Frambroms lägger sig an vid minusgrader - Passat '03

JTx
14 januari 2016 · 2 Inlägg

Hallå. Tänkte höra om nån av er varit med om att vänster frambroms lägger sig an vid minusgrader? Har troligtvis vatten i bakre kammaren (in mot kupén) i bromsservon, då jag tömt den främre och den innehöll en del äckligt vatten. Men även efter att jag fått torrt där har jag fenomenet att så fort det kryper under minusstrecket på termometern så släpper nånting när jag trampar på bromspedalen och det lägger sig på.

Bromsvätskan är testad och skulle endast(?) innehålla 1% vilket inte var någon fara. Så tror ni det kan vara det eventuella vattnet i bromsservon som spökar eller ska jag kolla nåt annat? Vad tror ni? Är rätt oduglig vad gäller bromsar på bilar och säkert även att förklara mig men försök ge mig nåt vettigt svar, dumma svar ger jag mig själv så bra big_smile Tack på förhand!

Mvh

uhlin
15 januari 2016 · 2 834 Inlägg

Bromsservon tror jag inte alls på då den inte direkt har den uppgiften, skulle då istället kunna va huvudcylindern, men tror inte det heller.

Har du sett så allt löper lätt vid oket, kolven i oket går lätt? Ta isär och gör rent där bromsklossarna löper, motionera kolven i oket, kläm in den med hjälp av ett spett, större polygrip,  eller liknade. (var rädd om gummidamasken bara)

Tryck ut kolven igen med hjälp av bromspedalen, tryck inte ut den allt för långt så den ploppar ur, då blir det jobbigt.  Tryck ej  pedalen ända ner i golvet heller då packningar kan skadas i huvudcylindern.

Hjälper ej detta så skulle jag byta bromsslang det första efter detta, kan va den som separerat inuti och täpper till för bromsvätskan att ta sig tillbaka.

P.S. Har du inte hållit på med bromsar så mycket tidigare så kanske du har nån bekant som kan hjälpa dig?
Menar bara så att allt blir ihopsatt rätt så inte nåt händer och du är utan bromsar då du behöver dem. wink

Senast redigerat av uhlin (15 januari 2016)

JTx
15 januari 2016 · 2 Inlägg

Glömde skriva i min förvirring och glömska att ok och bromsslang redan är bytt. Det just därför jag är inne på vad nästa steg blir? Det är inga bekymmer alls när det är plusgrader eller nån enstaka minus ute.Tack för svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang