Nybörjartrim på förstabilen

ssx
1 februari 2016 · 21 Inlägg

Tjenare!big_smile
Jag har nyss fyllt 18 och köpt mig min första bil, som är en Volvo s60 2.4t från 2001.  Jag som bilnovis börjar redan komma i tankarna på om man skall skruva upp effekten en aning, men saknar ju då kunskaper för detta tongue

Bilen har gått ~19.000 mil och är chippad av http://www.tmchiptuning.com . Den har alltså enligt pappren 252hk just nu.
Då är min fråga till er vad nästa steg är. Jag vill fortfarande ha en pålitlig bil, då den är i väldigt fint skick för åldern och har alltid servats som den skall mm.
Jag kan ju tänka mig att man kan införskaffa sig luftfilter, men ger det verkligen högre effekt vid detta laget? Motorn är ju knappt rörd så att säga roll

Alla tips och synpunkter är välkomna!

JFfoto
1 februari 2016 ·

Om du nyss fyllt 18 och skaffat körkort borde 252 hk räcka ett tag, lär dig köra ordentligt först.. nej, ett filter gör ingen skillnad. Blir att öppna plånboken mer än så isåfall för att göra någon skillnad.

mkmk KAOZ
2 februari 2016 · 82 Inlägg

Håller med Julabogille.

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
Christian S
2 februari 2016 · 4 816 Inlägg

kolla vad som ingår i dom olika stegan så ser du vad det är för delar du behöver byta för att öka effekten http://atechmotor.com/volvo/s60/24t/trimpaket/

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ssx
2 februari 2016 · 21 Inlägg

Tackar för svaren! smile

JBeam
2 februari 2016 · 201 Inlägg

Om folk bara lärde sig att alltid köpa det motorstarkaste alternativet direkt så skulle vi slippa läsa en sån här tråd varje vecka tongue
Sen är det så att det spelar ingen roll om du har 250hk eller 300hk... Det är så pass lite kraft att du vänjer dig på några dagar och sen vill du ha ännu mer... Ska du upp på 300hk som är nästa "steg" för din bil kommer det kosta dig minst 30.000:-. Ställer du en 250hk S60 mot en 300hk s60 så kommer skillnaden knappt vara märkbar.

Kortfattat:
För glada amatörer som vill ha maximal kraft, köp motorstarkaste alternativet ( i detta fall T5 ) och kör steg 3.

Vill du lära dig motorer och trimma, köp en 940 Turbo. Lättmekat, billigt och finns färdiga mjukvaror.

Vill du trimma en modernare bil till en märkbart högre effekt, ha minst 100.000:- att spendera.

Kan ingen klistra en tråd om sånt här ? roll

Senast redigerat av JBeam (2 februari 2016)

torpis Forummoderator
2 februari 2016 · 10 572 Inlägg

JBeam skrev:
Kan ingen klistra en tråd om sånt här ? roll

Gör en vettig så klistrar vi den...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang