Motorvärmare som lagt av?

JFfoto
18 januari 2016 ·

Motorvärmaren sitter i en volvo 940 -98, sitter i en frostplugg?

Det är av märket calix, mer än detta vet jag inte. Men iaf så har bilen frysit lite och tempmätaren stigit en bit, därefter TROR jag
motorvärmaren la av, inte säker om det var före eller efter.  För tidigare kunde man höra hur det fräste i motorn om man la huvudet mot huven, men nu är det knäpptyst.

Kupévärmaren funkar dock utan problem. Vad kan vara fel?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 januari 2016 · 14 007 Inlägg

Julabogille skrev:
Motorvärmaren sitter i en volvo 940 -98, sitter i en frostplugg?

Det är av märket calix, mer än detta vet jag inte. Men iaf så har bilen frysit lite och tempmätaren stigit en bit, därefter TROR jag
motorvärmaren la av, inte säker om det var före eller efter.  För tidigare kunde man höra hur det fräste i motorn om man la huvudet mot huven, men nu är det knäpptyst.

Kupévärmaren funkar dock utan problem. Vad kan vara fel?

Antingen så är det nåt knas på strömmen fram till motorvärmaren eller så är den sopslut. Det är väl dom två alternativen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
joH900
18 januari 2016 · 414 Inlägg

Kanske frusit såpass så blockvärmaren blivit skadad.

Precis som du säger så brukar man höra att det börjar "fräsa" lite någon sekund efter man stoppat i kontakten i väggen.

Börja med att kolla så allt kablage är OK fram till värmaren, annars skulle jag utgå från att den är trasig. Om du har haft värmaren i med låg nivå på kylarvätska så kan den ha blivit överhettad och gått paj på grund av det också.

JFfoto
18 januari 2016 ·

Okej, tackar, jo den är nog sönder skulle jag tippa på isåfall.

JFfoto
18 januari 2016 ·

Hur får man bort värmaren ur frostpluggen? polygrip och våld eller?

uhlin
18 januari 2016 · 2 831 Inlägg

Sitter en liten mutter mitt på motorvärmaren som du lossar.(dock inte riktigt helt) sedan tar du bort värmaren, du får vinkla den lite då du ska ha bort den sen.

Antingen har du liksom en gaffel som trycker på värmaren, då har du en skruv vid sidan om som håller gaffeln, brukar va 13 mm på dessa, då lossar du den helt och tar sedan bort värmaren .

Senast redigerat av uhlin (18 januari 2016)

JFfoto
19 januari 2016 ·

Var till lokala verkstaden, har inget garage att hålla på i.

~1500 skulle dom ha iaf,  1000 för värmaren, sen 500 för arbete och glykol. Så ~350 kr för arbetet är inte så farligt,

JFfoto
27 januari 2016 ·

Nu har jag bytt värmaren utan resultat, det låter inget om motorn iaf, vet inte om det spelar någon  roll om motorn är varm/ljummen innan man stoppar i motorvärmaren? Börjar den värma när den är kall eller?

Har dock för mig att motorn har gett ifrån sig ett pysande ljud tidigare efter jag stängt av bilen och direkt satt i motorvärmaren.. Men nu knäpptyst.

Alla kontakter sitter i och ser hela ut, jordkabeln sitter där den ska och kupéfläkten funkar.

Edit: Den funkar nu, började låta efter ett litet tag. smile

Senast redigerat av Julabogille (27 januari 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang