Ford Focus 99 - Råkade förstöra en grej, vad är det?

Daniellll
24 januari 2016 · 11 Inlägg

Råkade förstöra en grej (se bilden), vad är det för något, något viktigt eller behöver jag inte oroa mig?
Råkade komma åt den lite och hela skiten gick av. hmm Det är som en lite ihålig skruv med en gummihatt på. Sitter typ där handbromsvajern kommer fram till höger bakdäck.

Tack på förhand.

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217210/217210-6bf8cceed954245c2cdc4ef8a05cd22c.jpg

Senast redigerat av Daniellll (24 januari 2016)

mb_pucken
24 januari 2016 · 5 087 Inlägg

Luftnippel till bromsoket. Bra att ha om man ska lufta bromsar eller byta bromsvätska :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
ekelund88
24 januari 2016 · 2 656 Inlägg

Daniellll skrev:
Tusen tack! big_smile Nu är det bara ett hål rakt in som du ser på den vänstra bilden. Kan jag ha så? Eller kommer de bli nå fel? Typ om de kommer in skräp där?

du lär ju fixa det innan du kör nånstans iaf , antagligen läcker bromsvätskan ut

Daniellll
24 januari 2016 · 11 Inlägg

ekelund88 skrev:

Daniellll skrev:
Tusen tack! big_smile Nu är det bara ett hål rakt in som du ser på den vänstra bilden. Kan jag ha så? Eller kommer de bli nå fel? Typ om de kommer in skräp där?

du lär ju fixa det innan du kör nånstans iaf , antagligen läcker bromsvätskan ut

Vad händer då? Något allvarligt? Jag måste köra med den innan jag kan fixa det, ingen aning hur jag ska fixa det där själv här hemma hmm Har det bara med handbromsen att göra eller är det färdbromsen också?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2016 · 13 742 Inlägg

ähh bromsvätskan rinner inte ur..eftersom den sitter kvar även om den är av..  så på det sättet är det lungt..  men VARFÖR I HELA HELVETE rörade du den när du inte vet vad du var på?
hade du släppt på den där hade du fått luft i bromsystemet och nada bromsar.. bra va...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ekelund88
24 januari 2016 · 2 656 Inlägg

Growe skrev:
ähh bromsvätskan rinner inte ur..eftersom den sitter kvar även om den är av..  så på det sättet är det lungt..  men VARFÖR I HELA HELVETE rörade du den när du inte vet vad du var på?
hade du släppt på den där hade du fått luft i bromsystemet och nada bromsar.. bra va...

okok smile mybad smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2016 · 13 742 Inlägg

ekelund88 skrev:

Growe skrev:
ähh bromsvätskan rinner inte ur..eftersom den sitter kvar även om den är av..  så på det sättet är det lungt..  men VARFÖR I HELA HELVETE rörade du den när du inte vet vad du var på?
hade du släppt på den där hade du fått luft i bromsystemet och nada bromsar.. bra va...

okok smile mybad smile

men du kan så klart ha rätt om den rörde sig något innan den gick av..men går dom där av så sitter dom och släpper inte det minsta i botten.. men det märker man vid den dagliga säkerhetstesten man alltid gör då bromsen sjunker..

det sjuka är att pilla på något man inte har en ANING om vad den gör...   riktigt korkat faktist..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Daniellll
24 januari 2016 · 11 Inlägg

Growe skrev:

ekelund88 skrev:

Growe skrev:
ähh bromsvätskan rinner inte ur..eftersom den sitter kvar även om den är av..  så på det sättet är det lungt..  men VARFÖR I HELA HELVETE rörade du den när du inte vet vad du var på?
hade du släppt på den där hade du fått luft i bromsystemet och nada bromsar.. bra va...

okok smile mybad smile

men du kan så klart ha rätt om den rörde sig något innan den gick av..men går dom där av så sitter dom och släpper inte det minsta i botten.. men det märker man vid den dagliga säkerhetstesten man alltid gör då bromsen sjunker..

det sjuka är att pilla på något man inte har en ANING om vad den gör...   riktigt korkat faktist..

De va en olycka, och jag förstår att det var korkat.. neutral
Men de låter ändå som att det är lugnt att köra med den, bra! Tror ni det är lätt/går fort för en verkstad att fixa? smile

Evildan
24 januari 2016 ·

Daniellll skrev:

Growe skrev:

ekelund88 skrev:

okok smile mybad smile

men du kan så klart ha rätt om den rörde sig något innan den gick av..men går dom där av så sitter dom och släpper inte det minsta i botten.. men det märker man vid den dagliga säkerhetstesten man alltid gör då bromsen sjunker..

det sjuka är att pilla på något man inte har en ANING om vad den gör...   riktigt korkat faktist..

De va en olycka, och jag förstår att det var korkat.. neutral
Men de låter ändå som att det är lugnt att köra med den, bra! Tror ni det är lätt/går fort för en verkstad att fixa? smile

Tryck hårt på bromspedalen.
Är den stum eller sjunker den under tryck?

Daniellll
24 januari 2016 · 11 Inlägg

Evildan skrev:

Daniellll skrev:

Growe skrev:

men du kan så klart ha rätt om den rörde sig något innan den gick av..men går dom där av så sitter dom och släpper inte det minsta i botten.. men det märker man vid den dagliga säkerhetstesten man alltid gör då bromsen sjunker..

det sjuka är att pilla på något man inte har en ANING om vad den gör...   riktigt korkat faktist..

De va en olycka, och jag förstår att det var korkat.. neutral
Men de låter ändå som att det är lugnt att köra med den, bra! Tror ni det är lätt/går fort för en verkstad att fixa? smile

Tryck hårt på bromspedalen.
Är den stum eller sjunker den under tryck?

Den är stum och bromsarna fungerar som vanligt. Det borde väl vara ett tecken på att allt fungerar som det ska och jag kan vänta tills i sommar när det är varmt med att fixa detta? smile

Djo
24 januari 2016 · 10 157 Inlägg

Daniellll skrev:

Growe skrev:

ekelund88 skrev:
okok smile mybad smile

men du kan så klart ha rätt om den rörde sig något innan den gick av..men går dom där av så sitter dom och släpper inte det minsta i botten.. men det märker man vid den dagliga säkerhetstesten man alltid gör då bromsen sjunker..

det sjuka är att pilla på något man inte har en ANING om vad den gör...   riktigt korkat faktist..

De va en olycka, och jag förstår att det var korkat.. neutral
Men de låter ändå som att det är lugnt att köra med den, bra! Tror ni det är lätt/går fort för en verkstad att fixa? smile

Skulle fixa det snarast möjligast (då jag tycker det ser ut att vara öppet i mitten av resten av nippeln) Har du tur kan verkstaden få ur den och rädda oket i värsta fall åker du på nytt broms ok och räkna med att det blir så.

Senast redigerat av Djo (24 januari 2016)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Daniellll
24 januari 2016 · 11 Inlägg

Djo skrev:

Daniellll skrev:

Growe skrev:
men du kan så klart ha rätt om den rörde sig något innan den gick av..men går dom där av så sitter dom och släpper inte det minsta i botten.. men det märker man vid den dagliga säkerhetstesten man alltid gör då bromsen sjunker..

det sjuka är att pilla på något man inte har en ANING om vad den gör...   riktigt korkat faktist..

De va en olycka, och jag förstår att det var korkat.. neutral
Men de låter ändå som att det är lugnt att köra med den, bra! Tror ni det är lätt/går fort för en verkstad att fixa? smile

Skulle fixa det snarast möjligast (då jag tycker det ser ut att vara öppet i mitten av resten av nippeln) Har du tur kan verkstaden få ur den och rädda oket i värsta fall åker du på nytt broms ok och räkna med att det blir så.

Ja det är öppet för själva skruven som nippeln satt på, som går ner i hålet, som gick av, är ihålig. Det var bara en gummihatt på nippeln, under den var det ihåligt rakt ner och därmed även skruven som gick av är ihålig hmm

Senast redigerat av Daniellll (24 januari 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2016 · 17 478 Inlägg

Ser onekligen ihålig ut... Torka rent runt nippeln och gå in och pumpa på bromsen. Gärna med motorn på tomgång. Gå sen ut och se om det läckt olja ur "hålet"

Har det inte gjort det så kör men ta det lugnt ett tag.
Har det gjort de som skulle jag inte köra alls eller kortast/säkrast möjliga väg till verkstad. Om handbroms tar.

Förvisso har bilar 2-kretssystem så helt utan bromsar ska du inte bli. I teorin...

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … la-kretsar

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Daniellll
24 januari 2016 · 11 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Ser onekligen ihålig ut... Torka rent runt nippeln och gå in och pumpa på bromsen. Gärna med motorn på tomgång. Gå sen ut och se om det läckt olja ur "hålet"

Har det inte gjort det så kör men ta det lugnt ett tag.
Har det gjort de som skulle jag inte köra alls eller kortast/säkrast möjliga väg till verkstad. Om handbroms tar.

Förvisso har bilar 2-kretssystem så helt utan bromsar ska du inte bli. I teorin...

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … la-kretsar

Tack så mycket för tipset, ska göra det.
En fråga, - om det skulle vara så att bromsarna snart kommer sluta fungera för att det läcker ut bromsolja, borde inte en varningslampa för bromsolja börja lysa inne i bilen ett tag innan då? Så att jag i så fall kan åka och fylla på bromsolja.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2016 · 17 478 Inlägg

Daniellll skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Ser onekligen ihålig ut... Torka rent runt nippeln och gå in och pumpa på bromsen. Gärna med motorn på tomgång. Gå sen ut och se om det läckt olja ur "hålet"

Har det inte gjort det så kör men ta det lugnt ett tag.
Har det gjort de som skulle jag inte köra alls eller kortast/säkrast möjliga väg till verkstad. Om handbroms tar.

Förvisso har bilar 2-kretssystem så helt utan bromsar ska du inte bli. I teorin...

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … la-kretsar

Tack så mycket för tipset, ska göra det.
En fråga, - om det skulle vara så att bromsarna snart kommer sluta fungera för att det läcker ut bromsolja, borde inte en varningslampa för bromsolja börja lysa inne i bilen ett tag innan då? Så att jag i så fall kan åka och fylla på bromsolja.

Jo det är riktigt. En röd. Lyser eller blinkar. Körde själv sönder en slang på en Cherokee när jag körde ner i ett dike ut på en åker och tillbaka igen på grund en bil kört i diket. Den tappade 25-30% bromsverkan men gick fint upp till verkstad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Daniellll
24 januari 2016 · 11 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Daniellll skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Ser onekligen ihålig ut... Torka rent runt nippeln och gå in och pumpa på bromsen. Gärna med motorn på tomgång. Gå sen ut och se om det läckt olja ur "hålet"

Har det inte gjort det så kör men ta det lugnt ett tag.
Har det gjort de som skulle jag inte köra alls eller kortast/säkrast möjliga väg till verkstad. Om handbroms tar.

Förvisso har bilar 2-kretssystem så helt utan bromsar ska du inte bli. I teorin...

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … la-kretsar

Tack så mycket för tipset, ska göra det.
En fråga, - om det skulle vara så att bromsarna snart kommer sluta fungera för att det läcker ut bromsolja, borde inte en varningslampa för bromsolja börja lysa inne i bilen ett tag innan då? Så att jag i så fall kan åka och fylla på bromsolja.

Jo det är riktigt. En röd. Lyser eller blinkar. Körde själv sönder en slang på en Cherokee när jag körde ner i ett dike ut på en åker och tillbaka igen på grund en bil kört i diket. Den tappade 25-30% bromsverkan men gick fint upp till verkstad.

Tack! smile

Djo
24 januari 2016 · 10 157 Inlägg

Daniellll skrev:

Djo skrev:

Daniellll skrev:

De va en olycka, och jag förstår att det var korkat.. neutral
Men de låter ändå som att det är lugnt att köra med den, bra! Tror ni det är lätt/går fort för en verkstad att fixa? smile

Skulle fixa det snarast möjligast (då jag tycker det ser ut att vara öppet i mitten av resten av nippeln) Har du tur kan verkstaden få ur den och rädda oket i värsta fall åker du på nytt broms ok och räkna med att det blir så.

Ja det är öppet för själva skruven som nippeln satt på, som går ner i hålet, som gick av, är ihålig. Det var bara en gummihatt på nippeln, under den var det ihåligt rakt ner och därmed även skruven som gick av är ihålig hmm

Ja då kommer det läka bromsvätska ur där så till verkstad kortast möjligast väg snarast.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2016 · 17 478 Inlägg

Djo skrev:

Daniellll skrev:

Djo skrev:

Skulle fixa det snarast möjligast (då jag tycker det ser ut att vara öppet i mitten av resten av nippeln) Har du tur kan verkstaden få ur den och rädda oket i värsta fall åker du på nytt broms ok och räkna med att det blir så.

Ja det är öppet för själva skruven som nippeln satt på, som går ner i hålet, som gick av, är ihålig. Det var bara en gummihatt på nippeln, under den var det ihåligt rakt ner och därmed även skruven som gick av är ihålig hmm

Ja då kommer det läka bromsvätska ur där så till verkstad kortast möjligast väg snarast.

Jag TROR faktiskt inte den kommer att läcka. Hålet är väl till för att släppa ut bromsvätska lättare när man lossar på den för luftning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rad
24 januari 2016 ·

Nej. Nippeln är konad, sätet i oket är även det konat. Hålet på nippeln brukar mig veterligen sitta strax under den gängade delen av nippeln, dvs ganska högt upp. Så länge nippeln sitter som den gör så kommer det inte läcka, för den ser ut att ha gått av högt upp och inte långt ner vid konan. Men du bör nog bytta nippeln, eller inte, ditt val.

Daniellll
24 januari 2016 · 11 Inlägg

rad skrev:
Nej. Nippeln är konad, sätet i oket är även det konat. Hålet på nippeln brukar mig veterligen sitta strax under den gängade delen av nippeln, dvs ganska högt upp. Så länge nippeln sitter som den gör så kommer det inte läcka, för den ser ut att ha gått av högt upp och inte långt ner vid konan. Men du bör nog bytta nippeln, eller inte, ditt val.

Precis, nedan är en bild på hur en ny nippel ser ut, och min har gått av där det röda strecket är, så den högra delen sitter fortfarande i hålet. Så det ser ju ut som att det inte borde läcka, inte mycket iallafall, visst?

Det enda som fattas är ju en liten bit plus gummihatten. Och det känns som att en liten vinglig gummihatt inte hade gjort så att det läcker mindre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217210/217210-fc39c609e7e5f494d68cbbf0c4b6f7f8.jpg

Senast redigerat av Daniellll (24 januari 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang