Fälgar på Volvo 850

Doktorkrall
18 januari 2016 · 5 Inlägg

Jo, nu är det så att jag äger en Volvo 850 1996. När jag köpte den så fick jag med 4 st 17¨tum Volvo orginal fälgar tror jag att det är vilket jag tyckte såg rätt bra ut på bilen.
Men jag kan inte ha någon som sitter i baksätet för då skrapar däcken i skärmkanterna runt om bilen. Jag tänkte fråga vad man ska göra åt det för först tänkte jag bara gå ner till 16¨tum däck med typ 40 profil. Men om det går att fixa på något annat sätt så vore det ypperligt bra.
Jag hade fundering på att valsa skärmkanterna men jag vet inte riktigt.

Jag har en kompis som har en 850 94 och han får utan problem på 18¨tum och 19¨tum utan spacers. Är det någon skillnad mellan årsmodellerna att det till exempel är större hjulhus på 94 än 96. Har också sätt 96:or med 17-18¨tum däck så det kanske är något knas med just min bil bara.

Dimensionerna på däcken är 215/45/R17 om det hjälper något.

Tack på förhand! smile

Snabb som blixten, stick som en dragster!
Djo
18 januari 2016 · 10 157 Inlägg

Handlar om fälgens ET dina sitter längre ut förmodligen, såvida den inte är extremt trött i fjädringen.

Valsa är nog det du får göra för att få plats. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Christian S
18 januari 2016 · 4 816 Inlägg

precis, man kan inte bara gå på fälgens storlek utan man måste veta ved det är för ET (offsett) samt bredd då det är det som avgör om det tar i antingen i skärmkanten eller mot karossen sen när det är avklarat så kan man börja kolla på däckdimensionen så man inte har aldeles för breda eller alldeles för hög profil så man får helt fel rullomkrets och så däcket inte får plats i hjulhuset.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Doktorkrall
18 januari 2016 · 5 Inlägg

Ok, tackar så mycket för hjälpen.
Men hur kan man få reda på ET? kan man mäta/räkna sig till det? eller får jag man åka till någon däckfirma så de får kolla upp det med något instrument?

Funderade ändå på att valsa skärmkanterna för jag tycker det ser ganska bra om det blir rätt vill säga.

Snabb som blixten, stick som en dragster!
Smoke
18 januari 2016 · 692 Inlägg

Ta lös en fälg så står det på insidan av fälgen, vid navet så att säga.

Doktorkrall skrev:
Ok, tackar så mycket för hjälpen.
Men hur kan man få reda på ET? kan man mäta/räkna sig till det? eller får jag man åka till någon däckfirma så de får kolla upp det med något instrument?

Funderade ändå på att valsa skärmkanterna för jag tycker det ser ganska bra om det blir rätt vill säga.

Doktorkrall
19 januari 2016 · 5 Inlägg

Okej, tackar för hjälpen och snabba svar så att jag kan hitta några snygga fälgar nu till sommarn!

Snabb som blixten, stick som en dragster!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang