SRS lampa lyser Passat 1,8t - 97. Vad göra? Felkodsläsare

orion1
1 februari 2016 · 46 Inlägg

Hej!

Har en Volkswagen passat 1,8t - 97 som stått sen slutet på sommaren. Startat den då och då. Men nu när jag skulle börja använda den så började airbag lampan lysa. Verkar som det kan bli en dyr historia på verkstad och ekonomin tillåter inte det. Men tänkte vad man kan göra själv? Vill inte råka utlösa airbagen om jag är och pillar nånstans. Tänkte även om jag skulle köpa en felkodsläsare och se vart problemet är. Är det OBD 2 som sitter i en passat 97a?
Har även en saab 9-3 00a och läsaren skulle då helst ha passat till båda. Tror det är OBD 2 i den.

Hittade denna på biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000031400/

Vet dock inte om den täcker SRS systemet. Den verkar passa de flesta bilar. Finns dock en som ser likadan ut som passar specifikt för VAG men då den även ska passa SAAB så vet jag inte om den länkade fungerar lika bra?

Meaganeowner
2 februari 2016 · 2 250 Inlägg

Har börjat forska lite i detta...

Säger absolut inte att jag har rätt.
Jag har haft fel på SRS både passat och Skoda. För att nolla dessa behövdes dator inkopplad eller förhoppningsvis ett U281, som sägs klara av inte bara motor och växellådskoder för VAG. Har beställt ett U281 för 318 kr inkl frakt.

Andra verktyg påstås kunna hantera och radera koder, men vad jag förstått så handlar det då oftast om just motor o växellåda, allt annat är märkesspecifikt. I vart fall med billigare varianter. Jag siktar på att skaffa VCDS, tror jag det hette, mer eller mindre specifikt för VAG. Testar snikvarianten ovan först och ser vad den förmår.

En SRS lampa går inte att släcka bara genom att återställa fel och/eller lossa  t ex batteri.


Finns en bra tråd i detta forum om just OBD:

"OBD2 ELM327 Bluetooth adapter"

Senast redigerat av Meaganeowner (2 februari 2016)

orion1
2 februari 2016 · 46 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Har börjat forska lite i detta...

Säger absolut inte att jag har rätt.
Jag har haft fel på SRS både passat och Skoda. För att nolla dessa behövdes dator inkopplad eller förhoppningsvis ett U281, som sägs klara av inte bara motor och växellådskoder för VAG. Har beställt ett U281 för 318 kr inkl frakt.

Andra verktyg påstås kunna hantera och radera koder, men vad jag förstått så handlar det då oftast om just motor o växellåda, allt annat är märkesspecifikt. I vart fall med billigare varianter. Jag siktar på att skaffa VCDS, tror jag det hette, mer eller mindre specifikt för VAG. Testar snikvarianten ovan först och ser vad den förmår.

En SRS lampa går inte att släcka bara genom att återställa fel och/eller lossa  t ex batteri.


Finns en bra tråd i detta forum om just OBD:

"OBD2 ELM327 Bluetooth adapter"

Du får gärna återkomma och berätta hur den fungerade!
Kikade lite på denna som verkar kunna läsa srs koder: http://www.runns.se/felkodslasare/felko … d2-can-vag

Men även om jag kan släcka dessa felkoder i srs systemet så måste jag väl åtgärda felet? Annars börjar väl lampan lysa ganska omgående igen.

it_mutt Avstängd
2 februari 2016 · 10 388 Inlägg

orion1 skrev:

Meaganeowner skrev:
Har börjat forska lite i detta...

Säger absolut inte att jag har rätt.
Jag har haft fel på SRS både passat och Skoda. För att nolla dessa behövdes dator inkopplad eller förhoppningsvis ett U281, som sägs klara av inte bara motor och växellådskoder för VAG. Har beställt ett U281 för 318 kr inkl frakt.

Andra verktyg påstås kunna hantera och radera koder, men vad jag förstått så handlar det då oftast om just motor o växellåda, allt annat är märkesspecifikt. I vart fall med billigare varianter. Jag siktar på att skaffa VCDS, tror jag det hette, mer eller mindre specifikt för VAG. Testar snikvarianten ovan först och ser vad den förmår.

En SRS lampa går inte att släcka bara genom att återställa fel och/eller lossa  t ex batteri.


Finns en bra tråd i detta forum om just OBD:

"OBD2 ELM327 Bluetooth adapter"

Du får gärna återkomma och berätta hur den fungerade!
Kikade lite på denna som verkar kunna läsa srs koder: http://www.runns.se/felkodslasare/felko … d2-can-vag

Men även om jag kan släcka dessa felkoder i srs systemet så måste jag väl åtgärda felet? Annars börjar väl lampan lysa ganska omgående igen.

Enkelt svar; ja.

Det kan givetvis vara som att det är ett tillfälligt glapp som gör att airbaglampan tänds. Vet av egen erfarenhet att det kan glappa, varpå felkoden kan plockas bort, och sen fungerar det till "nästa gång". Det innebär ju ingalunda att problemet är löst, men det kan dröja en månad eller ett år till nästa gång lampan tänds. Just glapp i skarvkontakter är inte en helt okänd anledning, på vagkärror, till att lampan tänds.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
orion1
3 februari 2016 · 46 Inlägg

Okej har nu fått hem felkodsläsaren och har fått två felkoder på SRS systemet.

1. 00532: Supply Voltage (B+)
2. 00588: Air-bag Ignition Circuit-Driver Side-N95

Vad kan man dra för slutsatser av detta?

Senast redigerat av orion1 (3 februari 2016)

thomas_j
3 februari 2016 · 42 Inlägg

Har du en provat att radera dom? Kommer dom tillbaks?
Googla på koderna finns mkt att läsa bla att om man får/har låg batterispänning kan kod: 00532 sättas.

Volkswagen Passat TDI "Dieseldoris" (2002)
orion1
3 februari 2016 · 46 Inlägg

thomas_j skrev:
Har du en provat att radera dom? Kommer dom tillbaks?
Googla på koderna finns mkt att läsa bla att om man får/har låg batterispänning kan kod: 00532 sättas.

Grejen är att jag inte får fram koderna emellanåt. Oftast står det bara "No codes" men fick ju dock fram dom där en gång. Testade ta bort dom men det gick inte.

it_mutt Avstängd
3 februari 2016 · 10 388 Inlägg

00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95)

00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Resistance too Low
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Resistance too High
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Upper Limit Exceeded
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Lower Limit Exceeded
00588 - Airbag Igniter; Driver side (N95): Short to positive
00588 - Airbag Igniter; Driver side (N95): Short to ground



Possible Symptoms

Airbag Warning Light active


Possible Causes

Wiring from/to Airbag Igniter Driver Side (N95) faulty
Coil Spring with Slip Ring (F138) faulty
Airbag Igniter Driver Side (N95) faulty


Possible  Solutions

Check Wiring from/to Airbag Igniter Driver Side (N95)
Check Coil Spring with Slip Ring (F138)
Check Airbag Igniter Driver Side (N95)


Special Notes

When "Short to positive" or "Short to ground" is found, DO NOT CLEAR THE DTC. This can cause the airbag to deploy. See repair manual for more information.

Senast redigerat av it_mutt (3 februari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
orion1
3 februari 2016 · 46 Inlägg

it_mutt skrev:
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95)

00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Resistance too Low
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Resistance too High
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Upper Limit Exceeded
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Lower Limit Exceeded
00588 - Airbag Igniter; Driver side (N95): Short to positive
00588 - Airbag Igniter; Driver side (N95): Short to ground



Possible Symptoms

Airbag Warning Light active


Possible Causes

Wiring from/to Airbag Igniter Driver Side (N95) faulty
Coil Spring with Slip Ring (F138) faulty
Airbag Igniter Driver Side (N95) faulty


Possible  Solutions

Check Wiring from/to Airbag Igniter Driver Side (N95)
Check Coil Spring with Slip Ring (F138)
Check Airbag Igniter Driver Side (N95)


Special Notes

When "Short to positive" or "Short to ground" is found, DO NOT CLEAR THE DTC. This can cause the airbag to deploy. See repair manual for more information.

Fy fan om airbagen hade utlösts då jag försökte ta bort felkodern...Vet inte hur mycket man vågar göra själv. Samt vilka åtgärder man måste göra för att säkert pilla i airbag systemet? Tänkte kolla kablaget under stolen och se hur dom mår. Men är rädd att nånting fatalt händer...

it_mutt Avstängd
3 februari 2016 · 10 388 Inlägg

orion1 skrev:

it_mutt skrev:
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95)

00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Resistance too Low
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Resistance too High
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Upper Limit Exceeded
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Lower Limit Exceeded
00588 - Airbag Igniter; Driver side (N95): Short to positive
00588 - Airbag Igniter; Driver side (N95): Short to ground



Possible Symptoms

Airbag Warning Light active


Possible Causes

Wiring from/to Airbag Igniter Driver Side (N95) faulty
Coil Spring with Slip Ring (F138) faulty
Airbag Igniter Driver Side (N95) faulty


Possible  Solutions

Check Wiring from/to Airbag Igniter Driver Side (N95)
Check Coil Spring with Slip Ring (F138)
Check Airbag Igniter Driver Side (N95)


Special Notes

When "Short to positive" or "Short to ground" is found, DO NOT CLEAR THE DTC. This can cause the airbag to deploy. See repair manual for more information.

Fy fan om airbagen hade utlösts då jag försökte ta bort felkodern...Vet inte hur mycket man vågar göra själv. Samt vilka åtgärder man måste göra för att säkert pilla i airbag systemet? Tänkte kolla kablaget under stolen och se hur dom mår. Men är rädd att nånting fatalt händer...

Av med batteriet i åtminstone 30min.

Inget är givetvis idiotsäkert, men det är iaf den stående rekommendationen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
orion1
3 februari 2016 · 46 Inlägg

it_mutt skrev:

orion1 skrev:

it_mutt skrev:
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95)

00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Resistance too Low
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Resistance too High
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Upper Limit Exceeded
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95): Lower Limit Exceeded
00588 - Airbag Igniter; Driver side (N95): Short to positive
00588 - Airbag Igniter; Driver side (N95): Short to ground



Possible Symptoms

Airbag Warning Light active


Possible Causes

Wiring from/to Airbag Igniter Driver Side (N95) faulty
Coil Spring with Slip Ring (F138) faulty
Airbag Igniter Driver Side (N95) faulty


Possible  Solutions

Check Wiring from/to Airbag Igniter Driver Side (N95)
Check Coil Spring with Slip Ring (F138)
Check Airbag Igniter Driver Side (N95)


Special Notes

When "Short to positive" or "Short to ground" is found, DO NOT CLEAR THE DTC. This can cause the airbag to deploy. See repair manual for more information.

Fy fan om airbagen hade utlösts då jag försökte ta bort felkodern...Vet inte hur mycket man vågar göra själv. Samt vilka åtgärder man måste göra för att säkert pilla i airbag systemet? Tänkte kolla kablaget under stolen och se hur dom mår. Men är rädd att nånting fatalt händer...

Av med batteriet i åtminstone 30min.

Inget är givetvis idiotsäkert, men det är iaf den stående rekommendationen.

Eftersom plasten runt ratten redan va borta så tänkte jag att jag kunde slänga ett öga där å se. Har nått minne av att nån nämnde nån gul kontakt som kunde spöka. Kan vara helt ute å cykla. Men hittade iaf en gul kontakt och en kabel som va lös. Kan det va nått eller?

http://i.imgur.com/zIR2TuO.jpg

Senast redigerat av orion1 (3 februari 2016)

it_mutt Avstängd
4 februari 2016 · 10 388 Inlägg

orion1 skrev:
Eftersom plasten runt ratten redan va borta så tänkte jag att jag kunde slänga ett öga där å se. Har nått minne av att nån nämnde nån gul kontakt som kunde spöka. Kan vara helt ute å cykla. Men hittade iaf en gul kontakt och en kabel som va lös. Kan det va nått eller?

http://i.imgur.com/zIR2TuO.jpg

Ser ju inte helt rätt och riktigt ut iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hermanssons_Garage
2 maj 2016 · 2 415 Inlägg

orion1 skrev:

it_mutt skrev:

orion1 skrev:

Fy fan om airbagen hade utlösts då jag försökte ta bort felkodern...Vet inte hur mycket man vågar göra själv. Samt vilka åtgärder man måste göra för att säkert pilla i airbag systemet? Tänkte kolla kablaget under stolen och se hur dom mår. Men är rädd att nånting fatalt händer...

Av med batteriet i åtminstone 30min.

Inget är givetvis idiotsäkert, men det är iaf den stående rekommendationen.

Eftersom plasten runt ratten redan va borta så tänkte jag att jag kunde slänga ett öga där å se. Har nått minne av att nån nämnde nån gul kontakt som kunde spöka. Kan vara helt ute å cykla. Men hittade iaf en gul kontakt och en kabel som va lös. Kan det va nått eller?

http://i.imgur.com/zIR2TuO.jpg

ber om ursäkt om jag drar upp gammal tråd. men vart hitta du detta stycke med kabeln som var kass?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang