Spricka i flexrör efter turbon. Audi a3 1.8t

PatricJuel
26 januari 2016 · 57 Inlägg

Hej!

Problemen rullar in i vanlig ordning...

Hörde för ett tag sedan att bilen börjat brumma som en traktor på tomgång, så kikade då under bilen och såg att flexröret har släppt innan katten så det har uppstått en glipa där emellan.

Går detta att svetsa tror ni eller är det ny downpipe med katt som gäller?

kan detta skada turbon? inbillar mig att den går sämre, samt att vid 3000rpm så hörs ett ljud som inte fanns inte, typ som ett rassel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206601/206601-4a3f5cd37a09dac49d519e9adfaadcf7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206601/206601-2f13b4a3192815dbe457974277bd1b54.jpg

Tack på förhand smile

it_mutt Avstängd
26 januari 2016 · 10 388 Inlägg

Köp ett nytt flexrör på ex.vis Biltema (200:-), plocka ner, skär bort, svetsa dit det nya och skruva ihop det hela igen. Bökigaste där är att få till rätt vinkel på det hela.

Tror inte man kommer åt att fixa det "på plats" tyvärr (dock inte provat).

Senast redigerat av it_mutt (26 januari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PatricJuel
27 januari 2016 · 57 Inlägg

it_mutt skrev:
Köp ett nytt flexrör på ex.vis Biltema (200:-), plocka ner, skär bort, svetsa dit det nya och skruva ihop det hela igen. Bökigaste där är att få till rätt vinkel på det hela.

Tror inte man kommer åt att fixa det "på plats" tyvärr (dock inte provat).

Så att svetsa med det nuvarande flexröret är bara dumt?

Kan detta ha skadat turbon?neutral

torsen
27 januari 2016 · 7 238 Inlägg

Nej, turbon kan inte ha tagit skada.

it_mutt Avstängd
27 januari 2016 · 10 388 Inlägg

PatricJuel skrev:

it_mutt skrev:
Köp ett nytt flexrör på ex.vis Biltema (200:-), plocka ner, skär bort, svetsa dit det nya och skruva ihop det hela igen. Bökigaste där är att få till rätt vinkel på det hela.

Tror inte man kommer åt att fixa det "på plats" tyvärr (dock inte provat).

Så att svetsa med det nuvarande flexröret är bara dumt?

Kan detta ha skadat turbon?neutral

Jag kan väl tycka som så att om (jag säger om då jag inte är helt säker på huruvida det går eller inte) man iaf måste plocka ner det för att svetsa, så hade jag satt dit en "ny strumpa" när det ändå är nere.

Men visst, går det att komma åt "på plats", så är det en annan femma.

Vet folk som (på andra bilar) kommit åt att svetsa det "sådärbra" och som extra snurrat avgasbandage runt för att få det helt tätt.

Men från bilden (den första) att döma har du inte vidare mycket strumpa kvar på iaf en sida

Senast redigerat av it_mutt (27 januari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PatricJuel
27 januari 2016 · 57 Inlägg

it_mutt skrev:

PatricJuel skrev:

it_mutt skrev:
Köp ett nytt flexrör på ex.vis Biltema (200:-), plocka ner, skär bort, svetsa dit det nya och skruva ihop det hela igen. Bökigaste där är att få till rätt vinkel på det hela.

Tror inte man kommer åt att fixa det "på plats" tyvärr (dock inte provat).

Så att svetsa med det nuvarande flexröret är bara dumt?

Kan detta ha skadat turbon?neutral

Jag kan väl tycka som så att om (jag säger om då jag inte är helt säker på huruvida det går eller inte) man iaf måste plocka ner det för att svetsa, så hade jag satt dit en "ny strumpa" när det ändå är nere.

Men visst, går det att komma åt "på plats", så är det en annan femma.

Vet folk som (på andra bilar) kommit åt att svetsa det "sådärbra" och som extra snurrat avgasbandage runt för att få det helt tätt.

Men från bilden (den första) att döma har du inte vidare mycket strumpa kvar på iaf en sida

Hade aldrig tänkt svetsa medans downpipen är monterad smile

Har tyvärr ingen egen svets eller erfarenhet, så det blir ju förmodligen att montera lös och inhandla nytt flexrör och åka till någon verkstad här i närheten för att få det svetsat.

Du vet inte vilken storlek det är på röret? Klantigt av mig att att inte mäta när jag ändå var unden bilen..

it_mutt Avstängd
27 januari 2016 · 10 388 Inlägg

PatricJuel skrev:

it_mutt skrev:

PatricJuel skrev:
Så att svetsa med det nuvarande flexröret är bara dumt?

Kan detta ha skadat turbon?neutral

Jag kan väl tycka som så att om (jag säger om då jag inte är helt säker på huruvida det går eller inte) man iaf måste plocka ner det för att svetsa, så hade jag satt dit en "ny strumpa" när det ändå är nere.

Men visst, går det att komma åt "på plats", så är det en annan femma.

Vet folk som (på andra bilar) kommit åt att svetsa det "sådärbra" och som extra snurrat avgasbandage runt för att få det helt tätt.

Men från bilden (den första) att döma har du inte vidare mycket strumpa kvar på iaf en sida

Hade aldrig tänkt svetsa medans downpipen är monterad smile

Har tyvärr ingen egen svets eller erfarenhet, så det blir ju förmodligen att montera lös och inhandla nytt flexrör och åka till någon verkstad här i närheten för att få det svetsat.

Du vet inte vilken storlek det är på röret? Klantigt av mig att att inte mäta när jag ändå var unden bilen..

Ser ut att kunna vara samma som på min A6 (bara en uppskattning). På den satte jag; http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000030752/

Men, givetvis; mät för att vara på säkra sidan. Och självklart finns det på fler ställen än Biltema, och i andra storlekar än de som Biltema har

Men mäter du så kan du ju posta det i tråden, kanske till nytta för någon annan smile

Senast redigerat av it_mutt (27 januari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PatricJuel
27 januari 2016 · 57 Inlägg

Okej tack! Ska kolla runt med någon verkstad som ställer upp på svetsa så återkommer jag hur jag gör och med resultat smile

Anders_TQ
28 januari 2016 · 33 Inlägg

Mitt flexrör gick av precis där för 2-3 år sedan, ser identiskt ut.
Jag åkte till en firma som svetsar avgasrör, de gjorde allt på plats. Kapade röret och svetsade på ny flexdel, det tog max 20-30min och jag åkte därifrån i tyst bil igen smile Själv rekommenderar jag den här lösningen, det blev helt tätt och har funkat klockrent sen dess, bilen är lika tyst än idag.

Alternativet du har är att köpa hela främre röret från tyska bukten och byta själv, men då måste du lossa det vid turbon och har du inte lyft kommer det vara rejält bökigt då du måste ta ut allt nedåt. Själv hade jag lejt bort jobbet och gjort enligt det första alternativet. Ser att din bil ändå är nära 20 år gammal, då känns det som den bästa lösningen smile

pucko97
28 januari 2016 · 93 Inlägg

Bra att få det fixat ganska snart då det blir mindre mottryck som kan leda till att du får "boost creep" då bilens ECU oftast inte är så bra på att kompensera det.

PatricJuel
28 januari 2016 · 57 Inlägg

Anders_TQ skrev:
Mitt flexrör gick av precis där för 2-3 år sedan, ser identiskt ut.
Jag åkte till en firma som svetsar avgasrör, de gjorde allt på plats. Kapade röret och svetsade på ny flexdel, det tog max 20-30min och jag åkte därifrån i tyst bil igen smile Själv rekommenderar jag den här lösningen, det blev helt tätt och har funkat klockrent sen dess, bilen är lika tyst än idag.

Alternativet du har är att köpa hela främre röret från tyska bukten och byta själv, men då måste du lossa det vid turbon och har du inte lyft kommer det vara rejält bökigt då du måste ta ut allt nedåt. Själv hade jag lejt bort jobbet och gjort enligt det första alternativet. Ser att din bil ändå är nära 20 år gammal, då känns det som den bästa lösningen smile

Har kollat på nya delar, var sugen på en grövre Downpipe (bara för att wink ) men så ofantligt dyra om man ska ha en katt också, och eftersom jag inte har en svets själv så är det inget jag kommer ge mig på just nu smile

Var det en stor firma eller en mindre som utförde jobbet? Har nämligen hört av mig till ett par men inte fått något svar från någon än ( mail kontakt kan ju vara si sådär)

Bilen har ändå rullat 30700 mil så är väl inte så konstigt att saker o ting går sönder wink

PatricJuel
28 januari 2016 · 57 Inlägg

pucko97 skrev:
Bra att få det fixat ganska snart då det blir mindre mottryck som kan leda till att du får "boost creep" då bilens ECU oftast inte är så bra på att kompensera det.

Kanske detta jag upplever att jag inte får samma skjut efter 3000rpm som jag är van vid?

Mr_B
28 januari 2016 · 330 Inlägg

Borde egentligen ge motsatt funktion. Turbon får inget/fel "mottryck" eftersom det restriktiva avgasröret är trasigt, och roterar därför fortare än den brukar. Det ger högre luftmängd, och när ECU'n känner av att motorn går snålt pytsar den (förhoppningsvis) in mer soppa, och, om den kan, försöker strypa trycket elektroniskt, om du hamnar utanför vad den förväntar sig att turbon ska leverera.
Dock erkänner jag att det är rent teoretiskt, jag har aldrig hört att det skulle vara ett problem. Det låter för jävligt, och det är anledning nog att laga det.
B!

PatricJuel
28 januari 2016 · 57 Inlägg

Mr_B skrev:
Borde egentligen ge motsatt funktion. Turbon får inget/fel "mottryck" eftersom det restriktiva avgasröret är trasigt, och roterar därför fortare än den brukar. Det ger högre luftmängd, och när ECU'n känner av att motorn går snålt pytsar den (förhoppningsvis) in mer soppa, och, om den kan, försöker strypa trycket elektroniskt, om du hamnar utanför vad den förväntar sig att turbon ska leverera.
Dock erkänner jag att det är rent teoretiskt, jag har aldrig hört att det skulle vara ett problem. Det låter för jävligt, och det är anledning nog att laga det.
B!

Ska fixa det så snart som möjligt, ska bara hitta någon som kan smile

Önskar man hade tillgång till svets o garage så man kunde lära sig själv cool

PatricJuel
29 januari 2016 · 57 Inlägg

Ca 1700kr för detta jobb skulle mekonomen ha, då kände jag att jag hellre köper ett nytt grövre 2,5-3" för 3500? Så har jag ett nytt o fräscht!

Eller behöver man göra något speciellt om man har tex Downpipe på 3"?

PatricJuel
19 februari 2016 · 57 Inlägg

Hej igen!

Löst problemet med en ny downpipe med katt (3") Var det ekonomiskt försvarbart? Nej, men nyfiken på skillnaden det skulle göra gjorde att jag slog till smile

Men bilen gick fortfarande inte som den skulle, först när jag rensade felkoderna, 00561 - Mixture Adaptation: Adaptation Limit (Add) Exceeded & 16514/P0130/000304 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit.

Så gick bilen som den gjorde igen big_smile

Enda jag jag behöver är en skarvmuff som håller tätt efter katten, röret från katten är 2.5" & röret efter är 2.25" och jag hittar ingen skarv som passar, så tyvärr har jag en avgas läcka där som låter..

torpis Forummoderator
20 februari 2016 · 10 572 Inlägg

torsen skrev:
Nej, turbon kan inte ha tagit skada.

Säg inte det. Läcker det in luft där så visar lambdasonden för högt och öser på mer bränsle. Sen kan man diskutera om det skadar turbon, men uteslutet är det inte i vart fall.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
spillolja
20 februari 2016 · 4 025 Inlägg

Det här kittet innehåller ingen misse men en sådan borde kunna sättas framför ljudämparen
http://www.ebay.de/itm/TA-Technix-Zoll- … Swcu5URivX

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
PatricJuel
20 februari 2016 · 57 Inlägg

spillolja skrev:
Det här kittet innehåller ingen misse men en sådan borde kunna sättas framför ljudämparen
http://www.ebay.de/itm/TA-Technix-Zoll- … Swcu5URivX

Har redan köpt och monterat en downpipe med katt. Funderade på den du länkade innan men vill ha katt för att kunna va godkänd i en besiktning smile

Är bara en skarv mellan downpipe (2.5") och resten av systemet (2.25") som jag behöver hmm

spillolja
21 februari 2016 · 4 025 Inlägg

kanske en sådan:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000029778/

min tanke var att sätta en universalkatalysator (gärna sport med 200 celler) bakom den kattfria downpipnen
eller rent av ersätta mellaburken med en katt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang