg

okej men kan ni rekommendera nån bass och slutsteg då efter som jag inte värkar vara haj på det här alls. klart vill man ju ha ganska bra ljud oxå men nu handlar de väll lite om att man ska vara värst här i byn oxå med dunka dunka lol  ända orsaken jag hade villa ha 3 basar som jag skrev tidigare är bara för att jag tycker det ser snyggt ut med tex: en 15tum bas i mitten av lådan och typ 2 12tums basar på sidan om. om ni nu förstår big_smile
                    _____
typ så här     !o O o!      lol lol
                    -------

AreeZ Golf mk3 LOUD
19 januari 2016 · 515 Inlägg

Nausea skrev:

AreeZ skrev:

peddanfyrkant skrev:
okej, men när jag ändå kan fråga går det ,tex, att ha olika basar med olika watt och olika ohm i samma låda? om vi skulle säga att man har en kicker 15tum med 600w-1200w på 2ohm. och 2 kicker 12tum med 300w-600w med 4ohm i samma låda?

som svar på den frågan är det nej.
Du skall inte använda olika storlekar på basar i bilen oavsett om dom sitter i olika kammare.
Det blir inte bra helt enkelt smile

Så bas och midbasar i en och samma bil är uteslutet? Jag tänkte faktiskt fråga varför han ska ha flera olika subbar. Bättre att bygga en låda med 1 sub och 2 feta 8 eller 10" som midbas. I varsin kammare förstås.

För att bas och middbas spelar olika register och sitter på olika placeringar i bilen.
Varför ska du ha middbasar i bakluckan då dom kommer gå upp i register så röster blir hörbara.
Du ska inte blanda olika storlekar i skuffen så enkelt är det.
Det blir inte bra.

Till TS:
Du har kollat på en riktigt bra bas från början.
Digital Designs 35-serien spelar både högt och riktigt snyggt !
Kolla DD's Redline serier också, det är väldigt prisvärda basar.

Mitt tips är att du kontaktar LW Audio så kommer du få kanonhjälp.
http://www.lw-audio.com/sv/start.html

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
peddanfyrkant
19 januari 2016 · 11 Inlägg

okej tack ska kolla på det smile

Nausea Avstängd
20 januari 2016 · 598 Inlägg

AreeZ skrev:

Nausea skrev:

AreeZ skrev:
som svar på den frågan är det nej.
Du skall inte använda olika storlekar på basar i bilen oavsett om dom sitter i olika kammare.
Det blir inte bra helt enkelt smile

Så bas och midbasar i en och samma bil är uteslutet? Jag tänkte faktiskt fråga varför han ska ha flera olika subbar. Bättre att bygga en låda med 1 sub och 2 feta 8 eller 10" som midbas. I varsin kammare förstås.

För att bas och middbas spelar olika register och sitter på olika placeringar i bilen.
Varför ska du ha middbasar i bakluckan då dom kommer gå upp i register så röster blir hörbara.
Du ska inte blanda olika storlekar i skuffen så enkelt är det.
Det blir inte bra.

Till TS:
Du har kollat på en riktigt bra bas från början.
Digital Designs 35-serien spelar både högt och riktigt snyggt !
Kolla DD's Redline serier också, det är väldigt prisvärda basar.

Mitt tips är att du kontaktar LW Audio så kommer du få kanonhjälp.
http://www.lw-audio.com/sv/start.html

De spelar helt olika frekvenser med väldigt branta filter. Det kan vara en kombi eller halvkombi också. Inte ovanligt i ett land där den mest sålda bilen är V70. Hur som helst är det många som har midbas (6x9) nånstans bak i bilen. Har du testat? Frågan var om han kunde ha alla 3 i en och samma låda. Svar: nej, men ja om det är olika kammare. Därmed inte sagt att jag rekommenderar det. Om han bygger lådan rätt kan han dessutom låta midbasen spela genom skidluckan så han slipper bygga om dörrar och annat som bara är sååå jobbigt och det blir svårare att sälja bilen. En annan fördel är ju att man då kan kapa bort basfrekvenser i dörrarna som bara låter illa utan dämpning. Med rätt inställd tidskomp kan du få bort mycket av känslan att ljudet kommer bakifrån.

Senast redigerat av Nausea (20 januari 2016)

AreeZ Golf mk3 LOUD
20 januari 2016 · 515 Inlägg

Nausea skrev:

AreeZ skrev:

Nausea skrev:

Så bas och midbasar i en och samma bil är uteslutet? Jag tänkte faktiskt fråga varför han ska ha flera olika subbar. Bättre att bygga en låda med 1 sub och 2 feta 8 eller 10" som midbas. I varsin kammare förstås.

För att bas och middbas spelar olika register och sitter på olika placeringar i bilen.
Varför ska du ha middbasar i bakluckan då dom kommer gå upp i register så röster blir hörbara.
Du ska inte blanda olika storlekar i skuffen så enkelt är det.
Det blir inte bra.

Till TS:
Du har kollat på en riktigt bra bas från början.
Digital Designs 35-serien spelar både högt och riktigt snyggt !
Kolla DD's Redline serier också, det är väldigt prisvärda basar.

Mitt tips är att du kontaktar LW Audio så kommer du få kanonhjälp.
http://www.lw-audio.com/sv/start.html

De spelar helt olika frekvenser med väldigt branta filter. Det kan vara en kombi eller halvkombi också. Inte ovanligt i ett land där den mest sålda bilen är V70. Hur som helst är det många som har midbas (6x9) nånstans bak i bilen. Har du testat? Frågan var om han kunde ha alla 3 i en och samma låda. Svar: nej, men ja om det är olika kammare. Därmed inte sagt att jag rekommenderar det. Om han bygger lådan rätt kan han dessutom låta midbasen spela genom skidluckan så han slipper bygga om dörrar och annat som bara är sååå jobbigt och det blir svårare att sälja bilen. En annan fördel är ju att man då kan kapa bort basfrekvenser i dörrarna som bara låter illa utan dämpning. Med rätt inställd tidskomp kan du få bort mycket av känslan att ljudet kommer bakifrån.

Har du en bas så nej, och åter nej.
Blanda inte i skuffen ändå.
Ja jag har sett vad som händer med högtalare som sitter i hatthyllan, eller där mindre basar sitter i skuffen
och får ta emot luften från de större.
Utsläckning är ett problem du kan få när du mixar.
Spelar sönder de mindre är också något som kan hända.

Anledningen till att man ser flera bilar med 6x9" i skuffen är pga att dom inte vet bättre wink
Jag säger då hellre att lägga krut på ett framsystem i antingen originalhål.  Vilket du kan få sjukt bra
utan att "förstöra" dörrsidorna.

Ja jag har testat, ser du någon ute på tävlingsbanorna som kör med blandat i skuffen ? 
Vilken återförsäljare av bilstereo rekommenderar detta ?
Du kanske ska ta och lyssna lite på folk som kan något, kom gärna ut och kolla på lite EMMA/db-drag och lär
dig av folk som kan.
Detta tips kan jag ge till alla, finns så sjukt mycket kunskap som folk gärna delar med sig av.
http://www.bilstereoforbundet.com/
Kolla, prova på eller vad som.  Det är lärorikt smile

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Nausea Avstängd
20 januari 2016 · 598 Inlägg

Därför skrev jag att det skulle vara olika kammare. Om "utsläckning" och annat du nämner är ett sånt problem, varför är de flesta högtalare byggda i en låda då? Jag har bättre koll än vad du tror! Och jag behöver inte tävla i ljud för att veta. Fullregisterhögtalare i dörrar som slipper spela basfrekvenser låter också bättre.

Senast redigerat av Nausea (20 januari 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang