S60 T5 går hacking vid ladd

Volvoniss
29 januari 2016 · 227 Inlägg

Blir nog galen på bilen strax!

Symptomen är följande.
Vid tomgång rör sig turbotrycksmätaren lite, visar ju vakuum med! är ca -0.8 vakuum.
Vid stadig körning, dvs biler åker upp för ett krön, har samma mängd gas hela vägen, då kan bilen svajja lite på gasen, dvs ser på turbotrycksmätaren att den rör på sig 0.1bar upp och ned! låter lite som nervös tomgång när den beter sig så enbart ibland!
Men vid varje gaspådrag så puffar/hostar motorn, främst när turbon laddar mer än 0.5bar!
Tex om jag har gasen i botten och fullt ladd... så hostar bilen så in åt helvete!

Har kikat upp mkt parametrar mm...
Lmm 14kg/h, dippade dock ibland till 10kg/h. Böt lmm, visade 16kg/h då +-3kg/h
Lamdba värde före kat är 1.0 och den jobbar och är ny!
Map sensorn står stilla på 990millipascal vid tomgång? Borde inte denna jobba och pendla hela tiden på tomgång?
Har efter vakuumläckor, inte hittat några.
Gasspjällhuset är relativt nytt.
Stiften såg ok ut, iridium stift.
Tändspolarna verkar vara ok
Får inga felkoder!! har fått p1172 och p1175 ett par ggr... raderat och sen har det dröjt ett par dagar innan dom kommit upp igen. Dock inte dykt upp den sista veckan.

Vad är det som spökar i bilen????
Börjar seriöst få slut på ideer ang vad det kan vara!!

Christian S
29 januari 2016 · 4 816 Inlägg

Slim_M skrev:
Vid tomgång rör sig turbotrycksmätaren lite, visar ju vakuum med! är ca -0.8 vakuum.
Vid stadig körning, dvs biler åker upp för ett krön, har samma mängd gas hela vägen, då kan bilen svajja lite på gasen, dvs ser på turbotrycksmätaren att den rör på sig 0.1bar upp och ned! låter lite som nervös tomgång när den beter sig så enbart ibland!

självklart är det vakuum i insuget (det är ju trycket i insuget man mäter med en laddtrycksmätare eller turbotrycksmätare som du väljer att kallar det) på tomgång så det är inget konstigt med det och det kan öka eller minksa lite när tex ac:n går i och ur.

att den rör sig 0.1 upp och ner när man kör upp för en backe är väll inte så konstigt för det är ju inte säkert att de är exakt samma stigning hela tiden och det räcker ju att man råkar lyfta eller trycka ner foten lite lite för att mätaren ska flytta sig 0.1

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Volvoniss
29 januari 2016 · 227 Inlägg

ja, självklart är det vakuum! Självklart rör den på sig lite... min laddtrycksmätare går från -1bar till 2bar...
tomgång är -0.8bar dvs vakuum!
När jag kör upp för ett långt krön med femman i ca 70-80... Då känns det som att motorn letar efter rätt läge att arbeta inom! Varvar upp och ned lite smått! Detta är allt annat än normalt.

Rensvinf
30 januari 2016 · 528 Inlägg

Du har en automatlåda va? Om varvtalet ändras i sådana situationer på ett sätt som det inte skall;då ligger nog probemet i växellådan

Volvoniss
30 januari 2016 · 227 Inlägg

Inget fel i automatlådan, nyrenoverad 2000km sen...
Hade samma symptom innan renoveringen med!
Va o rev lite under huven idag och har kommit fram till att bränsletrycket är för högt! Fått ecm-261a felkod ca 4v sen... Tog bort och efter det har den inte kommit tillbaka, har även haft p1172 & p1175.
Ny lmm, spjällhus, lambda... Inga vaakum läckor.
Finns i stort sett bara soppan kvar, frågan är vilken det är? Btr, btgivaren eller nåntong bak i bilen vid tanken!
1000mil gammalt soppafilter med...

Nån som felsökt soppasidan och har värden att dela med sig?
Bör nämna att min tankmätare/givare spökar med! Har närmare 60liter/100km vid fullgas!!
Tips på undersöka denna givare?

Senast redigerat av Slim_M (30 januari 2016)

Blyfot_Racing
30 januari 2016 · 904 Inlägg

Har du dom senaste uppgrderingarna. Hade problem med min typ den dog när ja motorbromsade. Gick igenom allt, va på Volvo å uppgraderade gasspjället. Har du vida så kör lite självtester.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Volvoniss
30 januari 2016 · 227 Inlägg

Ja, borde ha dom senaste uppdateringarna. Spjället byttes 2014/08.
Bilen går bra om man inte krämar på! Direkt när man tjockar på så känns det som att den får för lite soppa!
Håller på o fixar vida, behöver diverse värden mm för o kolla upp komponenterna! =P

Blyfot_Racing
30 januari 2016 · 904 Inlägg

Jo det borde du ha va jag vet kom dom senaste uppdateringar 05 till våra års modeller

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang