Köp råd cheva camaro 98-

pukan2
31 januari 2016 · 3 182 Inlägg

har planer på att köpa en camaro med v8an i som är nyare en 98. finns rätt många på blocket på bilfirmor, för och nackdelar på dom, samt hur pass mycket  mindre är bakluckan med cab, för o nackdelar med cab.

moparfarmer österbybruk
31 januari 2016 · 267 Inlägg

Jag skulle rekommendera targatak då svensk sommar är för kort för cab.
Med targatak får man lite öppet i alla fall, fast i farter över 90 blir det väldigt blåsigt.
Min camaro använder jag som bruksbil hela sommarhalvåret, så jag kör möbler, hundar och folk... Det hade blivit trångt i cab.
Men som ren entusiastbil är cab lite häftigare. Att byta en sliten eller skadad cab är ganska dyrt.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 februari 2016 · 17 455 Inlägg

moparfarmer skrev:
Jag skulle rekommendera targatak då svensk sommar är för kort för cab.
Med targatak får man lite öppet i alla fall, fast i farter över 90 blir det väldigt blåsigt.
Min camaro använder jag som bruksbil hela sommarhalvåret, så jag kör möbler, hundar och folk... Det hade blivit trångt i cab.
Men som ren entusiastbil är cab lite häftigare. Att byta en sliten eller skadad cab är ganska dyrt.

Alltid trevligt med cab. Vi har en Chrysler Sebring -02. Men man tröttnar lite. Första året var det nedcabbat så ofta det gick. Nu i somras var taket på om det var 17 grader och molnigt och mötte vi någon med cabben nere blev det kommentarer som "jävla amatör" osv :-)

Jag hade valt plåt eller som mopar säger: Targa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pukan2
1 februari 2016 · 3 182 Inlägg

oki, att hitta en med v8a i med relativt få ägare till bra pris hos en bilnasare värkar va lite halv svårt. hur är camaron med 6an i, automat är ett krav. slutade att röka här vid nyår efter 23års rökande så nu blir det en bil i stället. finns det nåt speciellt man ska kolla efter på dessa bilar.  ska nog tillägga att jag vill hålla mig under 70 tusen.

pukan2
1 februari 2016 · 3 182 Inlägg

vet inte vad admin tycker om jag länkar till annonserna jag spånat på, om det inte gillas ta bort dom.

http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol … 11&w=3


http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol … 11&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Chevrol … 11&w=3

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 februari 2016 · 17 455 Inlägg

pukan2 skrev:
vet inte vad admin tycker om jag länkar till annonserna jag spånat på, om det inte gillas ta bort dom.

http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol … 11&w=3


http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol … 11&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Chevrol … 11&w=3

Det går alldeles utmärkt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CC72
1 februari 2016 · 1 661 Inlägg

Vänta någon månad till då utbudet blir större. Tycker ingen av dom där var speciellt "roliga".
6:an är säkert helt okej men det går inte att jämföra med en V8 och ett lite malligare avgassystem.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 februari 2016 · 14 039 Inlägg

pukan2 skrev:
oki, att hitta en med v8a i med relativt få ägare till bra pris hos en bilnasare värkar va lite halv svårt. hur är camaron med 6an i, automat är ett krav. slutade att röka här vid nyår efter 23års rökande så nu blir det en bil i stället. finns det nåt speciellt man ska kolla efter på dessa bilar.  ska nog tillägga att jag vill hålla mig under 70 tusen.

Jag tror definitivt att du kommer ångra dig rejält. Det är ingen jänkare om det inte är en vinkel-åtta i den!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
OpelP1
1 februari 2016 · 1 412 Inlägg

Riktigt trevliga bilar.
Fönsterhissmotorerna verkar vara en svag punkt.

Hade en firebird  t-top och v6 för några år sedan, v6:an var jäkligt trevlig med manuell låda.

moparfarmer österbybruk
2 februari 2016 · 267 Inlägg

Varför v8 när sex finns? Nej då, sexan låter som en stor v6a oavsett avgassystem men dom går billigt, 0.8 lugn körning, 0,95 på motorvägen i 130 km/h. Den är dessutom gjord av hållbart gjutjärn... Och billig försäkring. 5900kr om år på mej, 29 år, 4 skadefria år, 1500mil om året. Sen är det kul att ha en mittmotorbil... Sexan sitter nästan helt bakom framaxeln.
Med 200hk blir det ingen raket, men den klarar 0-100 på 9 sec.... Räcker bra till vardagskörning.
Med v8 blir det en riktig sportbil...
Köp en svensksåld bil, dom har ofta farthållare, diffbroms, km trippmätare, stolvärme och halvljusautomatik.

Senast redigerat av moparfarmer (2 februari 2016)

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
N_W V8 de bästa som finns!
2 februari 2016 · 1 092 Inlägg

Jag har haft 4st Pontiac Trans am och Camaro z28 av årsmodellerna 1995-2000, samtliga cab. 3st automater och en 6vxl manuell. Alla med V8 annars försvinner hela meningen med dessa bilar. Camaro och Firebird är ju samma bil under skalet.
Skillnaden mellan cab och tak är att den mittersta delen av bagageutrymmet som är väldigt grunt försvinner på cabben men den bakre djupare delen är kvar. Så nästan halva bagaget försvinner
Väljer du årsmodell fram till 97 med Lt1 har du tändfördelaren optispark som kan ställa till med en del problem, på 98 och senare är det Ls1-motor med separata tändspolar som fungerar bättre, ls1 kan dock ibland ha problem med pistonslap, att kolven slår lite i cylinderloppen men de brukar överleva ändå.
Automatlådan 4l60e som sitter i båda versionerna händer de ibland att de ger upp och då är det oftast att den inte vill växla upp till trean som är vanligast.
Oljeläckage är vanligt på båda motorerna, både i framkant, bakre vevaxeltätning men även högre upp, men det är amerikanskt så lite sånt får man nästan leva med.
De kan även läcka från pinjonglagerpackningen i framkant på bakaxelklumpen.

Själv har jag bara varit ute efter de med cab för jag är inte intresserad av en sommarbil med tak.
Fördelar med targa är ju att de är billigare att köpa, lite tystare att åka i och styvare i karossen.

Här har du lite inspiration smile

https://www1.garaget.org/archive/2/1341/93743/93743-980249.jpg
https://www1.garaget.org/archive/2/1341/179990/179990-1694394.jpg
https://www1.garaget.org/archive/2/1341/175145/175145-1656475.jpg
https://www1.garaget.org/archive/2/1341/175141/175141-1656442.jpg

Senast redigerat av N_W (2 februari 2016)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
pukan2
3 februari 2016 · 3 182 Inlägg

är tanken att detta bara ska vara en sommarbil, har inte så super bråttom att hitta en, men vill gärna hitta en på en bil firma då jag har en annan v70n som jag hade tänkt byta in samtidigt, vart i Sverige spelar inte så stor roll. är det nån som vet hur pass jobbigt det blir att få fast en barn stol fram.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 februari 2016 · 17 455 Inlägg

Tillhör de som säger: V8. Hade i somras en Mustang cab -00. Sexa i den. Visst gick den friskt men ljudet var inte riktigt det man förväntar sig av en sådan bil. Ingen "Ellinor" direkt.

I Chryslern bryr jag mig inte. Den går bra men i en Camaro så tycker jag nog det ska mullra hotfullt i avgasrören.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
3 februari 2016 ·

Jag har haft en Camaro Z28 med diverse trim och chassidetaljer, snabb rakt fram om den hittar fästet men att svänga är rena lotteriet.
Inredningsdetaljer är på sedvanligt amerikanskt vis utfört i tämligen billig plast med dålig passform samt med en stor mängd knirr och knarr så fort vägen är ojämnare än strippen på Mantorp.
Dålig komfort i stolarna, smala med sparsam stoppning.
Inte särskilt krocksäker heller vilket kan vara av betydelse då du har planer på barnstol,  bältet för övrigt är inte av den generösa typen så en bra stol kan bli svår att montera.

pukan2
3 februari 2016 · 3 182 Inlägg

då får det helt enkelt bli en med v8 i.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 februari 2016 · 14 039 Inlägg

pukan2 skrev:
då får det helt enkelt bli en med v8 i.

Bra!!!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
moparfarmer österbybruk
3 februari 2016 · 267 Inlägg

Stolarna obekväma? Inte i min 98 med 11tusen mil, men en firebird 95 med 25tusen mil som jag tittade på tidigare var utsutten i förarstolen, båda är skinn. Med elstyrt svankstöd och sidostöd. Ryggstödet är dock manuellt.
Barnstol i fram blir svårt då airbag sitter orginal, men baksätet är ju som två frammotvända barnstolar, även om min två meter långa lillebror går att vika in... Men baksätet passar bäst för folk under 1.70... Små barn blir dock åksjuka då man sitter lågt i bak, noll sikt...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
pukan2
4 februari 2016 · 3 182 Inlägg

moparfarmer skrev:
Stolarna obekväma? Inte i min 98 med 11tusen mil, men en firebird 95 med 25tusen mil som jag tittade på tidigare var utsutten i förarstolen, båda är skinn. Med elstyrt svankstöd och sidostöd. Ryggstödet är dock manuellt.
Barnstol i fram blir svårt då airbag sitter orginal, men baksätet är ju som två frammotvända barnstolar, även om min två meter långa lillebror går att vika in... Men baksätet passar bäst för folk under 1.70... Små barn blir dock åksjuka då man sitter lågt i bak, noll sikt...

finns det nått ställe man kan vända sig till som kan montera ur den eller sätta den ur funktion.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 februari 2016 · 17 455 Inlägg

pukan2 skrev:

moparfarmer skrev:
Stolarna obekväma? Inte i min 98 med 11tusen mil, men en firebird 95 med 25tusen mil som jag tittade på tidigare var utsutten i förarstolen, båda är skinn. Med elstyrt svankstöd och sidostöd. Ryggstödet är dock manuellt.
Barnstol i fram blir svårt då airbag sitter orginal, men baksätet är ju som två frammotvända barnstolar, även om min två meter långa lillebror går att vika in... Men baksätet passar bäst för folk under 1.70... Små barn blir dock åksjuka då man sitter lågt i bak, noll sikt...

finns det nått ställe man kan vända sig till som kan montera ur den eller sätta den ur funktion.

Jag vet inte hur det ser ut i en sådan bil men på vår Mondeo tog jag ur airbagen och ersatte den med ett motstånd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
moparfarmer österbybruk
4 februari 2016 · 267 Inlägg

Klart att airbagen går att ta bort eller koppla ur,  men om instrumentbrädan måste tar bort är det ett jättejobb. Mycket spröd plast.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang