Köpråd, Audi a5 vs Bmw 320d

laithayash
1 februari 2016 · 44 Inlägg

Tjena,

Nu är det dags för bil uppgradering, sitter mellan två olika bilar som jag aldrig haft och inte har så bra koll om dessa bilar.

En Audi a5 quattro 2.0 tdi 2011, 211hp sport pack, gått 81xxx bensinare

Och en Bmw 320d gått 82xxx 2012, 183hp m-pack diesel. Den är skattefria fram tid 2017 slutet av april.

Vad jag såg på transportstyrelsen så båda två drar ganska lite, mellan 5-6 blandat.

Jag är ute efter en lite sportig bil, drar inte så mycket som min s80 nu och måste vara  en automat, vilket de gör.

Tack i förhand

Senast redigerat av laithayash (1 februari 2016)

CC72
1 februari 2016 · 1 661 Inlägg

Är Audin bensin eller diesel? TDI betyder nämligen diesel.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 februari 2016 · 2 972 Inlägg

2.0 och 211hk tyder på att det är en 2.0T bensinare. Men den drar inte 5-6 blandat smile 7-8 är nog mer rimligt om man inte gasar friskt.

Utöver bränsleproblematiken är det två olika lika bilar. Audin är fyrhjulsdriven och BMWn bakhjulsdriven. Stor skillnad. Vissa föredrar det ena, andra det andra. Smaksak.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Jokabsson
1 februari 2016 · 1 175 Inlägg

Jag tycker Audin har mysigare inredning och jag tycker om utseendet lika mycket på båda. Det hade nog slutat med att jag tagit BMWn i alla fall, tack vare köregenskaperna. Den är vassare än Audi. Dessutom är det den smartaste motor du tittar på. Tillräckligt med kraft och miljöklassad!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
laithayash
1 februari 2016 · 44 Inlägg

CC72 skrev:
Är Audin bensin eller diesel? TDI betyder nämligen diesel.

jo den är bensinare, syrra en TFSI var det..

laithayash
1 februari 2016 · 44 Inlägg

matteeee skrev:
2.0 och 211hk tyder på att det är en 2.0T bensinare. Men den drar inte 5-6 blandat smile 7-8 är nog mer rimligt om man inte gasar friskt.

Utöver bränsleproblematiken är det två olika lika bilar. Audin är fyrhjulsdriven och BMWn bakhjulsdriven. Stor skillnad. Vissa föredrar det ena, andra det andra. Smaksak.

juste så var det 7-8 för audio men BMWn ligger runt 4-5.

Hur är det som motors mässigt, vilken motor är piggare å så? visst audio har 211hp bensin, men hört att 184hp diesel är mycket piggare och motsvarar 200hp eller nåt

laithayash
1 februari 2016 · 44 Inlägg

Cracksoup skrev:
Jag tycker Audin har mysigare inredning och jag tycker om utseendet lika mycket på båda. Det hade nog slutat med att jag tagit BMWn i alla fall, tack vare köregenskaperna. Den är vassare än Audi. Dessutom är det den smartaste motor du tittar på. Tillräckligt med kraft och miljöklassad!

Jo asså Audins nitresning verkar lite mysigare och kanske en aning större än BMWn. Motorn verkar jäkligt snål 4,5 blandkörning. Men är den piggare än bensinare 211hp?
sen det här med fyrhjulsdrift är det något bra att ha eller? och bakhjulsdriften är det som de flesta säger inget att ha på vintern?

Jokabsson
1 februari 2016 · 1 175 Inlägg

laithayash skrev:

Cracksoup skrev:
Jag tycker Audin har mysigare inredning och jag tycker om utseendet lika mycket på båda. Det hade nog slutat med att jag tagit BMWn i alla fall, tack vare köregenskaperna. Den är vassare än Audi. Dessutom är det den smartaste motor du tittar på. Tillräckligt med kraft och miljöklassad!

Jo asså Audins nitresning verkar lite mysigare och kanske en aning större än BMWn. Motorn verkar jäkligt snål 4,5 blandkörning. Men är den piggare än bensinare 211hp?
sen det här med fyrhjulsdrift är det något bra att ha eller? och bakhjulsdriften är det som de flesta säger inget att ha på vintern?

Piggare på låga varv. Kör du mycket i stad så klipper en diesel bättre och är roligare att köra. I övrigt tror jag inte skillnaden är speciellt stor. BMW gör mycket bra dieslar. 

Jag har inte kört min BMW så länge men det kan vara acceleration från stillastående som kan vara ett problem om det är glashalt ute. Man får vara lugn på gasen vid halt underlag. Annars är det inga problem rakt fram och antisladd rätar upp den fint när det svänger. Tror å andra sidan att man känner sig tryggare i Audi Quattro eller BMW xDrive

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
laithayash
1 februari 2016 · 44 Inlägg

Cracksoup skrev:

laithayash skrev:

Cracksoup skrev:
Jag tycker Audin har mysigare inredning och jag tycker om utseendet lika mycket på båda. Det hade nog slutat med att jag tagit BMWn i alla fall, tack vare köregenskaperna. Den är vassare än Audi. Dessutom är det den smartaste motor du tittar på. Tillräckligt med kraft och miljöklassad!

Jo asså Audins nitresning verkar lite mysigare och kanske en aning större än BMWn. Motorn verkar jäkligt snål 4,5 blandkörning. Men är den piggare än bensinare 211hp?
sen det här med fyrhjulsdrift är det något bra att ha eller? och bakhjulsdriften är det som de flesta säger inget att ha på vintern?

Piggare på låga varv. Kör du mycket i stad så klipper en diesel bättre och är roligare att köra. I övrigt tror jag inte skillnaden är speciellt stor. BMW gör mycket bra dieslar. 

Jag har inte kört min BMW så länge men det kan vara acceleration från stillastående som kan vara ett problem om det är glashalt ute. Man får vara lugn på gasen vid halt underlag. Annars är det inga problem rakt fram och antisladd rätar upp den fint när det svänger. Tror å andra sidan att man känner sig tryggare i Audi Quattro eller BMW xDrive

Var och provkörde en 320d idag, okej det där med låga varv var sjukt i stan big_smile som tur så började snöa så man fick uppleva känslan när det är lite halt, dock var bilen xdrive.

Men nu är det bestämt att det blir en 320d, dock lite osäker om jag ska köra på en helt ny xdrive eller köpa den som gått 8xxx 2012

Jokabsson
1 februari 2016 · 1 175 Inlägg

laithayash skrev:

Cracksoup skrev:

laithayash skrev:

Jo asså Audins nitresning verkar lite mysigare och kanske en aning större än BMWn. Motorn verkar jäkligt snål 4,5 blandkörning. Men är den piggare än bensinare 211hp?
sen det här med fyrhjulsdrift är det något bra att ha eller? och bakhjulsdriften är det som de flesta säger inget att ha på vintern?

Piggare på låga varv. Kör du mycket i stad så klipper en diesel bättre och är roligare att köra. I övrigt tror jag inte skillnaden är speciellt stor. BMW gör mycket bra dieslar. 

Jag har inte kört min BMW så länge men det kan vara acceleration från stillastående som kan vara ett problem om det är glashalt ute. Man får vara lugn på gasen vid halt underlag. Annars är det inga problem rakt fram och antisladd rätar upp den fint när det svänger. Tror å andra sidan att man känner sig tryggare i Audi Quattro eller BMW xDrive

Var och provkörde en 320d idag, okej det där med låga varv var sjukt i stan big_smile som tur så började snöa så man fick uppleva känslan när det är lite halt, dock var bilen xdrive.

Men nu är det bestämt att det blir en 320d, dock lite osäker om jag ska köra på en helt ny xdrive eller köpa den som gått 8xxx 2012

Står det mellan att köpa en helt ny bil eller en 2012a? Köp helt ny om du har råd! Garantier, skattefria år och gratis service är värt mycket smile

Fina bilar!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang