Toyota corolla problem lyset slocknar inte

hyundaipower
1 februari 2016 · 37 Inlägg

Tjena ja har en Toyota corolla ae82 från 85 som börja krångla igår. Lyset slocknar inte varken på instrumentbrädan eller ute på bilen. Har kollat alla relä jag hittat utan framgång och rivit isär halva bilen utan att hitta vad felet kan va hmm någon som har någon Idee om va de kan va? smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Det finns väl både säkring och relä till halvljuset?
Om du tar av säkringen och reläet så borde det slockna..
Annars får du ju en obehörig plus någonstans ifrån..
Har man inte elschema blir det lite bökigt .
Du tror inte att tändlåset kan ställa till det ?
Jag hade börjat där först..

Senast redigerat av tommen1 (1 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hyundaipower
1 februari 2016 · 37 Inlägg

Har kollat lite över allt och elschema går inte o hitta till bilen för den verkar vara ovanlig. Dock misstänker jag att det kan va ic regulatorn för kopplas den loss så funkar det som de ska typ men den laddar inte då såklart

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 februari 2016 · 4 917 Inlägg

På min corolla vrider man om nyckeln så bilen startar och en halv sekund senare tänds halvljuset..
Är det inte så på din gamla häck?

Senast redigerat av tommen1 (6 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hyundaipower
1 februari 2016 · 37 Inlägg

Nja tror inte det är låset som tur är smile snacka med en på en verkstad nyss o han trodde med det var var ic regulatorn smile

hyundaipower
1 februari 2016 · 37 Inlägg

Nja det lyser ju direkt när man slår på tändningen och tänds sedan igen direkt efter bilen gått igång

hyundaipower
5 februari 2016 · 37 Inlägg

Fick den nya ic regulatorn idag och den gjorde absolut inget skillnad hmm så bara på de igen smile fler tips?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Har du kollat mina förslag med tändlås, relä, säkring?
Annars har du en skavad eller obehörig kontakt till + på  kabeln som påverkar ljusen..
Instrumentbräda och ljuset måste ju ha en gemensam punkt någonstans ..
Du får kanske lyfta på kabelstammen lite här och där för att kolla..

Senast redigerat av tommen1 (5 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hyundaipower
6 februari 2016 · 37 Inlägg

Har kopplat loss allt utan framsteg och samma sak med säkringar och relä. Den nya ic regulatorn har bilhelvetet bränt nu med. Satte en switch till plus kabeln som går till ljusreläna så det funka ett tag fram tills detta hände. Sätter jag tillbaka gamla ic regulatorn så är det som innan. Dock laddar den inte längre hmm

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Då lutar det till att byta generatorn, men kolla kolen först och anslutningen..
Får du mindre än 13,8 volt med motorn på tomgång?
Alternativet är ju att kolla kabelstammen  bakåt med start från halvljusets kablar där framme och sen klippa upp hela vägen och syna..
Jag har gjort det på min gamla taunus när det började ryka som 17 från motorn..
Det var snabbt av med batteriet och sen kolla..
Men din kabelstam ryker väl inte ännu..

Senast redigerat av tommen1 (6 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hyundaipower
6 februari 2016 · 37 Inlägg

Felet antagligen hittat! En kompis som är bättre än mig på el hitta att ena kabels som går in i en kontakt i generatorn inte ville gå till plus som den borde så bara att tjuvkoppla mellan den och plus så funka allt som det skulle smile

hyundaipower
7 februari 2016 · 37 Inlägg

Rättelse!!! Funkar inte ändå... Något suger ut batteriet men väldigt sakta. Tillbaka på ruta ett

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Har du ett instrument så koppla det mellan jorden på batteriet och chassiet,ta av jorden mellan batteriet och chassiet först..
Sätt instrumentet på att mäta ström, men koppla om kablarna på instrumentet först till att visa 10 ampere annars går det illa för instrumentet, sen plockar du av säkringarana ett och ett och sätter tillbaks samtidigt som du kollar instrumentet.

Senast redigerat av tommen1 (7 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang