Avtagbar solfilm

L_Holmberg SafariTrucken
18 januari 2016 · 39 Inlägg

Funderar på att köpa färdigskuren ev. avtagbar solfilm till passaten då det verkar väldigt lättmonterat och smidigt.
Vad är då för och nackdelar med detta samt vilken hemsida/företag skulle ni rekommendera?

Hitta dem här 2 sidorna men det kanske finns någon bättre?roll
http://www.soyafilm.se/product.html/Sol … gory_id=40

http://www.evofilm.se/-5/avtagbar-solfi … sat-kombi-

Blacksmoke is not a crime, it's a lifestyle!
Volkswagen Passat 3B TDi "Knacken" (1998)
Doktorkrall
18 januari 2016 · 5 Inlägg

Jag har tittat på solarplexius och det är som en tunn plexiglas skiva som är tonad som bara trycker dit.
http://www.solarplexius.se/solskydd-sol … assat/2002 det är till din bil modell där tror ja.
och på den sidan finns det installations guide också.
Men det som är lite dumt att det kostar lite mer än vad du tagit fram.

Men om man ska tona med vanlig toningsfilm så blir det en jäkla massa tid som går åt. och med det jag föreslagit tar det max tio minuter.

hoppas det var lite till hjälp kanske. smile

Snabb som blixten, stick som en dragster!
L_Holmberg SafariTrucken
18 januari 2016 · 39 Inlägg

Doktorkrall skrev:
Jag har tittat på solarplexius och det är som en tunn plexiglas skiva som är tonad som bara trycker dit.
http://www.solarplexius.se/solskydd-sol … assat/2002 det är till din bil modell där tror ja.
och på den sidan finns det installations guide också.
Men det som är lite dumt att det kostar lite mer än vad du tagit fram.

Men om man ska tona med vanlig toningsfilm så blir det en jäkla massa tid som går åt. och med det jag föreslagit tar det max tio minuter.

hoppas det var lite till hjälp kanske. smile

Låter ju riktigt smidigt! Frågan är ju om det blir problem med att hissa ner rutorna på bakdörrarna?
Sen var det ju nästan en 1000 lapp dyrare men klart man väljer kvalitet först wink

Edit: Läste precis på deras hemsida att bakrutorna inte går att veva ner hmm samt så står det inte hur många % toning det är neutral

Senast redigerat av L_Holmberg (18 januari 2016)

Blacksmoke is not a crime, it's a lifestyle!
Volkswagen Passat 3B TDi "Knacken" (1998)
Doktorkrall
18 januari 2016 · 5 Inlägg

Nej tyvärr kan man inte dra ner rutorna bak. Men om du söker på youtube så ser man att det är ganska mycket toning på det.

Annars kanske man kan köpa solarplexius till det bakre partiet och inte ta det på bakdörrarna och sen tar man solfilm med samma toning som solarplexiusen.

Men iallafall så fick du ju lite att fundera på nu kanske. smile

Snabb som blixten, stick som en dragster!
L_Holmberg SafariTrucken
18 januari 2016 · 39 Inlägg

Doktorkrall skrev:
Nej tyvärr kan man inte dra ner rutorna bak. Men om du söker på youtube så ser man att det är ganska mycket toning på det.

Annars kanske man kan köpa solarplexius till det bakre partiet och inte ta det på bakdörrarna och sen tar man solfilm med samma toning som solarplexiusen.

Men iallafall så fick du ju lite att fundera på nu kanske. smile

Precis vad jag tänkte! Bara det blir samma % på toningen så är det ju lungt. Men då blir ju istället problemet att det inte går att ta bort toningen haha roll

Blacksmoke is not a crime, it's a lifestyle!
Volkswagen Passat 3B TDi "Knacken" (1998)
ehedman
19 januari 2016 · 1 966 Inlägg

Varför inte gå på "riktig" film istället för den avtagbara varianten?

När du väl vill ta bort den är det lite besvärligare, men den sitter desto bättre och bubblor håller sig borta under tiden den sitter på.

Vet inte hur det är med färdigskuren film. Troligtvis är den inte värmd - den måste värmas efter dina rutors välvda former såvida du inte har helt raka rutor.

Alternativet är väl som någon påpekade  Solarplexius. Kan inte minnas när jag senast vevade ner mina bakre rutor på bilen - hur ofta gör du det?

Bara lite att klura på.

Low
19 januari 2016 · 3 311 Inlägg

Jag hade plexiglas på en av mina bilar kommer aldrig köpa det mer. Ser okej ut. Men....

Flugor dör mellan rutan och plexiglaset och damm.
Du kan inte öppna rutor.
Ser inte helt ut som toning.
Köp inte....


Min saab är tonad med biltemas avtagbara film haft det på alla mina bilar alltid fungerat. Jag tonade senast ute på våren när det var pollen har endast fått 2-3 jätte småkorn som är omöjligt att se.

Soyafilm är väl ok men tycker inte att det är svårt att skära filmen så onödigt enligt mig när du kan köpa för typ 100kr från biltema.

Svåraste är om man har både katt o hund så kan det komma hår emellan. Men är man noga så funkar det kanon :-).

Köp biltemas eller lämna in bilen......

Low
19 januari 2016 · 3 311 Inlägg

ehedman skrev:
Varför inte gå på "riktig" film istället för den avtagbara varianten?

När du väl vill ta bort den är det lite besvärligare, men den sitter desto bättre och bubblor håller sig borta under tiden den sitter på.

Vet inte hur det är med färdigskuren film. Troligtvis är den inte värmd - den måste värmas efter dina rutors välvda former såvida du inte har helt raka rutor.

Alternativet är väl som någon påpekade  Solarplexius. Kan inte minnas när jag senast vevade ner mina bakre rutor på bilen - hur ofta gör du det?

Bara lite att klura på.

Det där med att värma uppfilmen förstår jag inte.

Audi,bmw,saab och ingen av dem har raka rutor. Biltemas avtagbara följer hur bra som helst..

Senast redigerat av Low (19 januari 2016)

ehedman
19 januari 2016 · 1 966 Inlägg

Low skrev:

ehedman skrev:
Varför inte gå på "riktig" film istället för den avtagbara varianten?

När du väl vill ta bort den är det lite besvärligare, men den sitter desto bättre och bubblor håller sig borta under tiden den sitter på.

Vet inte hur det är med färdigskuren film. Troligtvis är den inte värmd - den måste värmas efter dina rutors välvda former såvida du inte har helt raka rutor.

Alternativet är väl som någon påpekade  Solarplexius. Kan inte minnas när jag senast vevade ner mina bakre rutor på bilen - hur ofta gör du det?

Bara lite att klura på.

Det där med att värma uppfilmen förstår jag inte.

Audi,bmw,saab och ingen av dem har raka rutor. Biltemas avtagbara följer hur bra som helst..

Oj, då måste den filmen vara otroligt elastisk?

Tänk att du försöker lägga dit ett stort pappersark på en ruta. Så är det med vanlig film, den måste man värma för att få bort "fingrarna".

Low
19 januari 2016 · 3 311 Inlägg

Ja den är elatisk. Audin tonade jag för 3-4 år sedan och inget har hänt ännu.

Även om man ser en hår strå efter filmen har satt sig så är det enkelt att ta bort och skölja.. Mot lim är det bara riva o sedan ny film.

Tona en bil för 100-150kr är otroligt om man jämnför mot att lämna in.

Har sett och provat filmer med lim och förstår inte vitsen riktigt.

Prova iaf. Värt det :-)

mopar300
19 januari 2016 ·

har med feltemas tjócka avtagbara fil på både bil å husvagn.....funkar skitbra, mkt lätt att få dit med......

L_Holmberg SafariTrucken
21 januari 2016 · 39 Inlägg

Grymt tacksam för alla svar! Plexi verkar ju inte vara värt och köpa efter vad ni har berättat så detta lär väl sluta med biltemas toning då "lämna in bilen" är på tok för dyrt enligt mig. roll

Blacksmoke is not a crime, it's a lifestyle!
Volkswagen Passat 3B TDi "Knacken" (1998)
Low
21 januari 2016 · 3 311 Inlägg

L_Holmberg skrev:
Grymt tacksam för alla svar! Plexi verkar ju inte vara värt och köpa efter vad ni har berättat så detta lär väl sluta med biltemas toning då "lämna in bilen" är på tok för dyrt enligt mig. roll

Om du aldrig har tonat så kolla guider på youtube.

Gör rent rutan noga.Använd mycket vatten blandat med såpa. Det är dom två som jag tycker är viktigtast. Faktiskt kul att tona när man kommer in i det :-)

mopar300
21 januari 2016 ·

Vatten å diskmedel funkar också...

Low
21 januari 2016 · 3 311 Inlägg

mopar300 skrev:
Vatten å diskmedel funkar också...

Enligt mig så löddrar det för mycket. :-)

mopar300
21 januari 2016 ·

Low skrev:

mopar300 skrev:
Vatten å diskmedel funkar också...

Enligt mig så löddrar det för mycket. :-)

eller bara vatten i mängder samt en bra skrapa.......

Low
21 januari 2016 · 3 311 Inlägg

mopar300 skrev:

Low skrev:

mopar300 skrev:
Vatten å diskmedel funkar också...

Enligt mig så löddrar det för mycket. :-)

eller bara vatten i mängder samt en bra skrapa.......

Utan såpa så blir resultatet dåligt där efter.

Christian S
21 januari 2016 · 4 816 Inlägg

Low skrev:

mopar300 skrev:
Vatten å diskmedel funkar också...

Enligt mig så löddrar det för mycket. :-)

beror ju på hur mycket diskmedel man tar, räcker ju med några droppar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
TimeJudge
22 januari 2016 · 183 Inlägg

Tjena.
Jag hade soyafilm på min 855 som finns på min sida och jag får säga att den va skit lätt att sätta dit blev bra resultat oxå. hade den på fram dörrarna tills jag blev stoppad och då va det bara att ta bort den sen när jag kom hem igen så satte jag upp den igen.

Det är inte laddet som dödar.
L_Holmberg SafariTrucken
22 januari 2016 · 39 Inlägg

TimeJudge skrev:
Tjena.
Jag hade soyafilm på min 855 som finns på min sida och jag får säga att den va skit lätt att sätta dit blev bra resultat oxå. hade den på fram dörrarna tills jag blev stoppad och då va det bara att ta bort den sen när jag kom hem igen så satte jag upp den igen.

Satt det bra utan bubblor o så oxå? Avtagbar solfilm kanske inte spelar så stor roll men färdigskuren film vore fint tongue

Blacksmoke is not a crime, it's a lifestyle!
Volkswagen Passat 3B TDi "Knacken" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang