Skulle sälja bilen - Vad ska jag nu göra?

Jlifbom
28 januari 2016 · 3 Inlägg

Tjenare!

Har under 2 veckors tid haft en bil till salu som jag köpt av en kollega då denne inte hade någon plats att ha bilen på. Bilen skulle jag sälja i befintligt skick då jag varken hade tiden eller lusten till att fixa denna. Ville bara hjälpa kollegan med att få bort den helt enkelt.

Idag kom det en spekulant för att kika på bilen, det enda kända felet var att halvljusautomatiken endast fungerade som det skulle på en utav lyktorna. Spekulanten testkör bilen och kommer tillbaka utan några som helst anmärkningar att ge mig men frågar om det är okej att denna tankar bilen några liter och far på verkstad för att kolla vad det ska kosta att fixa halvljusautomatiken. Jag ser inte detta som ett problem och fotar körkortet innan det att denne far och går in igen för att vänta på besked.

Efter ungefär 10 minuter får jag ett samtal från spekulanten "Hej! Styrleden behöver bytas, sidoblinkers fram lyser i fel orange färg", i denna stund avbryter jag och frågar om verkstaden har kikat dessa fel åt denna människa varpå jag får till svar "nej, jag for till besiktningen och dem tyckte att det ändå var dags att kontrollbesikta bilen. Dock så får du ombesiktning på bilen så du kan inte räkna med att jag tänker betala de som du begärt, men för att vara snäll så bjuder jag på kostnaden för besiktningen".

Så här står jag, med en bil som har ombesiktning trotts det faktum att sista besiktningsdag är sista maj.
För mig känns detta som ett jävligt skumt beteende hos en köpare och tror aldrig någonsin att jag varit så arg någonsin förut. Jag hade ju som tanke att sälja bilen, och då hon inte var den enda som hört av sig hade det heller inte varit ett problem om hon bara farit till verkstad som hon sagt och fått ett prisförslag.

Nu måste jag alltså åtgärda de fel som hittades, betala för besiktning när jag är klar för att sedan hitta ny köpare sålänge ingen av de andra som hört av sig fortfarande är intresserade.

Vad tycker ni om detta? Vad bör jag göra, finns det något fel i det hon gjorde? Förväntar hon sig att jag hade tänkt betala för en besiktning jag inte begärt?neutral

Hjälp! /En arg grabb

it_mutt Avstängd
28 januari 2016 · 10 388 Inlägg

Jlifbom skrev:
Tjenare!

Har under 2 veckors tid haft en bil till salu som jag köpt av en kollega då denne inte hade någon plats att ha bilen på. Bilen skulle jag sälja i befintligt skick då jag varken hade tiden eller lusten till att fixa denna. Ville bara hjälpa kollegan med att få bort den helt enkelt.

Idag kom det en spekulant för att kika på bilen, det enda kända felet var att halvljusautomatiken endast fungerade som det skulle på en utav lyktorna. Spekulanten testkör bilen och kommer tillbaka utan några som helst anmärkningar att ge mig men frågar om det är okej att denna tankar bilen några liter och far på verkstad för att kolla vad det ska kosta att fixa halvljusautomatiken. Jag ser inte detta som ett problem och fotar körkortet innan det att denne far och går in igen för att vänta på besked.

Efter ungefär 10 minuter får jag ett samtal från spekulanten "Hej! Styrleden behöver bytas, sidoblinkers fram lyser i fel orange färg", i denna stund avbryter jag och frågar om verkstaden har kikat dessa fel åt denna människa varpå jag får till svar "nej, jag for till besiktningen och dem tyckte att det ändå var dags att kontrollbesikta bilen. Dock så får du ombesiktning på bilen så du kan inte räkna med att jag tänker betala de som du begärt, men för att vara snäll så bjuder jag på kostnaden för besiktningen".

Så här står jag, med en bil som har ombesiktning trotts det faktum att sista besiktningsdag är sista maj.
För mig känns detta som ett jävligt skumt beteende hos en köpare och tror aldrig någonsin att jag varit så arg någonsin förut. Jag hade ju som tanke att sälja bilen, och då hon inte var den enda som hört av sig hade det heller inte varit ett problem om hon bara farit till verkstad som hon sagt och fått ett prisförslag.

Nu måste jag alltså åtgärda de fel som hittades, betala för besiktning när jag är klar för att sedan hitta ny köpare sålänge ingen av de andra som hört av sig fortfarande är intresserade.

Vad tycker ni om detta? Vad bör jag göra, finns det något fel i det hon gjorde? Förväntar hon sig att jag hade tänkt betala för en besiktning jag inte begärt?neutral

Hjälp! /En arg grabb

Å andra sidan, fixar du det och säljer den som nybesiktigad bör det knappast påverka priset negativt.

Men, visst är det ett förbannat märkligt beteende, det kan jag hålla med om.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jlifbom
28 januari 2016 · 3 Inlägg

it_mutt skrev:

Jlifbom skrev:
Tjenare!

Har under 2 veckors tid haft en bil till salu som jag köpt av en kollega då denne inte hade någon plats att ha bilen på. Bilen skulle jag sälja i befintligt skick då jag varken hade tiden eller lusten till att fixa denna. Ville bara hjälpa kollegan med att få bort den helt enkelt.

Idag kom det en spekulant för att kika på bilen, det enda kända felet var att halvljusautomatiken endast fungerade som det skulle på en utav lyktorna. Spekulanten testkör bilen och kommer tillbaka utan några som helst anmärkningar att ge mig men frågar om det är okej att denna tankar bilen några liter och far på verkstad för att kolla vad det ska kosta att fixa halvljusautomatiken. Jag ser inte detta som ett problem och fotar körkortet innan det att denne far och går in igen för att vänta på besked.

Efter ungefär 10 minuter får jag ett samtal från spekulanten "Hej! Styrleden behöver bytas, sidoblinkers fram lyser i fel orange färg", i denna stund avbryter jag och frågar om verkstaden har kikat dessa fel åt denna människa varpå jag får till svar "nej, jag for till besiktningen och dem tyckte att det ändå var dags att kontrollbesikta bilen. Dock så får du ombesiktning på bilen så du kan inte räkna med att jag tänker betala de som du begärt, men för att vara snäll så bjuder jag på kostnaden för besiktningen".

Så här står jag, med en bil som har ombesiktning trotts det faktum att sista besiktningsdag är sista maj.
För mig känns detta som ett jävligt skumt beteende hos en köpare och tror aldrig någonsin att jag varit så arg någonsin förut. Jag hade ju som tanke att sälja bilen, och då hon inte var den enda som hört av sig hade det heller inte varit ett problem om hon bara farit till verkstad som hon sagt och fått ett prisförslag.

Nu måste jag alltså åtgärda de fel som hittades, betala för besiktning när jag är klar för att sedan hitta ny köpare sålänge ingen av de andra som hört av sig fortfarande är intresserade.

Vad tycker ni om detta? Vad bör jag göra, finns det något fel i det hon gjorde? Förväntar hon sig att jag hade tänkt betala för en besiktning jag inte begärt?neutral

Hjälp! /En arg grabb

Å andra sidan, fixar du det och säljer den som nybesiktigad bör det knappast påverka priset negativt.

Men, visst är det ett förbannat märkligt beteende, det kan jag hålla med om.

Ja absolut! Bilen är även väldigt fin måste jag erkänna, och var inga hårda 2:or jag fick. Allt åtgärdad på 30 minuter efter inköp förutom spindelleden som fixas imorgon.

Men var just det faktum att denna gjorde som den gjorde var det jag vart så kopiöst förbannad på wink

Mervolic Yawn...
28 januari 2016 · 3 151 Inlägg

Riktigt dålig stil att dels göra något utan ditt medgivande, och dels frambringa extra kostnader för dig som säljare. Jag vet inte vad jag hade gjort i din situation... Hade varit riktigt förbannad i alla fall.

Säger dock som it_mutt, fixa det så kan du sälja bilen som nybesiktad och få lite bättre betalt. Det är nog det bästa man kan göra av situationen.

Man slutar aldrig förvånas över vilka oerhörda stolpskott det finns.



Edit: Det enda jag tänker att du rättsligen kan göra, är att anmäla personen för eventuellt egenmäktigt förfarande eller något, men det lär ju inte leda någonstans förutom möjligen extra kostnader...

Senast redigerat av Mervolic (28 januari 2016)

Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 januari 2016 · 5 092 Inlägg

haha vem fan åker in å besiktar bilen som om det vore sin egna bil när man ska köpa den? OM man nu skulle komma på en sån tokig ide så kommer man väll ändå överens med säljaren först isåfall att man besiktar bilen för att se vad som behöver fixas xD

Jag skulle faktiskt säga till denne personen att hen åtminstonde kunde frågat/sagt att hen skulle besikta bilen.. sen skulle jag säga att jag tänker sälja den till någon annan. så får hen skylla sig själv om hen verkligen ville ha bilen tongue

skumt som fan haha.

Mervolic Yawn...
28 januari 2016 · 3 151 Inlägg

Piratstikin skrev:
haha vem fan åker in å besiktar bilen som om det vore sin egna bil när man ska köpa den? OM man nu skulle komma på en sån tokig ide så kommer man väll ändå överens med säljaren först isåfall att man besiktar bilen för att se vad som behöver fixas xD

Jag skulle faktiskt säga till denne personen att hen åtminstonde kunde frågat/sagt att hen skulle besikta bilen.. sen skulle jag säga att jag tänker sälja den till någon annan. så får hen skylla sig själv om hen verkligen ville ha bilen tongue

skumt som fan haha.

Erbjuder inte Opus eller Bilprovningen en speciell kontroll vid bilköp? Har för mig det... Inte fan gör man en riktig kontrollbesiktning i alla fall! Och varför åkte inte personen till en verkstad och bad dom kontrollera allt, som överenskommelsen var? Instämmer, sjukt skumt!

Errorist
28 januari 2016 · 157 Inlägg

Detta är varför man alltid åker med när någon testkör bilen.

it_mutt Avstängd
28 januari 2016 · 10 388 Inlägg

Errorist skrev:
Detta är varför man alltid åker med när någon testkör bilen.

Skulle spontant tro att just DETTA är en av de sista anledningarna på listan "Varför jag åker med när någon ska testköra en bil"-listan wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2016 · 17 385 Inlägg

Errorist skrev:
Detta är varför man alltid åker med när någon testkör bilen.

Japp. Samma här. Det kan hände det mest märkliga saker med bilen annars.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smajly
28 januari 2016 · 3 059 Inlägg

Nybesiktad bil så kan du ju lägga på en tusing till på priset..

Muttley
28 januari 2016 ·

De finns ju sån bildiagnos.  Men de var fult att köra en besiktning.

Gör vid felen snabbt och lägg till 100% på omkostnaden för delarna så har du tjänat lite mer och inte sålt till en idiot.

Hon skulle ju nästan varit tvingad att köpa loss bilen.

alexbenhard Hemlig Agent
28 januari 2016 · 1 115 Inlägg

Smajly skrev:
Nybesiktad bil så kan du ju lägga på en tusing till på priset..

Lite cirkapriser.
Styrled 2-400kr
Lampa 20-40kr
Hjulinställning 700-1700kr
Ombesikting 2-300kr

Den tusenlappen kommer verkligen inte gratis.

mopar300
28 januari 2016 ·

sicken j***a stolle, å till vilken nytta då.....
jag hade tvingat f**nskapet att köpa bilen, annars så väntar en polisanmälan.....

trubbelturbo
28 januari 2016 · 1 442 Inlägg

Amatörjurist som jag är (wikipedia är bra grejor) så skulle jag vilja påstå att detta går under Egenmäktigt förfarande.

Anmäl idioten för det smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
torsen
28 januari 2016 · 7 202 Inlägg

Jlifbom skrev:
Tjenare!  Dock så får du ombesiktning på bilen så du kan inte räkna med att jag tänker betala de som du begärt, men för att vara snäll så bjuder jag på kostnaden för besiktningen".

Hur mycket var hon beredd att betala?
Varför tog du inte hennes bud, om det var hemult?
roll

Soulman
28 januari 2016 · 1 271 Inlägg

Jag identifierar två tomtar i denna story. Bilägaren som lånar ut bilen utan att åka med samt spekulanten som hade en väldigt konstig agenda. TS ska vara glad att bilen kom tillbaka öht.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
28 januari 2016 ·

Soulman skrev:
Jag identifierar två tomtar i denna story. Bilägaren som lånar ut bilen utan att åka med samt spekulanten som hade en väldigt konstig agenda. TS ska vara glad att bilen kom tillbaka öht.

Väldigt vanligt. Jag åker aldrig med, kravet är ju att jag får ett körkort i handen.
Skulle du åka med om du sålt en motorcykel med? wink

Mervolic Yawn...
28 januari 2016 · 3 151 Inlägg

Det är oerhört ovanligt att säljaren åker med, har jag märkt där jag bor i alla fall. Åtminstone om det gäller billiga bilar. Gäller det dyrare bilar så brukar säljaren vilja följa med.

Senast redigerat av Mervolic (28 januari 2016)

Brådhis * Voff voff *
29 januari 2016 · 10 245 Inlägg

it_mutt skrev:

Errorist skrev:
Detta är varför man alltid åker med när någon testkör bilen.

Skulle spontant tro att just DETTA är en av de sista anledningarna på listan "Varför jag åker med när någon ska testköra en bil"-listan wink

Jag kan se varningarna i kvällstidningarna:
"Se upp så du inte blir lurad, spekulant okynnesbesiktigar bilen. Åk därför alltid med och var vaksam på oväntade vägval under provkörningen." wink

Men ja, även jag måste instämma i att det var en minst sagt stollig händelse. Har aldrig hört talas om nå´n som fått för sig att åka och besiktiga på eget bevåg under provturen. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 januari 2016 · 2 971 Inlägg

Man kan ju också välja att se det från ett annat håll. Hur vettigt hade det varit att åka med en dålig styrled i ett par månader till? I värsta/bästa fall har ju spekulanten räddat ditt liv.
Den behövde väl bytas oavsett om du gör det nu eller om ett par månader? Och så sparade du ~400kr på att själv slippa besiktiga första gången smile Gratis är gott!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang