Skyddsbur i vanlig personbil?

DrKrall
19 januari 2016 · 25 Inlägg

En bekant fick sladd i 120km/h och kanade av vägen för ett par dagar sedan. Inga skador på vare sig bil eller passagerare, vilket var ren tur. Men jag har blivit lite nojig efteråt. neutral
Hur stor grej är det att sätta in en bur t.ex. i en vanlig Volvo XC60/70/90 och hur mycket bättre skydd får man?

Trekmeister
19 januari 2016 · 272 Inlägg

Utan att ha försökt göra det på en modern bil skulle jag säga att det är ett väldigt stort projekt. Så länge du dessutom vill ha möjlighet att lasta normalt antal passagerare blir det inte heller mycket till bur.

I slutändan skulle jag säga att det blivit en direkt försämring av säkerheten i en så pass modern bil. Några punkter jag direkt kommer att tänka på:
* Försämrade avstånd och skydd mot att slås in i sidor och tak.
* Interferens med sido-airbags och krockgardiner.
* Försämrad/förändrad hållbarhet och deformation av stål i trösklar och andra ställen där buren svetsats eller bultats.

Min slutsats: gör det inte!

torsen
19 januari 2016 · 7 238 Inlägg

Trekmeister skrev:
Utan att ha försökt göra det på en modern bil skulle jag säga att det är ett väldigt stort projekt. Så länge du dessutom vill ha möjlighet att lasta normalt antal passagerare blir det inte heller mycket till bur.

I slutändan skulle jag säga att det blivit en direkt försämring av säkerheten i en så pass modern bil. Några punkter jag direkt kommer att tänka på:
* Försämrade avstånd och skydd mot att slås in i sidor och tak.
* Interferens med sido-airbags och krockgardiner.
* Försämrad/förändrad hållbarhet och deformation av stål i trösklar och andra ställen där buren svetsats eller bultats.

Min slutsats: gör det inte!

Beror väl på vad det är för bil och till vad bilen används.
Utvändigt skydd fanns t ex på Land Rover Defender SVX.
Inkräktar inte på innerutrymmena.
Spannienbyggda Suzuki(Santana) för tyska marknaden har invändigt rullningsskydd i form av hockeymål.
Bowler Wildcat har som standard en kombination av utvändig och invändig bur.

Så nog finns det möjlighet att skydda sig.
Men, det är klart, en bur typ rallybil i en bil för DD kan bli lite opraktiskt.

Muttley
19 januari 2016 ·

I en modern bil så får du nog sämre skydd.   Hur ska du lösa krockgardiner med en bur?

DrKrall
19 januari 2016 · 25 Inlägg

Trekmeister skrev:
Utan att ha försökt göra det på en modern bil skulle jag säga att det är ett väldigt stort projekt. Så länge du dessutom vill ha möjlighet att lasta normalt antal passagerare blir det inte heller mycket till bur.

Min slutsats: gör det inte!

Passagerare är inte så noga. Har ingen famlij. Flickvän händer ju att man har, så det räcker att jag och en till får plats.
Hade kunnat leva med att det är lite jobbigare att komma in.
Men det var ingen genomtänkt grej egentligen.

torsen skrev:
Beror väl på vad det är för bil och till vad bilen används.
Utvändigt skydd fanns t ex på Land Rover Defender SVX.
Inkräktar inte på innerutrymmena.
Spannienbyggda Suzuki(Santana) för tyska marknaden har invändigt rullningsskydd i form av hockeymål.
Bowler Wildcat har som standard en kombination av utvändig och invändig bur.

Så nog finns det möjlighet att skydda sig.
Men, det är klart, en bur typ rallybil i en bil för DD kan bli lite opraktiskt.

Tänkte, om detta skulle bli av, ha den som vinterbil för skapligt normalt bruk.

Verkar som det var en dålig idé.

engolf
19 januari 2016 · 3 235 Inlägg

I bilar med bur sitter man ofta fastspänd med flerpunktsbälten som förhindrar att kroppen kastas fram och tillbaka om bilen voltar. Utan anpassad stol, hjälm och annan skyddsutrustning riskerar du bli mosad mot buren...
Dessutom kommer du nog aldrig kunna godkänna bilen... XC70 är väl en av dem säkraste bilarna i klassen, så frågan är: varför?

DrKrall
19 januari 2016 · 25 Inlägg

engolf skrev:
I bilar med bur sitter man ofta fastspänd med flerpunktsbälten som förhindrar att kroppen kastas fram och tillbaka om bilen voltar. Utan anpassad stol, hjälm och annan skyddsutrustning riskerar du bli mosad mot buren...
Dessutom kommer du nog aldrig kunna godkänna bilen... XC70 är väl en av dem säkraste bilarna i klassen, så frågan är: varför?

Antog att det fanns en anledning till att man har bur och inte standard krockskydd i racing/rallybilar. Men hård stol, hjälm och nackskydd blir lite overkill i min tilltänkta vinterbil. Klättra in hade jag kunnat leva med.
Har sett folk överleva ganska extrema krascher i tävlingssammanhang (på youtube). Normalt sett verkar man vara mos om man krockar eller kör av i +100km/h.

Christian S
20 januari 2016 · 4 816 Inlägg

men en racing/rallybil har inte en massa airbags osv överallt inne i bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
NR
20 januari 2016 · 59 Inlägg

Köp bättre däck och anpassa hastigheten

viccoA
20 januari 2016 · 3 110 Inlägg

Går att gatregga med bur om bilen inte är helfordonsgodkänd, kanske går med senare bilar med men jag har dålig koll på det.

På en gatbil med godkänd racingbur reggad för gata får man dispens på toyotastaget och hjälmkrossarstaget (annars skulle det bli tråkiga skador när man inte har hjälm). Tar man på sig det vanliga bältet och knäpper sexpunktsbältet ovanpå samt har avsedd stol och hjälm åker man väldigt säkert. Man har ingen nytta av airbagsen heller för man kan inte slå i inredningen. I bilen får du plocka bort det mesta av inredningen för att få plats med buren och det bli allmänt jobbigt att ta sig i och ur bilen samt ljudnivån ökar rejält.
Tror man är tillräckligt säker i de flesta bilar och tvivlar du så köp en nyare bil med högsta betyg i krocktester.

Ingooo
21 januari 2016 · 167 Inlägg

Är du nojjig så kan du väl byta stol till 5punktsbälte å sätta på dig hjälm.

xorox_88 Smack that ass!!
21 januari 2016 · 2 953 Inlägg

ta bussen om det är så jävla illa så du funderar på att ta en ny bil å svetsa in en bur i :S

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
baltis
25 januari 2016 · 1 948 Inlägg

Klart som tusan du får bättre skydd i vilken bil som helst med en riktig bur installerad!
Airbags i all ära men när du rullar några varv då spelar det ingen roll!

Däremot så kan det behövas att du alltid åker med hjälm på dig för att inte slå huvudet i buren... du behöver troligtvis även ta bort några airbags som buren kommer vara ivägen för.

Och sist men inte minst, det är inte lagligt. Halvbur brukar aldrig vara några problem men en helbur är mer eller mindre omöjligt att få igenom besiktning.

engolf
25 januari 2016 · 3 235 Inlägg

Bur är bara en av säkerhetsanordningarna som behövs för att göra en bil säker. Vi snackar om en korrekt installerad stol, flerpunktsbälten, hjälm, fuelcell istället för bränsletank, fastmonterad brandsläckningsutrustning, kill-switch, snabbkoppling på ratten mm.

baltis
26 januari 2016 · 1 948 Inlägg

engolf skrev:
Bur är bara en av säkerhetsanordningarna som behövs för att göra en bil säker. Vi snackar om en korrekt installerad stol, flerpunktsbälten, hjälm, fuelcell istället för bränsletank, fastmonterad brandsläckningsutrustning, kill-switch, snabbkoppling på ratten mm.

Kan bara hålla med... en löst monterad brandsläckare kan bli väääldigt farlig vid eventuell krock big_smile

Hur som, en bur hjälper bara till... man behöver inte ha en "fuelcell" bara för man har bur i bilen... dessutom är ju dom flesta fuelcellerna som köps för 1000kr från kina och monteras i bagaget bara farligare än behålla org.tanken.
Flerpunktsbälten är också ganska över reklamerat när det kommer till just säkerheten, ett åtdraget 3-punkt duger gott.
Däremot om man ska köra på bana så är ju ett "flerpunktsbälte" att rekommendera så man kan koncentrera sig på att köra snabbt istället för att hålla sig kvar i stolen.
Snabbkoppling till ratten... säkerhetsgrejj? Snarare tvärtom med alla dåliga kopior där ute...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang