Var gränsen i vikt besparing går

Muttley
19 januari 2016 ·

Jag tjänar åtskilliga tusenlappar på att inte tanka fullt.    Någon annan kan inte hålla tummarna i styr så kan aldrig tanka fullt :p

Kör nästan alltid på farthållare upp och ner hit och dit. Kör på ecodriving.

Gör ingen skillnad om jag har full tank eller 1/4.

Ligger konstant på mina 7,8-8,0 ändå med S70 smile



Har även testa med en cadillac cts. Full tank så drog den ungefär lika mycket som om de hade varit 10 liter i den.


Man  får noga kapa ett par hundra kilo.

rawsezx
28 januari 2016 · 116 Inlägg

Allt går att räkna på.

Vi ställer upp ett exempel.

Massa (kg): 1800 kg
Gravitationskonstant (m/s/s): 9,800
Koefficient rullmotstånd: 0,015 (gummihjul mot asfalt).
Luftdensitet (kg/m^3): 1,225
Luftmotståndskoefficient (cw): 0,260
Frontarea (m^2): 1
Hastighet (km/h): 100.00


Beräknad energi för att förflytta ovan indata

Tröghetsmoment (J): 694444,448
Kraft(Dragkraft) (N): 387,478
Effekt (W): 10763,280

Jag presenterar inte formlerna här, dessa kommer från beräkningsunderlag som jag har använt mig av inom jobbet för beräkningsmodeller för hur mycket batterikapacitet ett fordon skall bära med sig, dvs hur mycket "dödvikt" skall man släpa runt på i onödan. Just detta projekt gällde elektriska truckar men samma formler går att beräkna vikten på exempelvis bensin, diesel fotogen etc.

Slut på pausunderhållningen, vi återgår till beräkningen igen.

Energi i 1 kg bensin (J): 47300000
Åtgång bensin per sekund (kg): 0,0002275535
Åtgång bensin per timme (kg): 0,8191925752
Åtgång bensin per timme med 30% verkningsgrad på motorn (kg): 2,7306419175
Omräkning kg till liter (l): 3,900917025

Observera att jag inte har räknat med övriga effektförluster såsom hjullager, transmission etc då dessa
är "konstanta" eller försumbarar på en viktminskning på 40 kg.

Ovan beräkning säger alltså att det går åt 3,900917025 liter bensin för att köra 10 mil.

Samma beräkning som ovan fast med ett objekt som väger 1760 kg istället: 3,8417204075 liter.

Skillnaden är alltså: 0,0591966175 liter på 10 mil.

Flyttar vid kommatecknet framåt ett steg så får vi skillnaden per mil istället: 0,00591966175 liters skillnad per mil.

Med ett bensinpris på 11,75 kr/l så sparar man cirka 6 öre per mil. Inte dumt!

Edit:

Skribenten ovan mig tjänar tusenlappar per år genom att inte tanka fullt, så då kan man baklänges räkna ut att han kör minst 40-50.000 mil per år!

Senast redigerat av rawsezx (28 januari 2016)

it_mutt Avstängd
28 januari 2016 · 10 388 Inlägg

rawsezx skrev:
Allt går att räkna på.

[...]


Edit:

Skribenten ovan mig tjänar tusenlappar per år genom att inte tanka fullt, så då kan man baklänges räkna ut att han kör minst 40-50.000 mil per år!

Eller så räknar man baklänges ut att det inte handlade om någon besparing pga viktsänkning wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torpis Forummoderator
28 januari 2016 · 10 572 Inlägg

rawsezx skrev:
Allt går att räkna på.

Vi ställer upp ett exempel.

Massa (kg): 1800 kg
Gravitationskonstant (m/s/s): 9,800
Koefficient rullmotstånd: 0,015 (gummihjul mot asfalt).
Luftdensitet (kg/m^3): 1,225
Luftmotståndskoefficient (cw): 0,260
Frontarea (m^2): 1
Hastighet (km/h): 100.00


Beräknad energi för att förflytta ovan indata

Tröghetsmoment (J): 694444,448
Kraft(Dragkraft) (N): 387,478
Effekt (W): 10763,280

Jag presenterar inte formlerna här, dessa kommer från beräkningsunderlag som jag har använt mig av inom jobbet för beräkningsmodeller för hur mycket batterikapacitet ett fordon skall bära med sig, dvs hur mycket "dödvikt" skall man släpa runt på i onödan. Just detta projekt gällde elektriska truckar men samma formler går att beräkna vikten på exempelvis bensin, diesel fotogen etc.

Slut på pausunderhållningen, vi återgår till beräkningen igen.

Energi i 1 kg bensin (J): 47300000
Åtgång bensin per sekund (kg): 0,0002275535
Åtgång bensin per timme (kg): 0,8191925752
Åtgång bensin per timme med 30% verkningsgrad på motorn (kg): 2,7306419175
Omräkning kg till liter (l): 3,900917025

Observera att jag inte har räknat med övriga effektförluster såsom hjullager, transmission etc då dessa
är "konstanta" eller försumbarar på en viktminskning på 40 kg.

Ovan beräkning säger alltså att det går åt 3,900917025 liter bensin för att köra 10 mil.

Samma beräkning som ovan fast med ett objekt som väger 1760 kg istället: 3,8417204075 liter.

Skillnaden är alltså: 0,0591966175 liter på 10 mil.

Flyttar vid kommatecknet framåt ett steg så får vi skillnaden per mil istället: 0,00591966175 liters skillnad per mil.

Med ett bensinpris på 11,75 kr/l så sparar man cirka 6 öre per mil. Inte dumt!

Edit:

Skribenten ovan mig tjänar tusenlappar per år genom att inte tanka fullt, så då kan man baklänges räkna ut att han kör minst 40-50.000 mil per år!

Nu börjar det likna något. Jobbigt att räkna om effekten fram och tillbaka, min bil använder kilowatten direkt. Men så väger den samma med full tank också. (I vart fall på de vågar vi dödliga använder)


Man får alltså inte ha speciellt långt till bensinmacken om man bara har en 6:a(6cc snapsglas) bensin på sig att ta sig till macken på per 10mil.

Sen man man vända på det och se det som att om du var tvungen att ta den där snapsen med bensin själv var 10:e mil, så är det plötsligt så mycket i besparing att du dött på kuppen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
granadadr
28 januari 2016 · 7 286 Inlägg

6 öre per mil,, det tjänar man ju på  ej ha stereon igång för tusan
då är det bättre att ej ha ac, fläkt eller dyl igång,, sätesvärmare tar energi osv,, skaffa mv så drar bilen mindre vid kallstart osv osv,,man tjänar mkt mer på mina exempel än att ej tanka fullt wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
torpis Forummoderator
28 januari 2016 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:
6 öre per mil,, det tjänar man ju på  ej ha stereon igång för tusan
då är det bättre att ej ha ac, fläkt eller dyl igång,, sätesvärmare tar energi osv,, skaffa mv så drar bilen mindre vid kallstart osv osv,

Absolut!  Elbilen drar i lugn körning 16kWh per 10mil. Värmen drar i häraden 3kW när det är minusgrader. Sätesvärme försumbart.  Men att addera 3kW på 16kW är ju faktiskt 20%!


granadadr skrev:
man tjänar mkt mer på mina exempel än att ej tanka fullt wink

Jepp, men det var inte frågan. Sen spar man, inte tjänar haha.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang