Peugeot 407 sw sp 2.2 -05, motorn startar ej, ingen spänning till bränslepumpen?

1freddan1
30 januari 2016 · 13 Inlägg

Hejsan.

Då jag köpte ett problembarn och har inte haft en lugn stund med denna bil då det alltid har varit något som har gått sönder. Just nu så vet jag inte vad det kan vara. Motorn isig har jag lagat och det sitter ny kamrem, samtliga packningar i motorn mm är nytt.

Men efter de så var jag ute och körde en vända då fick den ett flipp. Motorn la av ett tag sen hoppade den igång igen, precis som ingenting hade hänt. (varade i 2 sec.) sen började esp varningen blippa för fullt men jag kunde ta mig hem. stängde av bilen, och startade den igen. Då var det inga felmeddelanden. Dagen efter så startade den normalt och jag kom 50 meter sen stendog motorn. Får inte igång den hur än jag försöker. Har kollat på alla säkringar och de är hela. har provat att ta bort klamman för att "nolla" bilen på battariet men utan resultat. Batteriet ligger på 12.5v så det är inte de heller.

Jag har mätt på bränslepumpen för att se om det kommer spänning fram till den, men utan resultat. Är det någon som har någon ide va det kan vara? Elfel? relä till bränslepumpen? Den ska väl få spänning så fort man vrider på nyckeln eller tänker jag helt fel?.

Om någon har ett wiring diagram på bilen så vore det kanon. eller vet va det kan vara. Vi märkte att de har dragit om lite el i bilen sen innan vid styrboxern så det är lite skrämmande vad de har varit för fel på den innan. Men utan elschema så kan jag inte veta vad det kan vara för något de har kopplat förbi med ett nytt relä. sad

Mitsubishi lancer "lacer" (2008)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 januari 2016 · 4 917 Inlägg

OM man har slarvat lite med skarvarna du nämner, så kan det mycket väl vara anledningen till problemet..
Kolla att det är ordentligt utfört, så har du uteslutit DET..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
1freddan1
30 januari 2016 · 13 Inlägg

Har kollat på alla kopplingar jag ser där som är nya, efter glappkontakt, korrosion, samt jordpunkterna.

Mitsubishi lancer "lacer" (2008)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Det absolut första är ju gnista på stiften, men eftersom du nämner eljobb vid styrboxen så kan något hänt som ännu är okänt i boxen kanske..
Elektornik som är lite "halvskadad "är inte lätt att jobba med.
Du har inte nämnt om startmotorn går runt..
Bränslepumpen surrar ju till lite när man vrider om nyckeln..

Senast redigerat av tommen1 (30 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
1freddan1
30 januari 2016 · 13 Inlägg

Helt klart, Men jag är lite osäker på hur man kan kontrollera om det blir gnistor eller hur man kontrollerar stiften då det är en tändmodul som sitter på dessa, liknande på saab. Då modulen sköter fördelningen till stiften. Men utan elschema över boxen så vet jag inte vilken krets de har kopplat förbi med ett nytt relä.

Jag är också osäker på om pumpen ska få spänning direkt när man vrider på tändningen med nyckeln eller ej,(har även mätt om den får spänning när man kör på startmotorn men utan resultat) det hörs ingenting när man provar, har även mätt med multimeter på stiften till bränslepumpen men de kommer inte fram någon spänning.

startmotorn går runt och kontrollen som görs vid påslag av tändningen med nyckeln blir ok. Men startmotor står bara och tuggar och ingenting händer.

Mitsubishi lancer "lacer" (2008)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Man lägger stiftet mot motorblocket för att få jordning med kabeln i och sen vrider man om nyckeln..
Pumpen måste gå igång direkt , någon sekund,,annars så får man kirra extra länge innan soppan kommer fram..

Senast redigerat av tommen1 (30 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Rille0
30 januari 2016 · 2 021 Inlägg

ett jättevanligt fel på dessa bilar är att reläboxen (bsm) i motorummet pajjar, ett relä till motorstyrningen sitter inbyggt i den dör och plusmatning till bränslepump, spridare, tändspole, lambda mm uteblir då.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
1freddan1
30 januari 2016 · 13 Inlägg

Det är de som jag också är inne på att ett relä har gått sönder. Men att byta ut rätt relä är desto svårare när jag inte vet vart de sitter tongue. men man kanske kan höra på en auktoriserad verkstad som kan lite om just peugeot, eller möjligtvis, vet du vart de sitter? bild eller ritning? En sådan borde man kunna byta ut om det är ett relä. Men i vissa fall är jag rädd att man måste byta ut hela reläboxen.. och den kostar väl en hel del?

Mitsubishi lancer "lacer" (2008)
Rille0
30 januari 2016 · 2 021 Inlägg

1freddan1 skrev:
Det är de som jag också är inne på att ett relä har gått sönder. Men att byta ut rätt relä är desto svårare när jag inte vet vart de sitter tongue. men man kanske kan höra på en auktoriserad verkstad som kan lite om just peugeot, eller möjligtvis, vet du vart de sitter? bild eller ritning? En sådan borde man kunna byta ut om det är ett relä. Men i vissa fall är jag rädd att man måste byta ut hela reläboxen.. och den kostar väl en hel del?

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Peuge … 99/?page=2

Du har inte möjlighet att läsa av felkoderna på motorn? om det ligger felkoder på nämnda komponenter dvs styrning tändspole, styrning spridare etc så är du nått på spåret, under reläboxen sitter maxisäkringar som sköter strömmatningen boxen, du kan kolla dom men det är mer troligt att strömmatningen ut ur boxen saknas, det behöver du ett kopplingschema för att kontrollera.

om du sen är säker på att detta är felet är det bara och byta box, rekommenderar inte att köpa en beg, kan skilja mjukvara etc mellan dom även om det är till en likadan bil, ny hos Pug kostar runt 4000 tror jag.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Annars kan man öppna reläboxen och och MANUELLT påverka reläet och då borde ju bilen starta..
Men man kan ju titta först och se vad som händer eller har hänt i boxen..Kan vara något svartbränt som leder en till lösningen om man har tur,.

Senast redigerat av tommen1 (30 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
1freddan1
31 januari 2016 · 13 Inlägg

De var tydligen ett relä i bsm boxen som hade gått sönder (igen), och med tanke på att de har förbikopplt ett tidigare så var den enda vägen att koppla/förbi så jag fick gå runt de trasiga reläet och koppla in matningsström till bränslepumpen och drivning via ett separat relä som aktiveras när man vrider på tändningen. De enda nackdelen var då att pumpen går hela tiden när man har tändningen påslagen men bilen fungerar just nu iaf. Men det kan väl inte vara någon nackdel att pumpen går hela tiden vid påslagning av tändningen och motorn är avstängd. Det är väl bara att batteriet dras ur om man glömmer tändningen påslagen, samt att det är sällan man enbart har tändingen påslagen. Vid motorn igång så är pumpen till ändå.

Mitsubishi lancer "lacer" (2008)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Sedär, då kom du på vad det var!
Om tändningen är på vid en bilolycka så sputar det ju fram bränsle hela tiden, så det är egentligen en säkerhetslösning som nu kopplats förbi..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang