3" downpipe ljud?

linusbreden
31 januari 2016 · 49 Inlägg

Normalt att man hör turbon ladda tydligare efter 3" downpipe med racekat helsats montering? Eller borde det endast vara med brööl??
Tacksam för egna erfarenheter hos andra ! Bilen är en s60 t5a 2005

JBeam
31 januari 2016 · 201 Inlägg

linusbreden skrev:
Normalt att man hör turbon ladda tydligare efter 3" downpipe med racekat helsats montering? Eller borde det endast vara med brööl??
Tacksam för egna erfarenheter hos andra ! Bilen är en s60 t5a 2005

Ja det är normalt.

linusbreden
31 januari 2016 · 49 Inlägg

JBeam skrev:

linusbreden skrev:
Normalt att man hör turbon ladda tydligare efter 3" downpipe med racekat helsats montering? Eller borde det endast vara med brööl??
Tacksam för egna erfarenheter hos andra ! Bilen är en s60 t5a 2005

Ja det är normalt.

Jag hör den väldigt tydligt måste jag tillägga

JBeam
1 februari 2016 · 201 Inlägg

linusbreden skrev:

JBeam skrev:

linusbreden skrev:
Normalt att man hör turbon ladda tydligare efter 3" downpipe med racekat helsats montering? Eller borde det endast vara med brööl??
Tacksam för egna erfarenheter hos andra ! Bilen är en s60 t5a 2005

Ja det är normalt.

Jag hör den väldigt tydligt måste jag tillägga

Du kan ju undersöka om du har kvar dämpningsmattan under motorhuven, samt värmeskölden runt turbon.
Kolla även torpedväggen så ingen har varit där och pillat bort diverse saker. Om du har laddtrycksmätare så kontrollera att den inte läcker.
För övrigt är s60 en pinsamt dåligt ljudisolerad bil som lätt släpper in ljud som icke är av original sort.
Sen kan du ju kontrollera laddtrycket, är det rätt så är det bara att vara go och glad.
Vad är det för slags avgassystem ? Märke ? 3" hela vägen ? Hur många dämpare ?
Dom dyrare märkena dämpar ju gärna brölet mer och därmed hörs turbon mer.

Är du osäker så upp med videoklipp av bra ljudkvalitet.

Senast redigerat av JBeam (1 februari 2016)

torpis Forummoderator
1 februari 2016 · 10 572 Inlägg

linusbreden skrev:
Normalt att man hör turbon ladda tydligare efter 3" downpipe med racekat helsats montering? Eller borde det endast vara med brööl??
Tacksam för egna erfarenheter hos andra ! Bilen är en s60 t5a 2005

Har det smugit sig in ett sånt där fräsigt öppet "luftfilter" så blir det som du beskriver.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
linusbreden
1 februari 2016 · 49 Inlägg

torpis skrev:

linusbreden skrev:
Normalt att man hör turbon ladda tydligare efter 3" downpipe med racekat helsats montering? Eller borde det endast vara med brööl??
Tacksam för egna erfarenheter hos andra ! Bilen är en s60 t5a 2005

Har det smugit sig in ett sånt där fräsigt öppet "luftfilter" så blir det som du beskriver.

Har orginal "sportluftfilter" samma burk o samma som o s60 Ren, men har även haft monterat bsr öppet filter men inget sådant är på nu 😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang