Bmw e39 523 frusen motor

ostfrallan1
22 januari 2016 · 18 Inlägg

Jobbar i uppsala men bor i dalarna
vill frakta bilen hem till dalarna igen men när det blev -24grader så frös kylaren... för lite glykol ...

Åker fortfarande med bilen varje dag till och från jobbet cirka 5-8km och motorn hinner aldrig bli varm
Den går bra, inge vatten i oljan men
häller man i glykol så ser man att oljan ändras och vattnet försvinner direkt

Så nu till från, finns det några enkla moddningar man kan göra för att ge bilen kylning
Utan kylaren
får inge värme i kupen

alla seriösa tips är välkommna
Har googlat men inte hittat något..

fredde85
22 januari 2016 · 1 798 Inlägg

Har man ispropp i kylsystemet bör man inte köra med bilen  överhuvudtaget. Hur ska du lyckas kyla bilen utan kylare. Ställ in bilen i värme garage eller annat varmt ställe till proppen släppt sedan på med mer glykol

Senast redigerat av fredde85 (22 januari 2016)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Mew
22 januari 2016 · 2 160 Inlägg

Personligen hade jag tagit in bilen någonstans där den kan tina upp ordentligt och låtit den stå där något dygn, sedan tömt hela systemet och fyllt på med färsk glykol/vattenblandning anpassad för de temperaturer jag planerar att använda bilen i (blanda i förväg i tvålitersflaskor eller dylikt och skaka ordentligt innan du häller i blandningen i bilen, så det inte skapas fickor med vatten). Man kan passa på att byta termostat + termostathus också när man ändå klabbar med glykolen. Var noga med luftningen. Sedan hade jag kört vidare och hoppats att motorn inte hunnit ta någon skada av isproppen. (Aluminiummotor ju...)

Senast redigerat av Mew (22 januari 2016)

ostfrallan1
23 januari 2016 · 18 Inlägg

Precis
Lät bilen stå i varmgarage ett dygn
Men vattnet försvann ändå
Hällde i kanske 14l
Och för mig den ska rymma 12


Böt termostat i somras

torsen
23 januari 2016 · 7 236 Inlägg

Innan du köper och slår i glykolblandningen MÅSTE du se till du får rätt glykol.
Finns 2 helt olika typer/sorter som INTE ÄR BLANDBARA MED VARANDRA. En blandning koagulerar.
Vanligast är Etylenbaserad.
Men det finns även Propylenbaserad.
Läs instruktionsboken.

hmm

Mr_B
28 januari 2016 · 330 Inlägg

Propylenglykol, och etylenglykol kan utan vidare blandas med varandra. Det är inte säkert att tillverkarnas tillsatser kan. Färg är INTE en indikator på vad man har med att göra för glykol. Etylenglykol "longlife" är oftast inte blandbar med något annat fabrikat. (PGA tillsatserna) Etylenglykol är vad man normalt kör i motorer med aluminium i kylslingan.
Värt att tänka på. Om man blandar olika sorters glykol, får man den "sämre" glykolens antikorrosiva skydd.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang