Köpråd: Yaris eller Polo?

-matte En Medlem
25 januari 2016 · 405 Inlägg

Säg om Vag fuskar i 9/10 fall, och Toyota i 1/10 fall. Vem skulle du lite på mest? Tycker detta säger sig självt ;p

DasAuto
25 januari 2016 · 2 751 Inlägg

-matte skrev:
Säg om Vag fuskar i 9/10 fall, och Toyota i 1/10 fall. Vem skulle du lite på mest? Tycker detta säger sig självt ;p

För det första så litar jag på mina erfarenheter och inte på ett internationellt bilföretag. Jag läser vad det köp som jag möjligtvis gör innebär och utgår ifrån det. Lita kan jag göra på mina vänner.

Att dem ljuger om utsläpp tycker jag är fult, men knappast något jag väger in eller kommer väga in vid mitt nästa köp av VAG eller något annat märke för den delen.

Skippar ni i att handla på HM när det är bevisat att de använder sig av barnarbete i diverse u länder? Nej tror inte det.

Detta "mitt märke är bäst" attityd är skrattretande, ibland kan man tro att ert bilmärke betalar er big_smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
SportPilot Ubåtsingenjör
25 januari 2016 · 7 232 Inlägg

detta är en tragisk tråd, vem fan bryr sig om vilken tillverkare som säljer flest bilar ?!?

Till ts, åka och provkör båda modellerna och välj den du trivs bäst i ! Gillar du Polon mer så bör du även prova Seat Ibiza och Skoda Fabia då du får mer för pengarna. Seat och Skoda ingår i samma koncern som VW, så Ibiza och Fabia är mer eller mindre samma bil som Polo fast med annan kaross och inredning.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
25 januari 2016 ·

DasAuto skrev:

-matte skrev:
Säg om Vag fuskar i 9/10 fall, och Toyota i 1/10 fall. Vem skulle du lite på mest? Tycker detta säger sig självt ;p

För det första så litar jag på mina erfarenheter och inte på ett internationellt bilföretag. Jag läser vad det köp som jag möjligtvis gör innebär och utgår ifrån det. Lita kan jag göra på mina vänner.

Att dem ljuger om utsläpp tycker jag är fult, men knappast något jag väger in eller kommer väga in vid mitt nästa köp av VAG eller något annat märke för den delen.

Skippar ni i att handla på HM när det är bevisat att de använder sig av barnarbete i diverse u länder? Nej tror inte det.

Detta "mitt märke är bäst" attityd är skrattretande, ibland kan man tro att ert bilmärke betalar er big_smile

Man kan tro att vw betalar dig.
Vw är rötägg.  De vägrar ta på sig motor och växellådahaveri trots att de var 9 exakt lika modeller, alla rasade ungefär samtidigt inom 2 år.
De fick motvilligt göra vid deras fel. Kamkedjan var ju bara pinsamt.  Manuella lådor likaså. Kabelhärvor och helt värdelöst inpackade gastankar som rostar.

Men nog om det smile

DasAuto
25 januari 2016 · 2 751 Inlägg

tkd_rille skrev:

DasAuto skrev:

-matte skrev:
Säg om Vag fuskar i 9/10 fall, och Toyota i 1/10 fall. Vem skulle du lite på mest? Tycker detta säger sig självt ;p

För det första så litar jag på mina erfarenheter och inte på ett internationellt bilföretag. Jag läser vad det köp som jag möjligtvis gör innebär och utgår ifrån det. Lita kan jag göra på mina vänner.

Att dem ljuger om utsläpp tycker jag är fult, men knappast något jag väger in eller kommer väga in vid mitt nästa köp av VAG eller något annat märke för den delen.

Skippar ni i att handla på HM när det är bevisat att de använder sig av barnarbete i diverse u länder? Nej tror inte det.

Detta "mitt märke är bäst" attityd är skrattretande, ibland kan man tro att ert bilmärke betalar er big_smile

Man kan tro att vw betalar dig.
Vw är rötägg.  De vägrar ta på sig motor och växellådahaveri trots att de var 9 exakt lika modeller, alla rasade ungefär samtidigt inom 2 år.
De fick motvilligt göra vid deras fel. Kamkedjan var ju bara pinsamt.  Manuella lådor likaså. Kabelhärvor och helt värdelöst inpackade gastankar som rostar.

Men nog om det smile

Konstigt att jag aldrig haft dessa problem, eller någon i min närhet som ägt vw/audi/skoda. Goodwill har även fungerat bra då det behövts.
Du kanske ska fråga dig ifall de på din lokala vag verkstad är rötägg? Mig veterligen har VAG jävligt bra anseende utomlands, särskilt södra och central europa. USA ligger dem också bra till. Och snälla länka inte till någon artikel "Göran 59" hade problem med sin bil. Ja det är många som har det, och många bilmärken också. Jag har haft fler bekanta som haft enorma strul med BMW, och jag som dessutom ansett att BMW har bättre driftkvalite än vag alla dagar i veckan. Se så olika det kan vara.....

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Muttley
25 januari 2016 ·

DasAuto skrev:

tkd_rille skrev:

DasAuto skrev:

För det första så litar jag på mina erfarenheter och inte på ett internationellt bilföretag. Jag läser vad det köp som jag möjligtvis gör innebär och utgår ifrån det. Lita kan jag göra på mina vänner.

Att dem ljuger om utsläpp tycker jag är fult, men knappast något jag väger in eller kommer väga in vid mitt nästa köp av VAG eller något annat märke för den delen.

Skippar ni i att handla på HM när det är bevisat att de använder sig av barnarbete i diverse u länder? Nej tror inte det.

Detta "mitt märke är bäst" attityd är skrattretande, ibland kan man tro att ert bilmärke betalar er big_smile

Man kan tro att vw betalar dig.
Vw är rötägg.  De vägrar ta på sig motor och växellådahaveri trots att de var 9 exakt lika modeller, alla rasade ungefär samtidigt inom 2 år.
De fick motvilligt göra vid deras fel. Kamkedjan var ju bara pinsamt.  Manuella lådor likaså. Kabelhärvor och helt värdelöst inpackade gastankar som rostar.

Men nog om det smile

Konstigt att jag aldrig haft dessa problem, eller någon i min närhet som ägt vw/audi/skoda. Goodwill har även fungerat bra då det behövts.
Du kanske ska fråga dig ifall de på din lokala vag verkstad är rötägg? Mig veterligen har VAG jävligt bra anseende utomlands, särskilt södra och central europa. USA ligger dem också bra till. Och snälla länka inte till någon artikel "Göran 59" hade problem med sin bil. Ja det är många som har det, och många bilmärken också. Jag har haft fler bekanta som haft enorma strul med BMW, och jag som dessutom ansett att BMW har bättre driftkvalite än vag alla dagar i veckan. Se så olika det kan vara.....

Nej de var jag som fick köra åbäket. Och kollegor.   Och mottagningen har inte varit så bra för någon av oss.

Är omskrivet också om vw, att du missat det är konstigt. Jag har dock ingen bekant som har problem med Toyota :p

moparfarmer österbybruk
25 januari 2016 · 267 Inlägg

En annan grej med Vw (golf V) är att dom tror att du är totalt bakom flötet vad gäller att meka, som när säkringen till vindrutetorkarna gick p.g.a för mycket snö under dom...konstruktionsmiss.... Jag tog fram instruktionsboken och slog upp sidan med säkringar,  där stod det att alla säkringar Jag kan byta sitter på sidan av instrumentbrädan. Inget schema över vilken som gör vad. Men i säkringslocket fanns det symboler... Ingen för torkade, så jag fick fråga vår vän goolge af datorius om herr haynes hade nåt säkringsschema och det fanns till min glädje en säkringscentral bredvid batteriet med säkringar till b.l.a torkare och bränslepump. Men dom ska man byta på auktoriserad Vag verkstad enligt Vw.
Toyotas handböcker är mycket med omfattande. Där finns alla säkringar och reläer med. Även HUR man byter olja,säkringar och lampor

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
DasAuto
25 januari 2016 · 2 751 Inlägg

moparfarmer skrev:
En annan grej med Vw (golf V) är att dom tror att du är totalt bakom flötet vad gäller att meka, som när säkringen till vindrutetorkarna gick p.g.a för mycket snö under dom...konstruktionsmiss.... Jag tog fram instruktionsboken och slog upp sidan med säkringar,  där stod det att alla säkringar Jag kan byta sitter på sidan av instrumentbrädan. Inget schema över vilken som gör vad. Men i säkringslocket fanns det symboler... Ingen för torkade, så jag fick fråga vår vän goolge af datorius om herr haynes hade nåt säkringsschema och det fanns till min glädje en säkringscentral bredvid batteriet med säkringar till b.l.a torkare och bränslepump. Men dom ska man byta på auktoriserad Vag verkstad enligt Vw.
Toyotas handböcker är mycket med omfattande. Där finns alla säkringar och reläer med. Även HUR man byter olja,säkringar och lampor

Du skall se mercedes gamla Instruktionsböcker smile Något biltillverkare borde ta efter.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Sushikocken Sleeper
29 januari 2016 · 3 084 Inlägg

DasAuto skrev:

tkd_rille skrev:

DasAuto skrev:
För det första så litar jag på mina erfarenheter och inte på ett internationellt bilföretag. Jag läser vad det köp som jag möjligtvis gör innebär och utgår ifrån det. Lita kan jag göra på mina vänner.

Att dem ljuger om utsläpp tycker jag är fult, men knappast något jag väger in eller kommer väga in vid mitt nästa köp av VAG eller något annat märke för den delen.

Skippar ni i att handla på HM när det är bevisat att de använder sig av barnarbete i diverse u länder? Nej tror inte det.

Detta "mitt märke är bäst" attityd är skrattretande, ibland kan man tro att ert bilmärke betalar er big_smile

Man kan tro att vw betalar dig.
Vw är rötägg.  De vägrar ta på sig motor och växellådahaveri trots att de var 9 exakt lika modeller, alla rasade ungefär samtidigt inom 2 år.
De fick motvilligt göra vid deras fel. Kamkedjan var ju bara pinsamt.  Manuella lådor likaså. Kabelhärvor och helt värdelöst inpackade gastankar som rostar.

Men nog om det smile

Konstigt att jag aldrig haft dessa problem, eller någon i min närhet som ägt vw/audi/skoda. Goodwill har även fungerat bra då det behövts.
Du kanske ska fråga dig ifall de på din lokala vag verkstad är rötägg? Mig veterligen har VAG jävligt bra anseende utomlands, särskilt södra och central europa. USA ligger dem också bra till. Och snälla länka inte till någon artikel "Göran 59" hade problem med sin bil. Ja det är många som har det, och många bilmärken också. Jag har haft fler bekanta som haft enorma strul med BMW, och jag som dessutom ansett att BMW har bättre driftkvalite än vag alla dagar i veckan. Se så olika det kan vara.....

Ja alltså VW caddys vet jag flera med motorhaveri efter ca 20000mil inkl min egen 2006 där kammen rasade efter 18000 bytte och vevaxeln var skrot efter 18500. De jag jobbade åt hade en caddy-2012 som rök efter 15000. Mekanikern som jag lämnade bilen åt sa att han bytt åtskilliga kamaxlar på ju st VW caddy. En kompis hade kamaxelras på sin A4 också 2006 ca 14000mil. Servicen var såklart gjord på alla. Pratade med en som jobbat på VW och han sa att det inte är så hög kvalitet på prylarna.

http://www.vibilagare.se/sites/vibilaga … k=E3uy3MnA

http://www.automotorsport.se/artiklar/n … utar-salja

http://www.lansforsakringar.se/globalas … apport.pdf

Fuskar man med en grej så fuskar man definitivt med något annat också.

Senast redigerat av Sushikocken (29 januari 2016)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 januari 2016 · 13 742 Inlägg

moparfarmer skrev:
En annan grej med Vw (golf V) är att dom tror att du är totalt bakom flötet vad gäller att meka, som när säkringen till vindrutetorkarna gick p.g.a för mycket snö under dom...konstruktionsmiss.... Jag tog fram instruktionsboken och slog upp sidan med säkringar,  där stod det att alla säkringar Jag kan byta sitter på sidan av instrumentbrädan. Inget schema över vilken som gör vad. Men i säkringslocket fanns det symboler... Ingen för torkade, så jag fick fråga vår vän goolge af datorius om herr haynes hade nåt säkringsschema och det fanns till min glädje en säkringscentral bredvid batteriet med säkringar till b.l.a torkare och bränslepump. Men dom ska man byta på auktoriserad Vag verkstad enligt Vw.
Toyotas handböcker är mycket med omfattande. Där finns alla säkringar och reläer med. Även HUR man byter olja,säkringar och lampor

det håller jag med om..vw instruktionsbok duger bara som toapapper..

men jag kollar aldrig där jag googlar för jag vet att jag får bättre svar och ideer där endå smile

men vill nog hålla med om att toyota gör bättre bilar.. men för mig är det andra saker som är viktiga men har inte centralmonterade tummar heller smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
turbospin
31 januari 2016 · 8 Inlägg

Oj här verkar det ha spårat. Men om vi ska återgå till din fråga, och även vad denna tråd egentligen handlar om skulle jag säga Toyota direkt. De bara går och går, lättkörd men framförallt snåla att både äga och köra!
Polon går förvisso fint den också, då de funkar. Men har mer kända fel i elektroniken än toyotan och kostar dessutom mer att reparera.

Har två kompisar som har/haft Toyota Yaris och båda är nöjda. Ingen av dem har haft några utgifter utöver de vanliga på bilarna, och med de vanliga menar jag service, försäkring, skatt och drivmedel.

Hoppas på lyckat köp!

STriiiker
31 januari 2016 · 609 Inlägg

Jag har senaste halvåret kört en Yaris aut hybrid, mycket trevlig liten bil, åtminstone fungerar den galant. Gått ca 5700 nu, är nog precis över ett år gammal. Problem fri. Trevlig interiör. Trevlig aut. Skatten är 360/år.

Visst nu är den lite nyare än vad TS efterfrågar men dock.

Polon då, jo kört 1,6tdi sen den första modellen kom - 2010? Endast manuella dock, ja DSG föraktar man ju. Går bra, låg förbrukning. Känns och upplevs större än yarisen. Tyvärr var det en del mindre strul, irriterande saker. Också bemötandet hos verkstaden var ganska så.. ojämn.

Nu är dessa bilar leasade, men skulle jag äga en privat skulle jag välja Toyotan, även om det nu rör sig om en bensin/el vs. diesel (ganska stor skillnad sett till ägande) MEN sett till verkstad/service så skulle jag föredra Toyota alla dagar i veckan.

Och tyvärr måste jag säga, då jag alltid varit V.A.G förespråkare har jag genom mitt jobb b.la. blivit mätt på V.A.Gs trams och problem.

Senast redigerat av STriiiker (31 januari 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang