Tips Big brake kit/coilovers

anonym165
1 februari 2016 · 8 Inlägg

Tjena!

Ska dra igång mitt Golf R projekt snart men behöver lite hjälp tips från alla där ute. Jag har googlat och letat efter big brake kits men jag kan inte bestämma mig. Så därför undrar jag om man kunde få tips /råd om vad man ska kolla efter, vilka märken man ska akta sig för, för- nackdelar med vissa kits osv.

Sen är jag även ute efter coilovers och även där så är det en djungel. Så all tips/råd uppskattas!

Kan lägga till att bilen ska gatuköras men den ska tåla att pressas wink

Volkswagen Golf R "Din CityService" (2011)
DusanMandick Random Hero
1 februari 2016 · 4 047 Inlägg

kör k-sport på allt, kommer fungera hur bra som helst till gata och bana smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
anonym165
2 februari 2016 · 8 Inlägg

Jag har hört och läst mycket skit om k-sport. Känns inte så skönt att läsa så dåligt om nåt man ska lägga mycket pengar på! Kan du berätta ur egen erfarenhet lite?

Volkswagen Golf R "Din CityService" (2011)
audiS5
2 februari 2016 · 8 Inlägg

Vad har du för budget?

baltis
5 februari 2016 · 1 948 Inlägg

anonym165 skrev:
Tjena!

Ska dra igång mitt Golf R projekt snart men behöver lite hjälp tips från alla där ute. Jag har googlat och letat efter big brake kits men jag kan inte bestämma mig. Så därför undrar jag om man kunde få tips /råd om vad man ska kolla efter, vilka märken man ska akta sig för, för- nackdelar med vissa kits osv.

Sen är jag även ute efter coilovers och även där så är det en djungel. Så all tips/råd uppskattas!

Kan lägga till att bilen ska gatuköras men den ska tåla att pressas wink

Gatuköra och behöver ett bb-kit? big_smile
Köp BRA belägg istället.

Djungel med coilovers? ja visst om du kollar på kina och taiwan grejjer så...
Men eftersom du ska gatuköra bilen så ska du verkligen inte ha det... samma sak med bromsarna.. om du nu ska köpa stora bromsar så köp för gudsskull ordentliga saker med dammskydd och allt, typ stoptech eller brembo... med belägg så 30-40k.
Vilka coilovers du ska ha? Kw v.2, v.3 eller öhlin road&track. Tycker du det är för dyrt? Bra följ mitt råd och ge fan i stora skivor och belägg och köp bara bättre belägg istället...
Räckna med ett par ordentliga däck till bilen också... typ michelin pilot super sport.

anonym165
7 februari 2016 · 8 Inlägg

Grymma tips!

Bilen kommer köra vardagsvis, men jag vill att den ska tåla hårdare gatukörning. Själv tycker att jag att BB - kit är EXTREMT mycket pengar. Tycker att original biter på bra!
Jag funderade på att köpa Zimmermann, borrade skivor från tyskland med EBC belägg. Vad tycker ni om det?

Sen när de gäller coils, så vill jag ju självklart ha bra kvalitet. Bilen ska köras dagligen. Har erfarenhet av XYZ och var väldigt nöjd med dessa. Har även kollat på Bilstein, H&R, KW från tyskland. Alla ligger I samma prisklass (7000 - 10 000:-)

Volkswagen Golf R "Din CityService" (2011)
baltis
8 februari 2016 · 1 948 Inlägg

JohnMayLives skrev:

baltis skrev:
Djungel med coilovers? Ja visst om du kollar på Kina och Taiwan grejer så...
Inget större fel på K-Sport, XYZ, D2 och allt vad de heter, speciellt om priset är en faktor.

Om du nu ska köpa stora bromsar så köp för guds skull ordentliga saker med dammskydd och allt, typ Stoptech eller Brembo... med belägg så 30-40'.
Man kan köpa D2, K-Sport, XYZ osv både med och utan dammskydd. För vardagsbruk är det med dammskydd man bör ha, är det mest "racing" eller "sporadiska" körningar så är valet fritt. Senaste generationen av bromsok är ordentligt uppgraderade, läs på innan du postar "sanningar från gårdagen". Fördelen med dessa kit är att det är ofta modell-anpassade, dvs bolt-on. Långt ifrån alla har kontakterna/kunskaperna att tillverka egna adapters osv. Jag vet eftersom jag själv stått o valt mellan ett av nämnda märken och AP-Racing. Valet blev enkelt när en av Sveriges mest kända "bromsgurus" rekommenderade mig att köpa "Kina" då det skulle räcka mer än väl o passade in perfekt på min kravspec. Av en händelse så råkade denna "bromsguru" kunna leverera både AP-Racing o ett av nämnda märken. Skillnaden var att jag skulle få strula med adpatrar, bells osv till AP-Racing. Priset skiljde oxå, men inte så mycket, o skillnaden som hade blivit berodde just på att man var tvungen o fixa adaptrar, bells mm till AP-Racing. Kitet (utan dammskydd) sitter på än idag, funkar kalas. Skall tilläggas att jag plockar loss beläggen varje säsong o "torkar rent runt bromsoks-kolvarna"

Vilka coilovers du ska ha? KW v.2, v.3 eller Öhlins Road & Track. Tycker du det är för dyrt?
Du överdriver. Killen vill förmodligen få rätt "stuk" på bilen med rimlig väghållning. Då är K-Sport med flera ett gott val. Jag kan intyga detta då jag har just coilovers från nämnda märken på några av mina bilar.

Bra följ mitt råd och ge fan i stora skivor och belägg och köp bara bättre belägg istället...
Ja värre belägg räcker långt.

Strula med bells? big_smile haha, bells är ju inget strul, det är ju bara bra! Använder man bromsarna så sparar man många kronor i långa loppet på att köpa skivor med lösa bells.
Självklart rekommenderar bromsgurun hans egna kina, som dessutom inte är tillverkade i kina utan taiwan smile
Och visst har han rätt, på en bil som inte rullar året om och där original ok inte räcker till så är det en utmärkt uppgradering du kan få för halva priset jämfört med ap-racing grejjer...
Vad jag försöker säga är att killen inte har någon användning för stooooooora flashiga bromsar, kommer ju bara bli sämre... ännu mer ofjädrad vikt. Ett par ordentliga belägg och KANSKE även en bättre bromsskiva räcker långt, nu vet jag inte vad det är för org. dimentioner på golf r bromsar men gissar att dom inte e så små...

Vill han bara sänka bilen så räcker det gott med ett par kortare fjädrar.
När det kommer till stötdämpare och fjädrar så får man vad man betalar för.

Slutsats (till ts), köp ordentliga belägg (pfc, endless, INTE EBC för gudsskull) pengarna du sparar på att inte köpa stora vräkiga bromsar lägger du istället på att köpa lite bättre chassi för.
Och glöm inte bussningarna! Av egen erfarenhet är alu. inte att rekommendera för en bil som går på vanlig väg... försök få tag i så hårda plast/gummi bussningar istället.

baltis
8 februari 2016 · 1 948 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Kina kostade då för ett antal år sedan ca 40' runt om (355mm), komplett o bara att skruva dit. Motsvarande AP-Racing gick på ca 45' (360mm, ok + belägg). men då skulle jag få tillverka egna bromsoksadaptrar samt bells då det inte fanns/finns att köpa till min bil. Han uppskattade kostnaden till runt 10-15', så säg 60' för AP-Racing. Det är 50% mer. Men inte 50% bättre. Det finns några skeptiker som fått prova min bil o se vad bromsarna går för, alla har kommit tillbaka med kommentaren: Hoppsan! Bra doserbarhet (det är ju dels därför man köper större bromsar, flerkolvs-ok. Enkolvs ok kan ibland vara lite väl av/på), bra bett o mattas inte (detta trots att jag har tillverkarens sk "sport belägg". En uppgradering till bättre belägg lär göra kitet bättre ändå?).

Gällande EBC: Varför så negativ? YellowStuff är en bra kompromiss för den sporadiske banåkaren som vill ha ett belägg som funkar även under vardagskörning.

Bussningar: Mja. Styvare bussning gör kanske att bilen går bättre osv. Men man flyttar ofta påfrestningarna från där tillverkaren tänkt att de skulle tas upp delvis (i bussningen!) till andra delar, vilket kan leda till att man kan få sprickor vid subframe-fästen o annat roligt. Så alltför styva bussningar skulle jag inte rekommendera. Jag säger kör på original.

Att säga att ebc funkar på bana... ja du... du... antingen så har du aldrig provat ebc på bana eller så kör du vääääldigt lugnt big_smile - tänker inte ens diskutera om ebc funkar eller inte funkar på bana då jag vet att det är slöseri med pengar att köpa ebc belägg för banåkning... och hur fan kan man skita i att köpa ordentliga belägg om man ska köpa ok och skivor för tiotusentalskronor...
Det är ju som att bygga 300kvm lyxkåk och sen inreda den med möbler man plockat ur containern på återvinningstationen big_smile

Bra kompromiss för "sporadiska banåkaren" är enligt mig pfc08 eller budget alternativet carbotech xp8/10 (beroende på vikt på bil).
Tycker man det e för dyrt/jobbigt med skrikande bromsar till vardags, ja men kör på ebc belägg till vardags då.

Nu sneglade jag visserligen en hel del på stora bromsar till min m3a men det blev aldrig av... dels bromsade jag ifrån det mesta och bromsarna räckte allafall 20min stintar men ärligttalat så var det pengarna som fattades.
Uppgradera bromsarna handlade om 20-25k... det är allafall 5st körningar... bättre/roligare att vara på banan än stå i garaget resonerade jag big_smile
Så pallar m3ans enkolvsok och 325x28mm skivor att bromsa dryga 1600 kg runt mantorp på ~1.32 tider konstant i 20 minuter under svensk högsommarvärme... ja då behöver man fan inte ha större bromsar på en GATBIL så länge man gör sin läxa när det kommer till belägg och skivor!

En solid alu bussning är i alla lägen bättre än en sliten org. bussning när det kommer till sprickbildningar...
En slapp org. bussning från vw är inte bättre för väghållningen än t.ex en powerflex - och nu pratar jag vid körning på vanlig väg.
På bana är däremot solida bussningar och led-lager alltid bäst... dock är det outhärdligt på vanlig väg.


Jag är lite nyfiken, vad är det för bil du har och kör bana med? Provade du "riktiga" belägg innan du uppgraderade bromsarna? Du pratar bara om diameter på skivorna... ganska obetydligt faktiskt... vad är det för tjocklek?

joonte
14 februari 2016 · 18 Inlägg

Beror ju lite på vad din budget är? Jag kör på stoptech kit och kW coilovers ..är kanon nöjd!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang